Spring til indhold

175. Fælles høringssvar til spareforslag LEKO 1

Økonomiudvalget

Af Henrik Hyldgaard Schmidt

Medarbejderne i Ledelsessekretariat og Kommunikation (LEKO) afgiver hermed et fælles høringssvar til spareforslaget LEKO 1.

Fakta

Holbæk Kommune har de næstlaveste administrationsomkostninger i landet jf. seneste benchmark. Se nyhed på holbaek.dk: https://holbaek.dk/nyheder-og-presse/nyheder/politik/2021/fortsat-lave-administrationsudgifter-i-holbaek-kommune/

Kommunalbestyrelsen har i forbindelse med den politiske proces besluttet at lægge ekstra besparelser på Økonomiudvalget. Denne forhøjelse rammer naturligvis ekstra hårdt på et område, der i forvejen ligger lavt i forhold til de øvrige kommuner.

LEKO står specifikt til en reduktion på 2,5 stillinger. Det svarer til omkring 14 procent af den samlede medarbejderstab i afdelingen.

Spareforslaget LEKO 1 alene udgør knap 8 procent af alle spareforslagene på Økonomiudvalgets område (der er desuden et LEKO 2, der reducerer budgettet til valg). De 8 procent skal ses i forhold til, at afdelingen kun består af 18 medarbejdere, og afdelingens budget kun står for knap 4 procent af Økonomiudvalgets samlede budget.

Med så store potentielle besparelser på så begrænset et område vil der være mærkbare konsekvenser for både medarbejdere andre steder i organisationen, foreninger, erhvervsliv, direktion, politikere og ikke mindst borgere.
Konsekvenser af besparelser

Fundraisere

Afdelingens fundraisere søger eksterne midler gennem EU, nationale og private fonde. Det er et specialiseret arbejde, som hjemtager penge til projekter til kerneområderne. I 2022 var teamet med til at hjemtage i omegnen af 26 millioner kr. til kerneområderne, hvoraf ca. 70 % dækker kommunens interne lønudgifter. I 2023 forventer teamet at hjemtage i omegnen af 20 millioner kr. med den nuværende bemanding.

Udover det konkrete ansøgningsarbejde er fundraising-konsulenterne med til at projektudvikle og drive processer, som medvirker til, at fx bydele, naturområder og borgergrupper kan realisere deres mål og ønsker.

Hjemtagning af eksterne midler kræver en høj grad af specialisering, som kerneområderne selv vil have svært ved at forestå kompetencemæssigt og ressourcemæssigt. En eventuel besparelse i fundraising-temaet vil derfor efter al sandsynlighed betyde, at der hjemtages færre eksterne midler til kommunen, og at fundraising-teamet ikke i samme grad kan være til at drive processer for og med kerneområderne samt eksterne aktører:

• Færre midler til Vækst og Bæredygtighed
Fx midler til stormflodssikring, varmeplanlægning, bæredygtige byggematerialer, trafikinfrastruktur, udvikling af lokalområderne ift. by og natur, projekter, der undersøger adfærdsændringer inden for områder, der spænder fra affaldssortering til ladestandere m.m.

• Færre midler til Social Indsats og Udvikling
Fx midler til inklusion af socialt udsatte borgere ift. mestring af eget liv mhp. uddannelse og job.

• Færre midler til Arbejdsmarked, Uddannelse og Borgerservice
Fx midler til ungeindsatsen vedr. inklusion af borgere ift. uddannelse og jobforløb.

• Færre penge til Kultur-, Fritid og Ungeliv
Fx midler til at inkludere socialt udsatte fra belastede boligområder i fællesskabsprojekter.
Fx midler til udvikling af idrætsfaciliteter m.m.

• Færre midler til Læring og Trivsel + HUSC
Fx midler til ansøgnings- og certificeringsproces ift. Erasmus Charter, der vil smidiggøre kommunens muligheder ift. internationale aktiviteter og samarbejder.

Fx midler til projekter vedr. indsatser ift. eud-faglærere i grundskolen, partnerskaber mellem grundskoler og erhvervsskoler, tilrettelæggelse af Erasmus-forløb med udvekslinger af elever, lærere og ledelser.

Fx midler til øget tilgængelighed af lokale uddannelsesmuligheder.

Konsulenter

Konsulent-teamet i LEKO er ved tidligere sparerunder skåret markant ned, og består pt. af 3 medarbejdere. Teamet har bl.a. projektledelsen på alle valghandlinger og folkeafstemninger samt Kommunalbestyrelsens udviklingsprojekter og seminarer. Derudover varetager teamet ledelsesunderstøttelse, ad-hoc-opgaver og udviklingsprojekter for direktion og chefgruppe, som rækker på tværs i hele organisationen. Konsulentteamet sikrer fokus på helhedssyn, koordinering på tværs og at undgå silotænkning i organisationen.

