Spring til indhold

Tilladelser på vejarealer

Hvis du skal bruge dele af arealet på de offentlige veje, fortove eller pladser, skal du som udgangspunkt have en tilladelse fra kommunen.

Når du søger om tilladelse til at benytte dele af det offentlige areal, er der forskellige måder at søge på, afhængigt af det du skal bruge arealet til.

Gravearbejde

Skal du grave i fortove eller veje skal du benytte en selvbetjeningsløsning. 

Ansøg om tilladelse til gravearbejde

Stillads, lifte eller containere

Hvis du skal stille et stillads op, have en lift opstillet eller placere en container på offentligt fortov eller vej skal du benytte en selvbetjeningsløsning.

Ansøg om brug af vejarealet

Flag og guirlander

Vil du sætte flagstænger op, hænge guirlander eller lyskæder op eller opstille parasoller på det offentlige areal skal du også have en tilladelse. Denne søger du om ved at sende en mail til: vaekstogbaeredygtighed@holb.dk

Andre tilladelser og ansøgninger kræver lidt mere forklaring. Du vil derfor kunne læse mere om anden benyttelse af offentlige vejarealer og pladser herunder:

Arrangementer



Hvis du har en god ide, der har interesse for kommunens borgere og som er åben for alle, må du som udgangspunkt gerne låne vejareal, pladser og torve.

Søg altid i god tid - populære pladser kan være booket lang tid i forvejen og det kan tage tid at indhente de nødvendige tilladelser fra andre myndigheder.

Det vil også altid kræve tilladelse fra kommunen og politiet, hvis der skal afspærres veje og pladser. Kommunen kan kræve, at du laver en afmærkningsplan. Og politiet kan kræve, at du laver en sikkerhedsplan.

Offentlige arrangementer

  • Arrangementet skal være åbnet for offentligheden og af almen interesse
  • Der kan opsættes skilte på 5 faste pladser ved Holbæks indfaldsveje
  • Der kan også opsættes 1 banner (i hver side) på gangbroen over Valdemar Sejrsvej
  • Kommunen samarbejder med Holbæk Byforum om større arrangementer

Private arrangementer

  • Du kan ikke reservere plads til private sammenkomster eller arrangementer, med et rent kommercielt indhold
  • Vejfester kan efter særlig tilladelse afholdes på boligveje med ringe trafik

Ansøg her

Byporte

Byporte skal opsættes efter fælles retningslinjer både af hensyn til trafiksikkerheden og landskabet

Vejledning om byporte m.m. i byer

Holbæk Kommune får en del henvendelser fra lokalområder, som er interesserede i, at opsætte byporte og lignende, med det formål at markere/profilere lokalsamfundene. Elementerne placeres som regel i rabatten langs de offentlige veje, derfor har kommunen som vejmyndighed en interesse i, at det sker efter nogle fælles retningslinjer. De tager hensyn til trafiksikkerheden, og som sikrer at det visuelle indtryk ikke virker skæmmende i landskabet, eller for distraherende, for trafikanterne.

Derfor har vi udarbejdet en vejledning, for at give borgere og lokalområder overblik over, hvad der skal søges tilladelse til, og hvilke retningslinjer de skal være opmærksomme på, når det gælder udformning af byporte m.m.

Husk også, at alle udgifter til etablering og vedligeholdelse skal afholdes af ansøgeren, med mindre der træffes særlig aftale med vejmyndigheden om andet.

Ansøgninger om opsætning af byporte skal indeholde en beskrivelse af det som ønskes opsat, dvs. mål/dimensioner, materialer og udførsel, et kort der viser den/de ønskede placeringer, samt gerne foto eller illustrationer. Ansøgningen sendes til Vækst og Bæredygtighed som e-mail. 

Overkørsel, indkørsel

Tilladelse til overkørsel fra kommunevej eller private fællesvej til din grund kan gives efter Vejloven og Privatvejsloven.

Vi skal som vejmyndighed altid godkende nye indkørsler og ændring af de eksisterende. Dette gælder både på private fællesveje i byområder og på offentlige veje.

Krav til indkørslen

Ved anlæg af ny indkørsel eller udvidelse af en eksisterende er der nogle krav, som gælder både på offentlige veje og private fællesveje.
En overkørsel er det areal, der bruges som adgang til privat grund, og som ligger fra vejbelægningens kant og ind til det matrikulære skel mellem vejens areal og den private grund.

