Aktionslæring
Hvad er aktionslæring?
Aktionslæring (AL) er en metode til at udvikle kvaliteten i det pædagogiske arbejde så rammerne for arbejdet kan give de bedste betingelser for læring. Som fagperson lærer man noget nyt om sin praksis og kan udvikle den ved at foretage sig noget andet, end man plejer. Medarbejder og leder træner evnen til undersøge og reflektere over de måder, man organiserer og udfører det pædagogiske arbejde på.
Nyhedsbreve 2016/2017
Her kan du læse AL- nyhedsbrevene udsendt i 2016 og 2017.
Nyhedsbreve 2015
Her kan du læse Nyhedsbrev I og Nyhedsbrev II fra kompetenceudviklingsforløbet i 2015.
Kompetence- og effektmål
Der er konkrete kompetence- og effektmål knyttet til forløbet i aktionslæring (AL). Målene er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af chef, konsulenter og områdeledere i Holbæk i et tæt samarbejde med UCSJ's konsulenter og undervisere.
Du finder målene ved at klikke på linket herunder:
Aktionslæring og forløbsskema -ligheder og forskelle
Her kan du se en undervisningsvideo, der tydeliggør forskelle og ligheder mellem aktionslæring og arbejdet med forløbsskemaer..
Slides til videoen: Aktionslæring og forløbsskema - ligheder og forskelle
Aktionslæringsskema
Her finder du et tomt aktionslæringsskema. Klik på linket for at komme til skemaet, der kan hentes ned på din computer eller printes.
Litteratur til alle deltagere
Aktionslæring i pædagogisk praksis – Susanne Krogh og Søren Smidt (2014) Forlaget Dafolo.
Narrativ organisationsudvikling – at forme fælles mening og handling. Michala Schnoor (2013)– Dansk Psykologisk Forlag
Daginstitutioners betydning for børns udvikling – M. N. Christoffersen, A-K Højen-Sørensen, L. Laugesen (2014) – SFI Denne rapport skal downloades af alle deltagerne selv. Klik på linket RAPPORT for at komme SFI.
40 veje til bedre trivsel i dagtilbud – metoder fra praksis – Tekst - og dataindsamling Heidi Skipper, Trine Kjær (2012) – DCUM. Opslagsværket ligger i alle børnehuse.
Litteratur til lederne
Læringsledelse - løft til læring i skolen - Mads Hermansen (2007), Samfundslitteratur.
Lederen som teamcoach – Thorkil Molly-Søholm, Andreas Juhl., Jakob Nørlem, Jacob Storch og Asbjørn Molly-Søholm (2010) – L & R BUSINESS (kun til lederne)
Aktionslæringens DNA – en håndbog om aktionslæringens teori og metode – Benedicte Madsen m.fl. (2013) – SYSTIME.
Sidst opdateret
11.09.2017
Ansvarlig redaktør