Spring til indhold

Underretning

Hvis du er bekymret for et barn eller en ung under 18 år, har du pligt til at underrette kommunen. Du har også mulighed for at lave en anonym underretning.

Information

Du har pligt til at lave en underretning til kommunen, hvis du er bekymret for et barn eller en ung. Pligten gælder både for fagpersoner og almindelige borgere.

Du kan underrette om din bekymring på flere måder

  • Digitalt her på siden – som borger kan du enten underrette anonymt eller ikke anonymt. Fagpersoner skal benytte den ikke-anonyme løsning.
  • Ring på telefon 72 36 36 36 mandag, tirsdag, onsdag 8-15.00, torsdag 8-17 og fredag 8-14
  • Send en e-mail til sikunderret@holb.dk hvis du har en sikker mail. Husk at bruge ”send sikkert”-knappen eller få et certifikat, som udstedes af DanID.
  • Send et brev til Holbæk Kommune, Børn, Unge og Familier, Jernbanevej 6, 4300 Holbæk

Er der akut brug for hjælp uden for kommunens åbningstid, skal du ringe til Midt- og Vestsjællands Politi på telefon 46 35 14 48. Politiet sætter dig i forbindelse med Den Sociale Døgnvagt.

Til brug for digital underretning til Børn, Unge og Familier vælg herunder:   

Indgiv ikke-anonym underretning

Indgiv anonym underretning 

I tvivl?

Hvis du er i tvivl, om du skal underrette Børn, Unge og Familier eller hvordan du bedst muligt kan skrive en underretning, så kan du kontakte Børn, Unge og Familier via Den Sociale Indgang på telefon: 72 36 36 36.

Du kan også hente inspiration på Ankestyrelsens side Del din bekymring.

Kan jeg underrette anonymt?

Du kan som borger vælge at være anonym, når du underretter kommunen. I så fald skal du ikke oplyse dit navn, når du kontakter os. Kommunen har nemlig notatpligt, hvilket betyder, at hvis du giver dit navn i eksempelvis en e-mail, er du ikke anonym.

Anonyme underretninger modtages og behandles lige så seriøst som enhver anden underretning.

Hvad sker der, når du har underrettet?

Når Børn, Unge og Familier modtager en underretning, vurderer vi, om barnet eller den unge er udsat for akut fare. Vurderingen sker inden for 24 timer. Hvis barnet eller den unge, er udsat for akut fare, handler vi med det samme.

Vurderes underretningen ikke at være akut, vil vi her i Børn, Unge og Familier invitere forældrene til en samtale omkring indholdet og bekymringerne, som er beskrevet i underretningen.

Ved denne samtale vurderes det også, om der er behov for at afholde en samtale med barnet eller den unge og om hvilken form for støtte eller hjælp, som familien eventuelt kan have brug for.

Du har som underretter, ingen ret til at få oplyst, hvad der videre sker i sagen, men hvis du har sendt en ikke-anonym underretning, vil du få en kvittering senest seks hverdage efter modtagelsen.

Gode råd

Beskriv bekymringen

Nogle tror, at det er et omfattende skriftligt arbejde at skrive en underretning. Men der er ingen krav til længde og ordvalg. Det vigtigste er, at du får beskrevet så detaljeret som muligt, hvad du finder bekymrende, hvilken adfærd du ser og hvornår, der er sket en ændring. En underretning bør udelukkende bestå af fakta, så skriv det du ser og det du ved og gerne med konkrete eksempler og præcise detaljer.

Hvis du har en mistanke om, at barnet bliver udsat for vold eller overgreb, skal du ikke orientere forældrene. Det kan nemlig påvirke en eventuel efterforskning og børnenes sikkerhed.

I stedet skal du kontakte Børn, Unge og Familier på telefon: 72 36 36 36. Er det udenfor kommunens åbningstid, skal du ringe til Midt- og Vestsjællands Politi på telefon 46 35 14 48 eller 114. Politiet sætter dig i forbindelse med Den Sociale Døgnvagt.

 

Den digitale hotline

Hvis du går i stå midt i en selvbetjening, så kan du ringe til den digitale hotline på 70 20 00 00

Mandag til torsdag: 08.00 - 20.00
Fredag: 08.00 - 16.00
Søndag: 16.00 - 20.00
Lørdage og helligdage: Lukket

 

 

 



Feedback

Sidst opdateret

01.02.2024

Ansvarlig redaktør

Susan Larsen