Hvordan skal min fremtid se ud? Sådan spurgte Sofie Tonagel sig selv flere gange i gymnasietiden. Fotojournalist og ernæringsassistent var gengangere på ønskelisten, men da Sofie fik studiejob i en børnehave, fik hun øjnene op for faget.
”Jeg kan gøre en forskel for andre mennesker som pædagog. I børnehaven Elverhøj oplevede jeg en gensidig glæde mellem børnene og mig, og det er givende at være så tæt på andre menneskers udvikling”, fortæller Sofie.
Pædagoguddannelsen åbnede på HUSC (Holbæk Uddannelses- og Studiecenter), og det tippede kollegerne Sofie om. Hun søgte ind og begyndte på det allerførste hold i Holbæk i september 2023. Sofie beskriver, at det var spændende at være blandt de første, fordi holdet kunne være med til at forme uddannelsen og samtidig give feedback, når noget kunne forbedres.
HUSC ligger tæt på, hvor Sofie bor, og der er tætte samarbejder med lokalområdet for eksempel med Kystliv Holbæk, Kunsthøjskolen og lokale praktiksteder. Det er en fordel på mange måder.
”Når jeg bor tæt på studiet og lokale praktiksteder, skal jeg ikke transportere mig så langt. Det giver mere overskud – både når jeg har undervisning, og når jeg er sammen med børn og voksne i praktikken. Jeg har også mere lokalkendskab, og derfor kan jeg tage borgerne med på spændende ture”, fortæller Sofie.
Hun tilføjer det nære studiemiljø som en fordel. Der er tid til sociale aktiviteter og impulsive kaffeaftaler, uden hun skal tænke over at nå for eksempel det sidste tog.
Syv uger i Solgården
Pædagoguddannelsen byder på flere praktikker, og den første er på syv uger. Her var Sofie på Solgården i Holbæk Kommune, der er et aktivitets- og samværstilbud til voksne med fysisk og/eller psykisk nedsat funktionsevne.
Solgården ligger i Holbæk, og her var Sofie med til at lave perler, musik og tage på ture. De syv ugers praktik indgik ikke i normeringen, men sådan føltes det ikke for Sofie.
”Mine kolleger og leder behandlede og talte til mig, som om jeg var en del af normeringen. Det var meget ligeværdigt og gav mig en oplevelse af at være med på holdet. Det har været positivt under hele forløbet: gode opstartsmøder, fællesskab, fokus på borgernes livsmestring og fleksibilitet. Jeg bestemte selv, hvad jeg vil lave med borgerne, så længe de også har lyst”, forklarer Sofie.
Sofie står med sin cykel foran Solgården.
Ledelsen på Solgården har fokus på at skabe gode rammer for deres praktikanter.
”Vi holder opstartsmøder og trivselsmøder undervejs. Vi vil gerne høre, hvordan tandhjulene kører, og om vores praktikanter er landet godt. Det er afgørende at vide for at kunne skabe en god start. Og så er mit fokus i høj grad på medindflydelse. Hvis en medarbejder for eksempel er meget interesseret i krea, så kan man stå for et kreaværksted”, fortæller Mette Lynge Sørensen, teamleder i Solgården.
Medbestemmelsen gælder også for borgerne på Solgården. Her er der mulighed for valg og beslutninger afhængig af funktionsevne. For nogle borgere er valget mellem en mad med leverpostej eller spegepølse rigeligt, mens udfordringer på Bakken er tilpas for andre.
Gensidigt udbytte
Praktikken hos Solgården har åbnet Sofies øjne og bidraget positivt til hendes menneskesyn. Man skal kigge på det hele menneske og lade dem gøre en masse selv, fortæller hun.
Det har hun fanget helt korrekt, og faktisk har Sofie hen over sommeren arbejdet i Solgården nogle uger, selvom praktikken var slut her.
”Sofie er god til at reflektere og har været et godt match. På den måde kan samarbejde mellem HUSC og lokale praktik steder noget. Der bliver matchet muligheder, som måske ikke var opstået uden lokalt samarbejde, og unge kan for eksempel få øjnene op for et område, de ikke ellers havde set sig selv i”, fortæller Mette.
Skolebænken har kaldt igen for Sofie, men i dag er en ny praktikperiode igen begyndte. Det betyder, at hun nu har sin gang i Tåstrup Have. Det er et bosted for voksne med nedsat funktionsevne, og nogle borgere genkender Sofie fra Solgården. Det er endnu en fordel ved lokale uddannelser og praktiksteder, og fra Sofie er opfordringen klar:
”Min anbefaling er, at man endelig skal søge ind på den lokale uddannelse. Det er en fordel på mange måder. Og jeg vil også gerne anbefale endnu flere praktiksteder til at indgå i samarbejdet om både de korte og lange praktikperioder. Det giver et stort, gensidigt udbytte” slutter hun.