Hvordan er stiplanens indsatsområder blevet valgt?

Indsatsområderne er valgt på baggrund af: En online spørgeskemaundersøgelse, et workshopforløb for interesserede politikere fra Holbæks kommunalbestyrelse samt en efterfølgende workshop med repræsentanter fra lokalfora fra diverse sogne i kommunen.

Spørgeskemaundersøgelse

Spørgeskemaundersøgelsen bestod af en række spørgsmål om bl.a. respondenternes bil- og cykelejerskab, deres transportvaner og transportmiddelvalg samt tilfredshed med forskellige cykelforhold i Holbæk Kommune. Respondenterne har udpeget specifikke strækninger eller lokaliteter på et kort, hvor de f.eks. savner bedre belysning, skiltning eller belægning. Vigtigst af alt, har respondenterne også udpeget utrygge strækninger eller strækninger med manglende cykelforbindelser, samt hvor de ønsker at forbedre cykelstiforholdene.

Projektliste

For at sikre, at alle interesserede borgere er blevet hørt i processen omkring den nye stiplan, er samtlige cykelstiudpegninger fra spørgeskemaundersøgelsen medtaget i den videre proces og omdannet til en mulig projektliste. Listen er herefter gennemgået og opdateret i forhold til bl.a. borgerhenvendelser (mails og telefonopkald), Facebook-kommentarer, tidligere høringssvar fra bl.a. Trafiksikkerhedsplanen 2020-2025 samt lokalforum-henvendelser, der omhandler cykelstiønsker, som Holbæk Kommune har modtaget gennem processen.

Fra Holbæk Kommunes Stiplan 2009 blev de projekter, der ikke tidligere er blevet realiseret medtaget, og derudover blev det undersøgt, om der var strækninger eller lokaliteter med flere cyklistuheld i den 5-årige periode fra 2016 til 2020, som ikke allerede var medtaget på listen. Det endte med en liste på 144 mulige projektstrækninger, hvor der har været et ønske fra mindst én borger om forbedret cykelstiforhold. Prioriteringen af projekterne på projektlisten er herefter fastlagt i samspil ml. Via Trafik, Holbæk Kommune, dets politikere og lokalfora.

Workshops og prioriteringsliste

For at kunne udvælge det mest attraktive cykelstiprojekt, har det været vigtigt at få fastlagt en prioriteringsmodel samt hvilke parametre, som projekterne skulle vægtes imellem. Derfor besluttede Udvalget for Klima og Miljø at afholde to workshops.

Den workshop havde deltagelse af de politikere fra kommunalbestyrelsen. Her nåede man frem til at vægte projekter, der er relateret til skoleveje, trafiksikkerhed og sammenhængende stinet højt

Den anden workshop involverede repræsentanter fra diverse lokalfora i Holbæk Kommune. Her var der et udbredt ønske om at have hovedfokus på strækninger, der kunne gavne elevers cykelture til og fra skole samt til og fra fritidsaktiviteter.

På baggrund af det indledende, metodiske arbejde blev det derfor besluttet at skoleveje skulle vægte 50 procent og trafiksikkerhed og sammenhængende stinet hver skulle vægte 25 procent.

14.03.2022

Runa Cecilie Lund Sørensen