logo Til holbaek.dk

Vær med til at skabe fremtidens idrætsfaciliteter

Byrådet ønsker at støtte gode idéer til, hvordan vi sammen kan udvikle de lokale idrætsfaciliteter. Det har derfor afsat 1 million kr. årligt til at hjælpe med at realisere de bedste forslag i en konkurrence

Der er nu fundet 3 projekter. Ét i eller ved hver af idrætshaller i Mørkøv, Knabstrup og Tølløse. 

Læs mere om vinderprojekternes indhold her

 

Hvor kommer den gode idé fra?



Bidrag til konkurrencen kan komme fra foreninger, frivillige, brugere, borgere mv., og skal indsendes via den lokale halbestyrelse/brugerråd. Hver halbestyrelse/brugerråd kan kun indsende et projekt.

Hvordan søger man?
Når den gode idé er blevet konkretiseret, kan halbestyrelsens formand sende en kort beskrivelse til kulturogfritid@holb.dk

Der er ikke krav om, at man indsender et færdigt projekt, men gruppen bag idéen må gerne have gjort sig tanker om følgende:

  • beløbet, der ansøges om
  • hvad, de nye idrætsfaciliteter består af
  • forventende effekter
  • hvilken målgruppe, som projektet henvender sig til

Kriterier for konkurrencen



Byrådet har formuleret følgende kriterier for at sikre engagement i lokalsamfundet til processen samt nyskabningsværdien af idéerne:

  • Der skal være stærk lokal forankring – og lokale foreninger eller brugere skal stå bag.
  • Det skal være nye faciliteter, som ikke findes i en radius af 10 kilometer, hvorfra aktiviteten etableres.
  • Projektet skal appellere til selvorganiserede brugere og aktiviteter.
  • Projektet skal appellere til nye brugertyper.

Tidsplan for konkurrencen



Inspirationsmøde, hvor alle kan komme og lade sig inspirere samt møde andre fra lokalområdet, som kan støtte og bygge videre på idéen 17. marts 2015
Deadline for at sende ansøgningen via e-mail kulturogfritid@holb.dk. 1. maj 2015
Udvælgelse af vinderprojekt(er)  1. juni 2015
Politisk behandling i KFU (formel godkendelse) 22. juni 2015
Nedsættelse af følgegruppe til udvalgte projekter. Efter sommerferien 2015

Det betyder:

  • at du via din halbestyrelse skal indsende et projekt senest den 1. maj
  • at dommerkomitéen udvælger projekt den 1. juni
  • at projektet godkendes politisk med henblik på videre bearbejdning på møde 22. juni. 

Økonomi



Der er afsat 1. mio. kr. til puljen i 2015, men realisering af idéer og projektforslag må gerne koste mere end 1. mio. kr., da ansøgerne gerne må budgettere med medfinansiering fra anden side.

Vinderne af konkurrencen kan forvente:

• Bistand til at kvalificere projektet.
• Økonomisk bistand til at realisere projektet.

Inspiration til projekt



Konkurrencen vil gerne imødekomme mange typer idéer og projektforslag, som kan skabe nye muligheder og anvendelser for idrætshaller – idendørs- og udendørsfaciliteter samt nærmiljøet.

I kan finde eksempler på nyskabende idrætsfaciliteter her:

  • Kløverstier (link) er et god eksempel på, hvordan man kan skabe sammenhæng mellem forskellige aktiviteter og faciliteter i lokaleområdet.
  • Gymnastik- og motorikhal i Århus (link) er et godt eksempel på fysiske rammer, der inviterer til uforpligtende bevægelsesaktiviteter og som samtidig kan bruges til formel træning.
  • Lokale og Anlægsfonden (link)

 

Ansøgninger til udviklingspuljen



Kultur- og Fritidssekretariatet har modtaget ansøgninger fra 6 idrætshaller om støtte fra udviklingspuljen.

Den enkelte idrætshal´s ansøgning og bilag kan hentes i pdf-format.

 



Feedback

Sidst opdateret

18.10.2016

Ansvarlig redaktør

Hans Henrik Nielsen

Kontaktoplysninger

Har du spørgsmål om konkurrencen er du mere end velkommen at kontakte Idræts og foreningskonsulent Jens Albagaard via e-mail jensa@holb.dk.

Dommerkomitéen

Emrah Tuncer: Udvalget for Kultur og Fritid 

 

Bjarne Kongsted: Udvalget for Kultur og Fritid

 

Morten Bjørn Nielsen: Udvalget for Kultur og Fritid

 

Steen Klink Pedersen: Udvalget for Kultur og Fritid

 

Solvej Pedersen: Udvalget for Kultur og Fritid

 

Svend Due Mikkelsen: Folkeoplysningsudvalget

 

Kristine Klæbel: Vækst og Bæredygtighed

 

Ronni Giphardt Pedersen: Vækst og Bæredygtighed

 

Brian Worm Ahlquist: Kultur- og fritidschef