Spring til indhold

255. Høringssvar fra medarbejdersiden i Hovedudvalget

Af Tine Grodal Thomsen

Høringssvar fra Hovedudvalgets medarbejderside

Fra hovedudvalgets medarbejderside anerkender vi den vanskelige opgave, det er at skulle finde de nødvendige besparelser for at kunne overholde budget 2023, og vi vil gerne kvittere for de overvejende fine beskrivelser af spareforslagene og de mulige konsekvenser ved at realisere dem. Det er dog frustrerende at vide, at vi sammen har arbejdet hårdt på at skaffe likvide midler i kassen for derefter alligevel at se ind i voldsomme besparelser på grund af en meget stram serviceramme fra den siddende regering. Derudover gør det ondt at vide, at der sideløbende med denne proces også kører en proces med at nå i mål med de administrative handleplaner, som tidligere er vedtaget på de enkelte udvalgsområder.
Vi kan se, at der er tale om vidtgående spareforslag, som vil få vidtrækkende konsekvenser for både borgere og kollegaer. Vi ved, at vores kollegaer i deres forskellige MED-udvalg knokler for at skrive nogle fyldestgørende høringssvar inden for deres specifikke områder. Men vi ved også, at arbejdet besværliggøres af, at høringsperioden forløber over to ferieuger. Vi vil her forholde os til de mere overordnede temaer:

De forebyggende indsatser og risikoen for dominoeffekt
Vi ser med bekymring på, at en stor del af spareforslagene især rammer forebyggende indsatser - overfor både børn, unge, voksne, ældre og udsatte borgere i hele kommunen. Vi forudser, at dette bliver langt dyrere på sigt, og vi frygter, at en besparelse her kan medføre et øget arbejdspres andre steder i organisationen – altså at der opstår en slags dominoeffekt, hvor brikkerne vælter mere end ét sted. For os er forebyggelse en forsikring om, at vi også fremover kan have en økonomi i balance, som ikke stikker af gennem en flodbølge af dyrere indsatser. Desuden hæfter vi os ved, at der på flere områder er ny lovgivning og nye initiativer på vej, netop hvad angår forebyggelse, hvilket vi i så fald kan have svært ved at leve op til.

Besparelser på det administrative område
Besparelser på det administrative område kan virke som en nem løsning – det rammer jo ”bare de kolde hænder”. Virkeligheden er dog, at det administrative område dækker alt fra sagsbehandling, indkøb og kommunikation til vagtplanlægning, dokumentation, it-understøttelse, økonomistyring, løn- og personaleforhold og politisk betjening. Alt sammen opgaver som skal løses, hvilket beskrivelserne også viser. Det er nemlig meget få forslag, der peger på administrative opgaver, som ikke skal løses fremover. De fleste skal blot ”løses et andet sted i organisationen” eller medarbejderne/kollegerne skal løse flere opgaver, uden der er besluttet en prioritering eller opgavebortfald. Vi er bekymrede for, at det svækker løsningen af kerneopgaven samt muligheden for at arbejde udviklingsorienteret, hvis den faglige understøttelse svækkes.
I forvejen er Holbæk Kommune blandt Danmarks billigste og mest effektive målt på administration – så hvem er det, der skal løse de administrative opgaver fremover? Vores erfaring er desværre, at en stor del af opgaverne i stedet lægges ud til ledere og medarbejdere, som ikke besidder de rette kompetencer til at løfte dem, og som i øvrigt har rigeligt med opgaver i forvejen. Dertil kommer, at regeringen varsler flere besparelser på de administrative udgifter, så vi kan risikere at skulle ud i samme øvelse igen inden længe – hvorved det administrative område risikerer at blive dobbelt ramt, og endnu flere opgaver risikerer at blive skubbet ud til andre medarbejdere.

Trivsel, rekruttering og fastholdelse
Alt i alt ser vi med stor bekymring på vores kollegaers trivsel og arbejdsmiljø fremover. Den seneste APV og trivselsmåling viste en usund ubalance mellem medarbejderes og lederes arbejdsopgaver og tiden til at løse dem – ligesom vi har set et støt stigende sygefravær. Denne problematik ser vi ikke blive mindre fremover med færre hænder og hoveder til flere opgaver. Der bliver i hvert fald nok at tage fat på i tiden efter besparelserne - og her er det vigtigt, at vi passer godt på medarbejderne. Det kan I blandt andet hjælpe med ved at stå tydeligt på mål for de besparelser, I som ansvarlig kommunalbestyrelse vedtager, og kommunikere det tydeligt ud til borgerne – blandt andet ved at tilpasse eksisterende serviceniveauer og kvalitetsstandarder.
Vores kollegaer vægter faglighed og kvalitet i opgaveløsningen meget højt, så det vil påvirke trivslen negativt, når de er nødt til at gå på kompromis – især hvis borgerne samtidig bebrejder medarbejderne for det fald i serviceniveauet, de kommer til at opleve. Det medfører en høj følelsesmæssig belastning, som over tid kan give stresssymptomer hos medarbejderne. En anden stressfaktor er selve implementeringen. Det tager tid og er et stort arbejde at ændre organisationen til den nye virkelighed. Både borgere og medarbejdere vil være fødselsmæssigt påvirket, nogle opgaver skal ikke længere løses, mens medarbejdere skal oplæres til at overtage opgaver, som før lå placeret andre steder i organisationen. Medarbejderne skal desuden inddrages i processen gennem MED-systemet. I denne proces er det altså vigtigt også at have fokus på trivsel hos og fastholdelse af de fagligt dygtige medarbejdere, vi allerede har – og på fortsat at kunne være en attraktiv arbejdsplads, som også fremover kan tiltrække fagligt stærke medarbejdere.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund