Obligatorisk selvbetjening

Folketinget har besluttet, at du som borger i Danmark på udvalgte områder i det offentlige skal betjene dig selv digitalt, hvis du kan.

På hvilke områder er der obligatorisk selvbetjening?

Folketinget har vedtaget, at din kontakt med det offentlige på en række områder skal foregå på nettet. Som borger skal du nu gå på nettet, når du fx skal:

  • melde flytning til folkeregisteret
  • bestille et nyt sundhedskort
  • ansøge om børnepasning i fx vuggestue eller børnehave
  • skrive dit barn op, når det skal starte i skole og SFO.

Herunder kan du se en liste over de områder, som er flyttet over på nettet

Hvem gælder loven for?

Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv på nettet ved hjælp af den relevante selvbetjeningsløsning, som kan findes på borger.dk.

Målet med lovgivningen

Den nye lovgivning om digital selvbetjening skal bidrage til regeringens mål om at frigøre offentlige ressourcer og samtidig gøre det lettere for dig at betjene dig selv hos det offentlige.

Borgere som har svært ved det digitale

De offentlige myndigheder skal yde hjælp og vejledning, hvis du har svært ved at betjene dig selv digitalt.

Hvis der er særlige forhold, der gør, at du ikke kan søge digitalt, er der fortsat mulighed for at få hjælp og vejledning.

Særlige forhold kan være, at du ikke kan bruge digital selvbetjening, fordi du:

  • har et særligt handicap
  • mangler de digitale kompetencer
  • tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
  • har sprogvanskeligheder
  • ikke kan få udstedt NemID, og NemID kræves for den pågældende løsning.

Du kan læse om fritagelse for Digital Post.

Hvordan kan jeg få hjælp?

Du kan få hjælp fra din lokale borgerservice og på biblioteker. Her kan du både få vejledning og låne en computer.

Du kan også ringe til borger.dk´s kontaktcenter 1881, som kan give dig vejledning.

Jeg har ikke NemID - hvad gør jeg?

Nogle selvbetjeningsløsninger kræver, at du logger dig på med NemID. Hvis hvis du ikke har et NemID, skal du henvende dig til den myndighed, som løsningen eller ydelsen drejer sig om.

Du kan få hjælp til at oprette et NemID på et borgerservicecenter eller et bibliotek.

Læs også



Feedback

Sidst opdateret

06.10.2015

Ansvarlig redaktør

Sanne Christiansen

Start på nettet

borger.dk kan du klare dine ærinder med det offentlige, hvor og hvornår du ønsker det.

Tjek din digitale postkasse

Husk at:

  • Der kan komme vigtig post i din digitale postkasse
  • Du kan angive din e-mail eller dit mobilnummer, så får du direkte besked om post.

 

Læs mere om Digital Post

Gratis it-kurser

Bliv bedre til at bruge internettet eller til at betjene dig selv digitalt, når det gælder information og kommunikation med det offentlige.

 

Nye kurser til efteråret 2015