Hvorfor skal kommunen have en ny cykelstiplan

Det skal den, fordi der findes mange positive afledte effekter, når cyklismen fremmes.

Ved at fremme cykeltrafikken kan luftkvalitet forbedres, trængsel reduceres og befolkningens sundhed forbedres. Med denne plan fremsættes der dog også et særligt ønske om at rette fokus mod kommunens børn og unge. Dette fokus knytter sig til en erkendelse af, at en blivende forandring først kan realiseres, når der skabes nye vaner og vanerne rodfæster sig.

Ved at fokusere på børn og unge ligger der et ønske om at skabe en cykelinfrastruktur i Holbæk Kommune, der på længere sigt kan understøtte, at kommunens børn og unge danner sunde og gode vaner omkring cykling til og fra skole og i hverdagen generelt – vaner, der kan følge dem videre op i deres voksenliv:

” (…) det er i barneårene, man grundlægger de vaner for transport, der skal række resten af livet – har man været vant til at blive fragtet i bil, så er det dét man bærer videre – og modsat, har man trygt kunnet cykle, så er det den vane, man tager med ind i voksenlivet)”.
(Karen Thestrup Clausen, Formand for Udvalget for Klima, Natur og Miljø, Holbæk Kommune, 2022)

I sidste ende er det målet, at cykelstiplanen resulterer i en prioriteringsliste, som borgerne i Holbæk Kommune kan se sig selv i og som hjælper politikere og administrationen med at prioritere anlægsmidlerne.

Udarbejdelsen af stiplanen er lavet i et tæt samarbejde ml. Via Trafik Rådgivning og Holbæk Kommune samt med inddragelse af kommunens borgere og politikere.

14.03.2022