Spring til indhold

Behandling af personoplysninger i foreninger (GDPR)

EU's Persondataforordning trådte i kraft 28. maj 2018 og pålagde samtidig danske foreninger fornyede krav til indsamling, opbevaring og anvendelse af medlemmernes personoplysninger.

Enhver forening er forpligtet til at leve op til bestemmelserne i EU's Persondataforordning samt øvrig dansk lovgivning på området. For at lette foreningernes forståelse af lovgivningen har vi samlet en række spørgsmål og svar i en FAQ, som løbende vil blive opdateret, når der er nyt materiale at informere om.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

 

Samtykkeerklæringer

Som forening sikrer man sig bedst over for sine medlemmer, hvis man indhenter individueller samtykker, når der skal indsamles, opbevares og anvendes personlige oplysninger. Desuden er det en rigtig god idé at indhente samtykke til anvendelse af billeder af foreningens medlemmer. Vi har derfor formuleret to standard-samtykker, som frit kan anvendes af foreningerne. De gule passager i erklæringerne skal selv udfyldes af foreningen.

Samtykkeerklæring - Personoplysninger

Samtykkeerklæring - Billeder

 

Øvrige informationer

Vi henviser til øvrige information hos hhv. DGI, Holbæk Kommune, Datatilsynet og Justitsministeriet.

Justitsministeriet - Ofte stillede spørgsmål

Datatilsynet

Holbæk Kommune - Databeskyttelse

DGI - Vejledning om persondataforordningen

 



Feedback

Sidst opdateret

08.08.2019

Ansvarlig redaktør

Jens Albagaard