Ung & Rus 2012 - 2015

Projekt Ung & Rus har arbejdet med forebyggelse af rusmidler hos unge i samarbejde med ungdomsuddannelserne i Holbæk, Odsherred og Kalundborg Kommuner, i årene 2012 - 2015. Her kan du downloade projektets materialer.

Her er til inspiration og brug af projektets produkter, både undervisningsmaterialer, profilundersøgelser af de unge, guide til håndtering af mistrivsel hos unge mv.

Ungeprofilen 2015
Profilundersøgelse, på tværs af kommunerne, af 3.239 unge, om deres trivsel og adfærd i forhold til alkohol, rygning og stoffer.

Ungeprofilen 2015 - Opslag

Du kan også få Ungeprofilen i en kortere udgave med de vigtigste fakta
Ungeprofilen 2015 - Kort version

Ungeprofilen 2013
Profilundersøgelse, på tværs af kommunerne, af 2.323 unge, om deres trivsel og adfærd i forhold til alkohol, rygning og stoffer.

Fælles Rusmiddelstrategi 
En fælles strategi for forebyggelse af rusmidler til unge, gældende for 11 uddannelsesinstitutioner.

Fælles Rusmiddelstrategi - Print version

Ung & Rus Forebyggelseskatalog 2015
En beskrivelse og oversigt over kommunernes forebyggelsesintiativer / tilbud.

Forebyggelseskatalog - Print version
Forebyggelseskatalog - Opslag

Ung & Rus Inspirationskatalog
Katalog med inspiration og konkrete undervisningsmaterialer.

Inspirationskatalog - med interaktive links i pdf'en
Inspirationskatalog - Elevopgaver

 

 

Til forældre

Mange forældre er i tvivl om, hvordan der skal sættes grænser for de unges alkoholindtag, rygevaner og eksperimenteren med stoffer. Her kan du finde gode råd, der kan hjælpe dig med at træffe en beslutning om, hvordan I tackler tilgangen til rusmidler i jeres hjem.

13 tips til forældre

om at tackle alkohol og rygning med din teenager.

  1. Server aldrig alkohol for unge under 18 år
  2. Forvent, at unge over 16 år ikke drikker sig fulde og fortæl det til dit barn
  3. Lav aftaler med dit barn om fester og alkohol
  4. Drik selv alkoholfrit de fleste dage
  5. Drik ikke selv mere en 5 genstande ved en lejlighed fx. en fest
  6. Giv eller køb aldrig cigaretter til unge
  7. Lad ikke cigaretter ligge fremme
  8. Gør din indflydelse gældende, så voksnes rygning på skoler og institutioner ikke foregår, så unge kan se det
  9. Bed din familie og venner om ikke at ryge, når dit barn er tilstede
  10. Undlad at ryge, når dit barn er tilstede
  11. Sørg for at dit hjem og vil er røgfri
  12. Tal med dit barn om rygning og hash
  13. Få flere gode ideer til at støtte dit barn i at forblive ikke ryger på kræftens bekæmpelse.dk

Sådan kan du sætte rammer for din teenager

  • Ved at samarbejde med andre forældre om fælles normer for fester og alkohol
  • Ved at stille dig til rådighed for din teenager med tilbud om samtale, nærvæ, hjælp, hvis det bliver nødvendigt
  • Ved at indgå aftaler med din teenager om komme hjem tid, hjemtransport m.v. Aftaler virker ofte bedre en regler og kontrol.

Unge er udsatte

Unge er særligt sårbare over for skadevirkningerne af alkohol, tobak og stoffer. Både indlæringsparathed, fysisk helbred og sociale kompetencer svækkes. Hertil kommer, at berusede unge har øget risiko for ulykker, konflikter, pjækkeri og uønsket sex.

Sundhedsstyrelsen udmeldinger om alkohol

Børn og unge:

  • Børn og unge under 16 år anbefales ikke at drikke alkohol
  • Unge mellem 16 og 18 år anbefales at drikke mindst muligt og stoppe før 5 genstande ved samme lejlighed.

Voksne:

  • Intet alkoholforbrug er risikofrit for dit helbred
  • Drik ikke alkohol for din sundheds skyld
  • Du har en lav risiko for at blive syg på grund af alkohol ved et forbrug på 7 genstande om ugen for kvinder og 14 for mænd
  • Du har høj risiko for at blive syg på grund af alkohol hvis du drikker mere en 14/21 genstande om ugen
  • Stop før 5 genstande ved samme lejlighed
  • Er du gravid - undgå alkohol. Prøver du at blive gravid - undgå alkoholden for en sikkerhedsskyld.
  • Er du ældre - vær særlig forsigtig med alkohold

Læs baggrunden for projektet Ung og Rus her:

Læs mere om unges rusvaner i vores undersøgelse for 2012/2013 her:

Til unge

Ingen ønsker, at deres bedste venner bliver kriminelle eller stofmisbruger. Man kan selvfølgelig ikke bestemme, hvad andre mennesker gør og ikke gør, men man kan være opmærksom på en række ting.

Hvis du er bekymret for en kammerat, er der en række ting du kan gøre. Du kan være opmærksom på de signaler, han eller hun sender i hverdagene og tilbyde din hjælp og støtte, hvis du får mistanke om, at noget er galt.

Nogle af de ting, som du skal lægge særlig mærke til er fx:

  • Hvis din kammerat pludselig får humørændringer.
  • Din kammerat begynder at få mange konflikter fx. i skolen.
  • Din kammerat begynder at pjække meget fra skole.
  • Din kammerat mister lysten til at gå i skole og holder op med at lave sin lektier osv.
  • Dun kammerat gider ikke længere at deltage i de fritidsaktiviteter, som han/hun plejer at synes er sjovt.
  • Din kammerat får mange nye venner, som du selv tager afstand fra.
  • Din kammerat får pludselig mange nye dyre ting.
  • Hvis din kammerat foretager sig mærkelig og uforståelige handlinger.
  • Hvis din kammerat virker overdrevet forvirret og har "unormalt" meget uro i kroppen.

Mennesker er forskellige og kan have mange forskellige problemer. Derfor er det umuligt, at opstille en komplet liste over alle de faresignaler. som man skal være opmærksom på. Der kan være mange andre faresignaler end dem, som vi har skrevet her.

Samtidig er ovenstående faresignaler ikke altid tegn på, at der er noget galt. At din kammerat pludselig ikke synes, at det er sjovt at spille fodbold længere, behøver jo ikke betyde, at han/hun har problemer. Det vigtigste er en helhedsvurdering altså en vurdering af om din kammerat i store træk virker glad og tilfreds. hvis du bare har den mindste mistanke om, at din kammerat har problemer, som han eller hun ikke selv kan løse, bør du gøre noget.

Hvis du er i tvivl om hvordan du skal gribe situationen an, så tal med dine forældre, en lærer eller en anden voksen, som du stoler på.

Snak også med din kammerat om de faresignaler du ser. Fortæl ham/hende, at du er bekymret og ønsker, at hjælpe. Det er vigtigt, at du taler åbent og ærligt, men også stille og roligt uden anklager og beskyldninger. Du kan ikke løse din kammerats problemer, men du kan hjælpe ham eller hende med at løse problemerne ved at lytte og bare være deres ven - og en god ven gør noget, når en kammerat har problemer!



Feedback

Sidst opdateret

28.03.2017

Ansvarlig redaktør

Mette Frantzen