Spring til indhold

Ny materielgård

Holbæk kommunens drift og vedligeholdelsesafdeling har i lang tid været delt mellem to materielgårde, én i Holbæk by og én i Tølløse. Tiden er nu kommet til at bygge nyt.

Ny materielgård

Drift og vedligehold i Holbæk Kommune har indtil nu været delt mellem to materielgårde på henholdsvis Parallelvej ved havnen i Holbæk by og Industrivej i Tølløse.

Begge placeringer er oplagt for byudviklingen i de to byer. Materielgården i Tølløse er allerede lukket med tanke på salg og mulig omdannelse til boligområde.

Kommunalbestyrelsen vedtog i december 2019 en ny plan for Holbæk Havn, hvor den nuværende materielgård er placeret.

Placeringen på havnen er ikke optimal for Drift og Vedligeholds arbejde. Vores nuværende placering midt på havnen, gør kørslen til opgaver rundt omkring i kommunen og leveringen af materialer besværlig.

Vores nuværende materielgård er samtidig også ved at være af en ældre dato, som har bruge for lidt mere end bare en klat maling og spartel. Samtidig har vi i en længere periode været udfordret af pladsmangel og været nødsaget til at leje ekstra lagerplads, da vi er vokset os for store.

Ved at bygge en ny materielgård, spare vi både tid og penge på den daglige drift.

Den bedste placering for vores nye materielgård vil være langs bykanten, så vi stadigvæk er tæt på Holbæk by, da de fleste af vores bygninger og veje ligger i byen.

Finansiering

Projektet skal primært betales med overskuddet fra salget af parallelvej 52.

Placering

Det er tid til at optimere og effektivisere vores gamle materielgård. 2020 brugte vi blandt andet på at undersøge forskellige muligheder til placering af vores nye materielgård.

Krav til placering

  • Rummelighed
  • Tæt på Holbæk by
  • Godt forbundet til resten af kommunen

Vi er nu rigtig glade for at kunne annoncere at Holbæk Kommune har købt omfartsvej nummer xx.

Nummer XX opfylder alle vores ønsker og har en størrelse der gør det muligt for os på sigt at udvide og inddrage andre dele af kommunen.

Proces

I starten af 2021 gik vi i krig med brugerprocessen. Vi bestræber os på at bygge den bedste materialegård og det gør man kun ved at inddrage vores dygtige fagpersonale så meget som muligt. Vi kan sammen skabe løsninger til fremtiden.

Vi er alle udfordret af Corona og det er vores brugerproces også. I stedet for de store lange workshops må vi tænke i nye veje.

Til det får vi hjælp af ARKI plus som har rigtig meget erfaring med brugerinddragelse også under Corona restriktioner.

Tidsplan

Det kan være lidt svært at forestille sig, men fra vi indkaldte til det første brugermøde i starten af 2021 til byggeriet står færdigt, kommer der til at gå halvandet år.

De første par måneder af 2021 kommer til at gå med brugerinddragelse. En meget vigtig del af processen, som kommer til at skabe rammerne for resten af projektet.

Sommeren vil vi bruge på finde det hold af entreprenører. Vi har valgt at udbyde opgaven i en totalentreprise. Det betyder i grove træk, at vi sætter rammerne for opgaven og beder 4 hold, bestående af arkitekter, ingeniører og entreprenører m.m., som kommer med deres bud på Danmarks bedste materialegård.

Når vi når efteråret 2021 igangsættes udførelsesfasen, hvor håndværkerne får plads til at gøre det de er bedst til.

Hvis man får lyst til at gå mere i dybden, er her et link til den foreløbige tidsplan.



Feedback

Sidst opdateret

10.06.2021

Ansvarlig redaktør

Runa Cecilie Lund Sørensen

Kontakt

Har du spørgsmål kan du kontakte: 

Vækst og Bæredygtighed

Telefon: 72 36 36 36 

Hvis du har spørgsmål til kommende eller igangværende projekter, så skriv til:

E-mail: kommunaltanlaeg@holb.dk

Hvis du har spørgsmål til køb, salg, lån/leje af kommunal ejendomme og arealer, så skriv til:

E-mail: ejendomsadministration@holb.dk