NemID

NemID er din digitale signatur. Alle borgere over 15 år med et CPR-nummer samt folkeregisteradresse i Danmark kan få en NemID.

Bestil NemID

Som borger kan du få en NemID på følgende måder:

  • bestille NemID digitalt - vælg Bestil NemID i Selvbetjening
  • få NemID via din netbank
  • få NemID ved personlig henvendelse i borgerservice eller i et skattecenter.

Forny NemID

Du skal forny dit NemID hver tredje år, og det får du automatisk besked om, når det er tid.

Fra sommeren 2013 oplever mange, at de skal forny deres NemID, for der er gået tre år siden den første udstedelse i juli 2010.

Du kan få besked på forskellige måder:

  • når du logger på en offentlig eller privat hjemmeside med dit NemID, eller
  • ved at du modtager en mail eller et brev om at forny dit NemID

Du fornyer og aktiverer dit NemID ved at:

  1. klikke på linket "Opdater dit NemID" i den grønne boks "Selvbetjening"
  2. vælge menupunktet ”Forny NemID”.
  3. vælge ”Aktiver certifikat” eller logge på selvbetjeningen igen.

Hvis du har en nøgleviser, skal du være opmærksom på, at du skal bruge dit nøglekort, når du fornyer NemID, også selvom du plejer at bruge din nøgleviser, når du logger på med NemID.

Du kan læse mere i Digitaliseringsstyrelsens vejledning:

Hvad er NemID?

NemID er din adgangskode på internettet, som gør det sikkert for dig at se og oplyse fortrolige og følsomme oplysninger via internettet. Skal du i netbanken eller betjene dig selv hos det offentlige, så skal du logge på med NemID.

Én adgangskode og et nøglekort

NemID består af et bruger-id, en adgangskode og et personligt nøglekort med en række nøgler (engangskoder). Både netbankerne, det offentlige og en lang række private virksomheder benytter NemID. Det betyder, at du kun skal huske én adgangskode, uanset om du vil besøge din netbank, tjekke skatteoplysninger eller handle i en netbutik, der har tilmeldt sig NemID.

Brug NemID fra flere computere

NemID er ikke låst til en enkelt, fast computer. Med nøglekortet i hånden har du mulighed for at få adgang til hele din digitale hverdag, fx sygehusjournal, ejendomsoplysninger, status på venteliste til vuggestue osv., og du kan sikkert gå på din netbank fra flere forskellige computere med netadgang – fx derhjemme, på arbejdet eller på biblioteket.

Læs mere om NemID:

Nøgleviser

En nøgleviser er et lille apparat med en knap og et display, som anvendes i stedet for nøglekortet. Med en nøgleviser får du vist en nøgle ved et tryk på en knap. Du taster nøglen samme sted, som når du taster nøglen fra nøglekortet.

Nøgleviseren er ligesom nøglekortet personligt og passer kun til dit NemID. Derfor er det vigtigt, at du passer godt på den og opbevarer den et sikkert sted.

Du skal beholde dit nøglekort. Du får fx brug for det:

  • når du skal forny din NemID - ca. hvert tredje år
  • hvis du mister nøgleviseren og skal spærre den.

NemID nøgleviser er et supplement til dit nøglekort. Nøgleviseren er lidt hurtigere i daglig brug i forhold til nøglekortet. Den er et tilbud til dig, der bruger mange nøgler.

Læs mere om nøgleviseren:

Hvem kan bruge NemID?

Du kan få NemID når:

  • Du er fyldt 15 år, dvs. er 15 år eller derover.
  • Du har et dansk cpr-nummer.
  • Du kan opfylde legitimationskravene.

Bemærk: Hvis du ikke har en fast adresse i folkeregistret, skal du oplyse en postadresse, som dine NemID-nøglekort kan sendes til.

Se krav til legitimation på nemid.nu:

Her kan du bruge NemID

NemID giver adgang til både netbanken, offentlige hjemmesider og en lang række private tjenester.

Her finder du en liste over de tjenesteudbydere, der tilbyder adgang med NemID:

NemID for udenlandsdanskere

Bor du i udlandet og vil have NemID, kan du enten vælge at få straksudstedt NemID ved personligt fremmøde i borgerservice eller i et skattecenter i Danmark, eller du kan registrere dig online og afhente den midlertidige adgangskode på en dansk repræsentation i udlandet.

Udenrigsministeriet pålægger et gebyr på ca. 185 kr. (2014) for udleveringen, og du skal fremvise gyldigt dansk pas, når du henter den midlertidige adgangskode.

Er du på besøg i Danmark, kan du også vælge et udleveringssted i Danmark.

Afhentning og straksudstedelse i Danmark er gratis.

Læs mere om og bestil NemID som udlandsdansker her:

Midlertidig adresseændring eller emigrering til andet land

Nye nøglekort sendes som udgangspunkt til din folkeregisteradresse. Hvis du ændrer adresse midlertidigt, eller hvis du udvandrer, kan du selv anføre en alternativ adresse i selvbetjeningen på NemID.nu.

Kan jeg kun bruge mit NemID til netbank og ikke på offentlige hjemmesider?

Hvis du har fået NemID via din bank, skal du sige Ja til at knytte offentlig digital signatur til dit NemID, før du kan bruge NemID på offentlige og private tjenester.

Læs mere om at knytte offentlig digital signatur til dit NemID

Start bestilling af offentlig digital signatur til dit NemID:

Hvad gør jeg, hvis jeg har mistet mit nøglekort?

Hvis du har mistet dit NemID-nøglekort, kan du selv bestille et nyt på nemid.nu. Herefter spærres dit gamle nøglekort automatisk.

Du kan bestille et nyt nøglekort her:

Kan jeg bestille ekstra nøglekort til NemID, hvis jeg fx skal ud at rejse?

Ja, på NemID.nu under selvbetjening kan du bestille op til tre ekstra nøglekort. Ved henvendelse i banken eller hos borgerservice kan du få udleveret op til ti ekstra nøglekort.

Skrevet af borger.dk

Feedback

Sidst opdateret

06.08.2014

Ansvarlig redaktør

Sanne Christiansen

Gratis it-kurser

Bliv bedre til at bruge internettet eller til at betjene dig selv digitalt, når det gælder information og kommunikation med det offentlige.

 

Nye kurser til foråret 2015