Som udgangspunkt gælder:  

  • kommunen giver kun tilladelse til, at der etableres én indkørsel til hver parcelhusgrund
  • hvis der allerede er en indkørsel, skal den fjernes
  • indkørslen må maksimalt være 5 meter bred, så 2 biler kan køre ind ved siden af hinanden med gode adgangsforhold
  • hvis man ønsker plads til fx. 3 biler på grunden, må fordelingen ske inde på grunden
  • indkørslen skal holde en vis afstand til lygtepæle og el-skabe for at undgå påkørsel
  • du skal undersøge, om der er tinglyste servitutter, eller om der er krav til adgangsforholdene i lokalplanen

Grundejeren betaler alle omkostninger

Alt arbejde på offentlige veje og private fællesveje udføres og betales af grundejeren selv. 

  • indkørslen udføres som de øvrige indkørsler på vejen, nogle steder er der blot en asfaltrampe eller sænket kantsten eller brolagte indkørsler
  • hvis der ligger en rendestensrist i vejen, står et el-skab eller en lygtepæl der, hvor du ønsker indkørslen skal være, så skal disse flyttes.

Disse nævnte ting kan påvirke omkostningerne på arbejdet.

Kommunens opgave

Før du får tilladelse skal forholdene besigtiges. Kommunen skal vurdere, om det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt at anlægge en indkørsel på stedet.

Søg om tilladelse til overkørsel

Ansøgninger om indkørsler skal indeholde en beskrivelse af det som ønskes lavet, dvs. mål/dimensioner, et kort der viser den/de ønskede placeringer, samt gerne foto eller illustrationer. Ansøgningen sendes til Vækst og Bæredygtighed som e-mail.

 

Plakater

Udover plakater på vejarealer, kan du gratis og uden ansøgning sætte plakater op på kommunens tre plakatsøjler. Følgende rammer og retningslinjer er gældende:

  • Budskaber og indhold på plakater skal være af almen interesse for kommunens borgere og uden et politisk, religiøst anstødeligt eller rent kommercielt indhold
  • Maks. størrelse for plakater er 0,8 m²
  • Min. 2,3 m til underkant og ikke nærmere end 0,5 m fra kørebanekant og 0,3 m fra cykelstikant
  • Plakater må ikke opsættes på de to lygtepæle nærmest et signalanlæg
  • Maks. 1 plakat i hver lygtepæl og maks. på hver tredje lygtepæl
  • Der skal udvises respekt for andres plakater ved opsætningen
  • Kan tidligst opsættes 14 dage før arrangementet og skal nedtages umiddelbart efter

 

Link til plakatsøjle

Ansøg her

 

 

Skiltning i boligområder

Hvis man ønsker at sætte skilte op for nabo-hjælp og legende børn, skal der søges om tilladelse til dette.

Nabohjælp

På mindre boligveje kan beboerne få lov til at sætte nabohjælp skilte op, hvis alle beboerne er enige om at deltage i nabohjælp ordningen.
Materiale og gode råd kan ses på nabohjælp.dk

Nabohjælp skilt på privat areal

NABO-H~1

Hvis skiltene sættes op på grundejerforeningens fællesarealer eller private arealer, skal placeringen godkendes i henhold til Byggeloven § 6D stk. 2.

Ansøger kan selv sætte skiltene op, når godkendelsen er modtaget. 

Nabohjælp skilt på vejareal

Cykelsti, fortov, rabat og selve vejen hører til vejarealet.

Hvis skiltene ønskes sat op på vejarealet, skal Holbæk Kommune godkende placering og indhente politiets samtykke. Det gælder både for veje og stier, som er offentlige og private fællesveje/-stier.

Læs mere om Private fællesveje og fællesstier Vejloven, se i højre spalte.

Nabohjælp skiltet skal sættes op på en særskilt stander

Nabohjælp skilte er ikke færdselsafmærkning.

Ifølge Færdselslovens § 99 stk. 2, må skilte der ikke er færdselsafmærkning, ikke placeres på eller i forbindelse med færdselstavler, afmærkning på kørebanen, signalanlæg eller anden afmærkning eller indretning på eller ved vej til regulering af eller til vejledning for færdslen.

Holbæk Kommune kan i visse tilfælde godkende placering af et nabohjælp skilt på standeren med vejnavn.

