Velfærdsteknologi

Nye teknologiske hjælpemidler kan gøre hverdagen lettere for både dig som borger og kommunens personale. Holbæk Kommune har allerede en del velfærdsteknologi - og mere er på vej.

Fremtidens udfordringer i forbindelse med flere ældre og syge borgere er et fokusområde over hele landet. Samtidig stiller fremtidens ældre nye krav til servicen, og de har andre kompetencer, end dem der ses hos de nuværende ældre.

I Holbæk Kommune tror vi på, at velfærdsteknologi kan løse en del af udfordringen. Udviklingen giver nemlig helt nye muligheder, og samtidig oplever vi, at både borgere og medarbejdere bliver bedre og bedre til at bruge teknologien. Man skal jo huske på, at fremtidens ældre er dem, der i dag bruger netbank, bestiller rejser på nettet og kommunikerer med venner og familie via Facebook. Når de over de næste år begynder at efterspørge den kommunale hjælp, skal vi være klar til at levere en kvalificeret og tidssvarende service.

I Holbæk Kommune skal teknologien primært medvirke til, at de ældre kan bevare kontrollen over hverdagen og være selvhjulpne så længe som muligt. En gevinst er dog også, at de nye hjælpemidler kan sikre mere effektive arbejdsgange med tid til omsorg og nærvær samt et godt arbejdsmiljø for medarbejderne.

Afprøver nye ting

PDAer, GPS'er, elektroniske kæledyr og robotstøvsugere er allerede kendt praksis i Holbæk Kommune, og nu afprøver vi endnu mere af den nyeste velfærdsteknologi. Det gælder blandt andet vasketoiletter, lysbehandling og videosamtaler.

Vasketoiletter kan både vaske og tørre efter toiletbesøg, og dermed får mange ældre eller handicappede mulighed for selv at gå på toilettet uden hjælp - og dermed bevare intimsfære og selvbestemmelse.

Ambitionerne stopper dog ikke her, for Holbæk Kommune ønsker også, at teknikken skal hjælpe de ældre til en mere aktiv hverdag. Derfor skal de såkaldte Care-TV afprøves. Via simple touch-skærme kan den ældre se og høre en medarbejder og på den vis deltage i online træning. Samtidig kan medarbejderen se den ældre og derfor rådgive og støtte undervejs.

Når tv'et er i drift, kan de ældre også bruge det til at kontakte hjemmeplejen. Bliver de utrygge eller har brug for hjælp, kan de kalde op via tv'et og dermed både se og høre en medarbejder fra hjemmeplejen. Det giver mere nærvær og tryghed end en telefonsamtale, og videokontakten gør det samtidig lettere for medarbejderen at vurdere, hvordan henvendelsen skal tackles.

De bedste løsninger bliver permanente

De nye redskaber bruges indtil videre kun på forsøgsbasis, men de bedste får fast plads i ældreplejen. Helt afgørende er dog, at de skal understøtte de værdier og arbejdsgange, vi baserer vores service på.

Andre hjælpemidler

Holbæk Kommune tilbyder også mange andre hjælpemidler. Læs mere om hjælpemidler her



Feedback

Sidst opdateret

05.12.2016

Ansvarlig redaktør

Mette Frantzen