Vær opmærksom på digital svindel

29-09-2023

Banker og offentlige myndigheder vil ikke uopfordret bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger over mail, SMS eller opkald.

Sådan lyder kampagnens hovedbudskab som Digitaliseringsstyrelsen lancerer, i samarbejde med Finans Danmark, Politiet, KL og Danske Regioner.  Kampagnen skal hjælpe borgere til bedre at kunne passe på deres personlige oplysninger og undgå identitetstyveri.

Digitale svindlere udgiver sig ofte for at være fra banken eller en myndighed, når de forsøger at lokke personlige oplysninger ud af borgere. Svindlerne kan virke troværdige og være svære at gennemskue. Derfor er budskabet en god huskeregel, der kan hjælpe borgere med at undgå at få stjålet og misbrugt deres digitale identitet.

Hvis banker og offentlige myndigheder har brug for dine personlige oplysninger, vil de kontakte dig gennem Digital Post eller din netbank og henvise til selvbetjeningsløsninger. De vil altså ikke række ud til dig uopfordret over mail, SMS eller opkald med det formål at bede dig om at overføre penge eller om dine personlige oplysninger.

Find hjælp og gode råd på kampagnesiden

Senest opdateret 16-04-2024