Holbæk Kommune sætter skiltene op

Du må ikke selv sætte nabohjælp skiltene op på vejarealet.

For at undgå, at der sker skade på nogle af alle de forsyningsledninger, som er gravet ned langs vejene, vil Holbæk Kommune ikke give tilladelse til, at grundejerforeninger m.fl. graver skiltene ned.

Ligeledes skal opsætning af nabohjælp skilte på lygtepæle monteres med en gummimanchet, så galvaniseringen på masten ikke tager skade. Evt. skader, som kan henføres til privat opsætning af skilte, vil kunne medføre et erstatningskrav.

Der er minimumskrav til sikkerhedsafstand både i højden og i forhold til kørebane og cykelsti/fortov – disse krav skal overholdes, når nabohjælp skiltene skal sættes op på vejarealet. Når placeringen er godkendt af politiet, kan skiltene opsættes.

Generelt om tilladelsen

Som ansøger påtager du dig det fulde ansvar for Nabohjælp skiltene.

Da et nabohjælp skilt ikke er et færdselsskilt, har Holbæk Kommune ingen forpligtigelse til at sætte disse skilte op på vejarealet. Ansøger skal derfor afholde alle udgifterne.

Såfremt der efterfølgende sker skade på skiltene med nabohjælp, er udgiften til reparation udskiftning m.v. Holbæk Kommune uvedkommende. 

Legende børn skilt

Untitled

Skiltet er uautoriseret færdselsafmærkning og må ikke sættes op ved offentlige vej. Skiltet kan give en falsk tryghed, da skiltet ikke har en restriktion i forhold til trafikanternes adfærd, hverken i forhold til hastighed eller om at udvise særlig agtpågivenhed.

På private fællesveje og private fællesstier i byer kan Holbæk Kommune med politiets samtykke give tilladelse til, at skiltet med legende børn sættes op. Ansøger afholder alle udgifter.

Læs mere i Privatvejsloven, se i højre spalte. 

Ansøgning

Send e-mail med ansøgning og kortmateriale til Vækst og Bæredygtighed

Du skal oplyse, hvor du ønsker skiltet placeret – gerne vedlagt et kort/foto.

Trafikspejle

Opsætning af trafikspejl kræver både politiets og Holbæk Kommunes godkendelse, og er sjældent den bedste løsning.

Opsætning af trafikspejl giver falsk tryghed

Det du ser i et trafikspejl giver ikke et korrekt billede af vejen og de kørende – hverken med hensyn til hastighed, afstand eller position.

Det kan være svært at få tilstrækkelig udsyn, når man skal køre ud fra en ejendom eller en mindre sidevej.

Hvis der er mulighed for at skabe bedre udsyn ved beskæring, flytning af stakit m.v. skal du gøre det, inden et trafikspejl kan komme på tale. Et trafikspejl er den sidste udvej. 

Ansøgning om trafikspejl

Hvis du søger om opsætning af trafikspejl, ser Holbæk Kommune på forholdene det konkrete sted i henhold til gældende lovgivning.

Du skal redegøre for hvilke tiltag, der er foretaget for at forbedre oversigten på det pågældende sted.

Ansøgning om trafikspejl skal ske via e-mail til Vækst og Bæredygtighed.

Det er vigtigt at oplyse så mange detaljer som muligt. Vedhæft gerne tegning, luftfoto eller bilag med nærmere beskrivelse.

Du kan benytte kommunens digitale kort til at vise hvor du ønsker et trafikspejl.

Hvis Holbæk Kommune og politiet imødekommer din ansøgning, hjælper kommunen gerne med indkøb og opsætning af trafikspejlet. Det er ansøger, der skal betale alle udgifter.

Vejregler for trafikspejles egenskaber og anvendelse

Der er regler for opsætning af trafikspejle. Læs om dem Vejdirektoratets hjemmeside:
Vejregler for trafikspejles egenskaber og anvendelse



Feedback

Sidst opdateret

10.04.2018

Ansvarlig redaktør

Pernille Adriane Olsen

Giv et praj

Du kan downloade vores gratis app 'Giv et praj - Holbæk Kommune' i App Store eller i Google Play.

Du kan også sende os et praj via dette link. 

 

Takstblad

Du kan se takster for benyttelse af park- og vejarealer:

Se takster

Vejledning