Spring til indhold

Madordning - frit valg

Hvis du er blevet godkendt til at få madordning i dit eget hjem, kan du bruge et fritvalgsbevis og selv vælge leverandøren af din mad.

Information

Hvis du er godkendt til madordning i et hjem, kan du vælge at få mad fra "Det danske madhus" eller benytte et fritvalgsbevis, hvor du selv finder en leverandør af mad. Hvis du ønsker at blive godkendt, skal du kontakte visitationen hos kommunen.

  • Du kan kontakte visitationen kl. 08.30-10.00 i hverdage på tlf.: 72 36 36 36 
  • Du skal selv lave en aftale om mad og levering/afhentning med en kro, slagter eller anden leverandør af mad

Krav ved det frie valg

Er du godkendt til madordningen og ønsker at benytte dig af det, skal du udfylde et bevis. Det finder du her på siden. Du skal udfylde beviset med egne oplysninger samt oplysninger på den leverandør, du ønsker at benytte.

Ønsker du at benytte fritvalgsbeviset, er du eller dine pårørende ansvarlig for følgende:

  • At lave en aftale med en CVR-registreret madleverandør - det kan være en kro, restaurant eller lignende
  • At leverandøren er indforstået med kommunens krav til madordningen 
  • At administrere din madordning, herunder bestilling og afbestilling til leverandøren (eksempelvis ved indlæggelse og ferie)
  • At bestille en sund og nærende kost og tage imod maden, når leverandøren ankommer.
  • At finde, læse og forstå leverandørens smileyordning 

 

Kommunen kan i særlige tilfælde fratage dig retten til et fritvalgsbevis. Det kan blandt andet ske, hvis du ikke kan administrere ordningen, heriblandt at bestille og afbestille måltider.

 

Hvordan kommer du i gang med et fritvalgsbevis?



Hvis du ønsker at søge om et fritvalgsbevis, skal du:

  1. Udskrive og udfylde en skabelon for fritvalgsbevis - din madleverandør skal udfylde en del af fritvalgsbeviset
  2. Aftale en dato for opstart af madordningen med din leverandør. Når fritvalgsbeviset er udfyldt, skal du eller din leverandør returnere det til visitation@holb.dk eller Holbæk Kommune, Kanalstræde 2, 4300 Holbæk, Att.: Visitationen.

 

Du skal selv tage en kopi af fritvalgsbeviset, hvis du ønsker en kopi.

Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du altid kontakte Visitationen forinden.

Du kan henvise den kro, restaurant eller lignende du ønsker som leverandør, til Holbæk Kommunes hjemmeside, hvor du kan finde informationsmateriale til madleverandører.

 

Hvad koster det?



Du skal selv betale for maden uanset om du får mad via kommunens faste leverandør eller via en leverandør, du selv har valgt. 

Hvis du vælger din egen leverandør, kan din pris blive højere, end hvis du får mad fra vores leverandør. Det vil ske, hvis måltiderne er dyrere hos din leverandør.

  • Eksempel: Du bestiller en hovedret og en biret. Hos vores faste leverandør, "Det danske madhus", koster det 56 kroner. Du skal dertil betale for levering en gang om ugen. På den måde vil den samlede pris hos os være 32 kroner. Hvis en hovedret og en biret så koster 80 kroner hos din selvvalgte leverandør, er prisen højere. Du skal desuden selv sørge for at hente eller få bragt maden. Det kan koste ekstra.

 

Det kan også ske, at du skal betale en lavere pris, fordi du vælger din egen leverandør. Det kan ske, hvis du vælger en leverandør, hvor både mad og transport er billigere end den samlede pris hos vores leverandør.

  • Eksempel 2: Du vælger for eksempel et måltid hos din selvvalgte leverandør, og måltidet koster samlet 60 kroner. Her er udbringningen med i prisen. På den måde skal du betale i alt 60 kroner, som er billigere end hos os.

 

Når du underskriver fritvalgsbeviset, godkender du samtidig, at Holbæk Kommune trækker betalingen til madservice fra din pension. Der trækkes penge, indtil du tilbagetrækker fuldmagten ved skriftlig besked til os i kommunen. Hvis du vil trække en fuldmagt tilbage, skal du gøre det seneste 20 dage før, det bliver den 1. i en måned.

Information til leverandører af mad



Hvis du har en madproducerende virksomhed, kan du blive madleverandør. Ordningen gælder for borgere, der bor i Holbæk Kommune og er godkendt til at modtage madservice. Leverandører til vores borgere skal ikke godkendes på forhånd, men vi vil løbende holde øje med madens kvalitet i forhold til ernæring. 

 

Minimumskravene til dig som leverandør er:

  1. at du er momsregistreret
  2. at den tilbudte hovedret skal leve op til standarderne beskrevet i anbefalinger for den danske institutionskost
  3. at du har meddelelsespligt (hvis borgerens behov for hjælp ændrer sig, har du pligt til at fortælle det til os i kommunen)
  4. at du er i stand til at sende faktura til Holbæk Kommune.
  • Faktura sendes elektronisk og månedsvis bagud. Den skal indeholde oplysninger om, hvilke borgere den enkelte faktura vedrører og hvor mange hovedretter, borgeren har modtaget. Dertil skal der være en opdeling på den enkelte faktura i henholdsvis den samlede pris per måltid og prisen for udbringning per borger.


Fritvalgsbeviset er først gyldigt, når fritvalgsbeviset er udfyldt og returneret til Holbæk Kommune på visitation@holb.dk.



Feedback

Sidst opdateret

23.01.2018

Ansvarlig redaktør

Mette Frantzen