Eksempler på lokale renseløsninger i kommunen

Her kan du se billeder af allerede etablerede renseløsninger i Holbæk kommune. Siden vil løbende blive opdateret.

Anlæg 1: Beplantet filteranlæg i Tuse

Herunder ses et beplantet filteranlæg der kan håndtere spildevand fra en almindelig husstand på 5 personer. Der er tale om en model med integreret nedsivning uden aktiv beluftning på 16 m2, der blev etableret i 2019 i Tuse.

Ejendommen er beliggende i et område med rensekravet O, men renseløsningen opfylder rensekravet SOP, da der er tale om integreret nedsivning.

Udtalelse fra ejer af anlægget:

I den tid vi nu har haft anlægget har vi været rigtig glade for det. Der er ingen lugtgener hvilket er dejligt, da det ligger tæt på huset. Anlægget fylder utrolig lidt og vi har så valgt at have alle udluftningsrør i filteranlægget. Synes det er utrolig smart at det renser vandet 2 gange før nedsivning og at der er prøvetagningsbrønd. Selve anlægget er nemt at holde, skal kun klippe græsset på kanterne, eller hvad man nu vælger. Pumpen bruger betydeligt lidt strøm da den næsten aldrig køre.

16.03.2023