Arbejdet med de 0-2 årige

Her finder du inspiration til kvalitetsudvikling af arbejdet med de 0-2 årige. Vi ved fra forskning, at tiden fra barnet begynder i et dagtilbud, er afgørende for dets videre trivsel, læring og udvikling.

Den professionelle pædagog på 0-2-årsområdet

Danmarks Evalueringsinstitut [EVA)  har i samarbejde med en række kommuner udviklet et koncept til øget opmærksomhed på de 0-2 årige børns hverdag i dagtilbud. 

Med publikationen ønsker BUPL og KL at sætte fokus på, hvad pædagoger i vuggestuerne helt konkret gør, når de arbejder med de mindste børns trivsel, læring og udvikling. Målet er at dele erfaringer om og inspiration til at udvikle den pædagogiske praksis. Projektet er gennemført i samarbejde med otte institutioner i Gladsaxe, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal og Gentofte Kommuner.

Du finder publikationen ved at trykke på linket herunder: 

Erfaringer og inspiration til det pædagogiske arbejde i vuggestuen 

Sæt fokus på de yngste børns læring med nyt redskab 

I september 2016 har EVA udgivet materialet, der skal støtte og hjælpe det pædagogiske personale med god dialog. 

Dialogkortene kan bruges til at lære af hinandens viden og erfaringer og til at drøfte det pædagogiske arbejde med de yngstes læring. Kortene indeholder nogle spørgsmål, I kan bruge som udgangspunkt for faglig refleksion på personalemøder, ledermøder eller andre fora, hvor I taler om jeres praksis.

Du finder dialogkortene her - de er lige til at printe

7 metoder i arbejdet med læring for 0-2-årige

Hvordan kan vi få læringsbegrebet væk fra noget der kun sker i skolen og gerne med rumpen i sædet? Det kan du læse mere om i Bakspejlets nye temahæfte, som har fokus på læring.

Du kan for eksempel læse om, hvordan du som fagpersonale kan koble leg og læring, og hvad samspillet mellem voksne og børn betyder for læring.

Danmark Evalueringsinstitut (EVA) har på baggrund af en undersøgelse, der bygger på interview og observationer i 18 dagtilbud for 0-2-årige børn peget på syv metoder i arbejdet med små børns læring.

Du finder publikationen her: 

Hvad vægter pædagogisk personale i arbejdet med små børns læring? 7 metoder



Feedback

Sidst opdateret

19.09.2017

Ansvarlig redaktør

Katja Frost Jespersen