Madordning - frit valg

Information
Hvis du er godkendt til madordning i et hjem, kan du vælge at få mad fra "Det Danske Madhus" eller benytte et fritvalgsbevis, hvor du selv finder en leverandør af mad. Hvis du ønsker at blive godkendt, skal du kontakte visitationen hos kommunen.
- Du kan kontakte visitationen kl. 08.30-10.00 i hverdage på tlf.: 72 36 36 36
- Du skal selv lave en aftale om mad og levering/afhentning med en kro, slagter eller anden leverandør af mad
Krav ved det frie valg
Er du godkendt til madordningen og ønsker at benytte dig af det, skal du udfylde et bevis. Det finder du her på siden. Du skal udfylde beviset med egne oplysninger samt oplysninger på den leverandør, du ønsker at benytte.
Ønsker du at benytte fritvalgsbeviset, er du eller dine pårørende ansvarlig for følgende:
- At lave en aftale med en CVR-registreret madleverandør - det kan være en kro, restaurant eller lignende
- At leverandøren er indforstået med kommunens krav til madordningen
- At administrere din madordning, herunder bestilling og afbestilling til leverandøren (eksempelvis ved indlæggelse og ferie)
- At bestille en sund og nærende kost og tage imod maden, når leverandøren ankommer.
- At finde, læse og forstå leverandørens smileyordning
Kommunen kan i særlige tilfælde fratage dig retten til et fritvalgsbevis. Det kan blandt andet ske, hvis du ikke kan administrere ordningen, heriblandt at bestille og afbestille måltider.
Hvis du ønsker at søge om et fritvalgsbevis, skal du:
Udskrive og udfylde en skabelon for fritvalgsbevis - din madleverandør skal udfylde en del af fritvalgsbeviset
Aftale en dato for opstart af madordningen med din leverandør. Når fritvalgsbeviset er udfyldt, skal du eller din leverandør returnere det til visitation@holb.dk eller Holbæk Kommune, Kanalstræde 2, 4300 Holbæk, Att.: Visitationen.
Du skal selv tage en kopi af fritvalgsbeviset, hvis du ønsker en kopi.
Hvis du ønsker at skifte leverandør, skal du altid kontakte Visitationen forinden.
Du kan henvise den kro, restaurant eller lignende du ønsker som leverandør, til Holbæk Kommunes hjemmeside, hvor du kan finde informationsmateriale til madleverandører.
Hvis du har en madproducerende virksomhed, kan du blive madleverandør. Ordningen gælder for borgere, der bor i Holbæk Kommune og er godkendt til at modtage madservice. Leverandører til vores borgere skal ikke godkendes på forhånd, men vi vil løbende holde øje med madens kvalitet i forhold til ernæring.
Minimumskravene til dig som leverandør er:
1. at du er momsregistreret
2. at den tilbudte hovedret skal leve op til standarderne beskrevet i anbefalinger for
den danske institutionskost
3. at du har meddelelsespligt (hvis borgerens behov for hjælp ændrer sig, har du pligt
til at fortælle det til os i kommunen)
4. at du er i stand til at sende faktura til Holbæk Kommune.
Faktura sendes elektronisk og månedsvis bagud. Den skal indeholde oplysninger om, hvilke borgere den enkelte faktura vedrører og hvor mange hovedretter, borgeren har modtaget. Dertil skal der være en opdeling på den enkelte faktura i henholdsvis den samlede pris per måltid og prisen for udbringning per borger.
Fritvalgsbeviset er først gyldigt, når fritvalgsbeviset er udfyldt og returneret til Holbæk Kommune på visitation@holb.dk.
Sidst opdateret
21.09.2021
Ansvarlig redaktør