Spring til indhold

Folkemøde med fokus på folkeskole, uddannelser og klima

Deltagelsen på årets folkemøde på Bornholm havde særligt fokus på folkeskole, videregående uddannelser, klima og grøn omstilling.
17.06.2019

En række kommunalpolitikere, medlemmer af Holbæk Ungdomsråd og medarbejdere fra Holbæk Kommune var i denne weekend på Folkemøde, der traditionen tro afholdes i Allinge på Bornholm.

De deltog i debatter, i netværksdialoger og erfaringsudvekslinger med et særligt fokus på folkeskolen, de videregående uddannelser, klimaet og den grønne omstilling.

For de videregående uddannelser handlede det bl.a. om, hvor de skal placeres, og om det overhovedet giver mening at flytte dem ud af de store byer til ’provinsen’. Hvad skal der til for, at en by af Holbæks størrelse kan tiltrække flere videregående uddannelser. Her var en del af svarene, at der skal være et behov blandt de unge lokalt, at der skal være en efterspørgsel på de færdiguddannede, at der skal sikres en vis kvalitet i uddannelsen, der skal være et stærkt samarbejde med det lokale erhvervsliv, og så skal kommunerne understøtte og stille faciliteter til rådighed.

Den grønne omstilling var også til debat. Her var Holbæk Kommune vært for en debat, der satte kommunernes rolle i den grønne omstilling under lup. Langt de fleste kommuner har planer eller strategier for den grønne omstilling. Her blev det debatteret, hvilke udfordringer kommunerne støder på, og hvad der kan gøres for at løse dem, fx med hjælp fra Folketinget.

Klima og affald var et naturligt emne, hvor politikere fra Odsherred og Holbæk talte om bæredygtighed, affaldshåndtering, ansvarlig produktion og kom med bud på den samlede affaldsindsats i kommunerne.. Unge fra både Odsherred og Holbæk gjorde også deres til at sætte det på dagsordenen ved at samle affald omkring havnen i Allinge.

Der var flere debatter om folkeskolen. Her var både kommunalbestyrelsesmedlemmer og Ungdomsrådet deltagere i emner, der omhandlede, hvordan den lokale folkeskole spiller en væsentlig rolle for den lokale sammenhængskraft. Samtidig blev det også debatteret, hvordan og om det overhovedet er muligt for unge at engagere sig i samfundet med det skolepres, der er i dag.

Et andet stort emne vedrørende folkeskolen handlede om trivsel og læring. Det er et fælles ansvar, og det er vigtigt, at alle involverede ved præcis, hvad de skal gøre, og hvordan, for at lykkes med at skabe og fastholde trivsel. Folkeskolen har et ansvar for sikre at børnene trives. Så hvad virker? Og hvad skal forældre, lærere, elever og kommune bidrage med? Debatten satte således fokus på det, der lykkes i folkeskolen, og hvor det bl.a. handler om at føle et tilhørsforhold til folkeskolen, hvor det handler om at være i trygge rammer, hvor eleverne mærker engagement fra lærerne, og børnene mærker engagement fra deres forældre.

Årets dialogpris

Hvert år uddeler Folkemødet en dialogpris. Den uddeles hvert år til en politiker, som i særlig grad lytter, går i dialog og lader sig påvirke af debatter. I år gik prisen til Holbæk Kommunes borgmester Christina Krzyrosiak Hansen, og det er første gang, at prisen går til en kommunalpolitiker.

Juryen gav følgende begrundelse for, at hun skulle modtage prisen:
“Christina K. Hansen rykker gerne fra borgmesterkontoret ud i landsbysamfundene, hvor hun holder ‘åbent kontor’. Flere gange har hun været i praktik i kommunale institutioner, hvor hun f.eks. har kørt i rutsjebane i en børnehave og beskåret træer med medarbejdere fra Vej og Park. Hendes autenticitet og ærlighed om, hvad hendes unge alder betyder, er et godt fundament for en åben dialog og politisk debat

De foregående vindere er: 2013/Esben Lunde Larsen (Venstre), 2014/Pia Olsen Dyhr (SF), 2015/Ida Auken (Radikale), 2016/Uffe Elbæk (Alternativet), 2017/Lise Lott Blixt (DF) og 2018/Jacob Mark (SF).



Feedback

Sidst opdateret

17.06.2019

Ansvarlig redaktør

Mette Wallin