Spring til indhold

Spot på digitale postkasser

borger.dk – Digital Post-app – e-Boks. – Mit.dk…. Kært barn har mange navne – er du forvirret? Det kan vi godt forstå. I uge 22 og 23 sætter Borgerservice spot på digitale postkasser.
24.05.2023

borger.dk – Digital Post-app – e-Boks. – mit.dk….

Kært barn har mange navne – er du forvirret? Det kan vi godt forstå. Mængden af elektroniske postkasser, man kan modtage sin post i, er stigende og den der virkede sidste år, er ikke nødvendigvis den, du skal bruge i år.

Men bare rolig. Her får du en guide til, hvordan du skal finde rundt i det hele og om du virkelig behøver at tjekke dem alle sammen. I uge 22 og 23 sætter Borgerservice nemlig spot på Digitale Postkasser.

Der er fire indgange til Digital Post

  • borger.dk: Her har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.
  • Digital Post-app: Her har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Digital Post-app’en er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.
  • e-Boks – Her har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med e-Boks om at benytte platformen. Private virksomheder skal her forstås som din bank, dit forsikringsselskab m.v. e-Boks driftes og ejes af selskabet e-Boks A/S.
  • mit.dk - Her har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med e-Boks om at benytte platformen. Private virksomheder skal her forstås som din bank, dit forsikringsselskab m.v.Mit.dk driftes og ejes af selskabet Netcompany Group A/S.

Får jeg den samme post på alle platforme?

Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme.

Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med.

Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk. 

Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder digitalt, men du kan vælge at give samtykke til det. Det kan du gøre enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.

Kan jeg selv vælge, hvilken platform jeg vil benytte til min digitale post?

Ja. Du kan bruge Digital Post-appen i dag og e-Boks i morgen, hvis du har lyst til det. Posten fra offentlige myndigheder er den samme på tværs af alle fire platforme, og foretager du en handling i Digital Post-appen, fx læser en besked, vil beskeden også fremstå som læst på de andre platforme.

Hvad gør jeg så nu?

Pointen er, at det hele er lidt op til dig selv. Hvis du synes, at e-Boks kører fint, så kan du fortsætte med at bruge den. Er du træt af opbygningen og interesseret i det nye system, så kan du vælge at bruge Mit.dk – dog med det “men” at du ikke kan være sikker på, at de private virksomheder du har interesse i, også bruger postkassen.

Det vigtigste at forstå er, at fordi der ikke er garanti for, at du kan se beskeder fra private virksomheder, der er relevante for dig i kun én af postkasserne, råder vi dig til at bruge både e-Boks og mit.dk – i hvert fald i en periode. Omvendt kan der komme nye funktioner på Mit.dk, som e-Boks så skal vælge at implementere i deres system.

Spot på digitale postkasser

I uge 22 og 23 vælger vi i Borgerservice at sætte spot på Digitale Postkasser og du er velkommen til komme forbi, hvis du har spørgsmål.

Vælger du at komme forbi Borgerservice, skal du trække et nummer til Digitale Postkasser. Husk at medbringe MitID, hvis vi skal hjælpe dig med opsætningen.

Du er også velkommen til at ringe til Holbæk Kommunes Kontaktcenter på 72 36 36 36. Også her kan du blive hjulpet, så du forhåbentlig får en fornemmelse af at have styr på ’postkasserne.’

 

 

 



Feedback

Sidst opdateret

25.05.2023

Ansvarlig redaktør

Marianne Staby Frost