Vi vurderer, at det vil være kritisk at reducere bemandingen af teamet yderligere. Der vil være meget få kræfter til at løfte de tværgående projekter, opgaver og indsatser, som Kommunalbestyrelse, direktion og chefgruppe har brug for at få understøttet. Det er erfaringen, at der løbende opstår behov for, at Kommunalbestyrelsen, direktionen og chefgruppen har konsulentkraft til rådighed tæt på til at varetage udviklings- og projektopgaver, som går på tværs. Da valghandlinger beslaglægger 1 konsulent i perioden op til og efter et valg, bliver det hurtigt sårbart og meget vanskeligt for et reduceret team at udfylde den nødvendige funktion.

Blandt de tværgående opgaver som konsulentteamet har varetaget i 2022 er:
- Chefgruppens arbejdsprogram (rekruttering, borgere med særlige behov, digitalisering)
- Tværfagligt konsulentnetværk, der skal styrke det tværfaglige samarbejde
- Kommunalbestyrelsens pejlemærker
- Kommunalbestyrelsens seminarier
- Partnerskabet
- Handleplan for implementering af politik for børn, unge og voksne med særlige behov
- Delegationsplan
- Platform for borgerdialog (deltag.holbaek.dk)

I 2023 har konsulenterne desuden ansvaret for processen i forbindelse med Kommunalbestyrelsens arbejdsprogram.

Kommunikationsteamet

Afdelingens kommunikationsmedarbejdere løser en lang række opgaver. Blandt andet ligger systemansvar og driften af hjemmeside og intranet i teamet. Herudover laves der nyhedsformidling på sociale medier, intranet og hjemmeside, taleskrivning, pressearbejde, kampagner og rådgivning.

Det skal bemærkes, at kommunikationsteamets bemanding pt. er på niveau med andre kommuner, når man ser på befolkningstallet.

I kommunikationsteamet vil der også være mange opgaver, som ved en besparelse blot skal løses dårligere og mindre effektivt et andet sted.

En besparelse på kommunikation vil betyde en forringelse af følgende punkter:

• Målrettet arbejde med rekruttering af de faggrupper, som kommunen mangler
Kommunikationsbistand til
Rekrutteringsstrategiens mål, nyhedsformidling når 14 SSH’er færdiguddannes i Holbæk Kommune, udvikling af indhold til LinkedIn.

• Branding gennem gode historier om for eksempel dagtilbud, skoleområde og uddannelser
Fx når beboere fra et plejecenter besøger dagtilbud til juleklip, yngre elever lærer skak, større elever lærer om robotter på EUC, skolepatruljer, der yder en stor indsats

• Praktiske informationer
Fx råd om at undgå telefonsvindel, høringer, skaffe nævninge og domsmænd samt oplysninger om parkeringsforhold. Kommunikationen vil desuden være mindre ved kriser såsom Corona, Ukraine, forhøjet vandstand, storme osv.

• Kommunikere til og med unge
Eksempelvis i forbindelse med udviklingen af en ny ungdomspolitik, når der afholdes valg, og når der er ungdomsaktiviteter i forbindelse med Kystliv Holbæk

• Sætte billeder på ildsjæle og det lokale foreningsliv
Fx da ”Fællesmark” vandt prisen som Årets Lokale Forening, portrætter af lokale sportsudøvere og fortællinger fra Årets Mestre

• Branding ved at fortælle om både kommende og afholdte offentlige arrangementer
Fx Tour de France, Landsmesterskaberne i Badminton, SKVULP og TV2 Øst Løbet

• Vise, hvad politisk besluttede indsatser fører til
Fx realiseringen af en skaterpark i Svinninge, Kulturrygsækken, Børnenes skole, Istidsruten, dæmpning af vejbelysning

• Taler til det politiske niveau
Kun taler til borgmesteren og ikke til udvalgsformændene. Udvalgsformændenes taler vil formentlig så blive lavet i de enkelte afdelinger af medarbejdere med anden faglighed end taleskrivning og tage tid fra de medarbejderes kernefunktion. Visse udvalgsformænd har mange offentlige arrangementer, f.eks. formanden for Udvalget for Kultur og Fritid.

• Grafik
Flere opgaver skal løses af de andre kerneområder og grafik skal købes ude i byen. Fx Sankt Hans, domsmænd og Grundlovsceremoni. I det nyligt afholdte Landsmesterskaberne i Badminton er der ydet grafiske opgaver som eksternt ville koste omkring 10.000 kr.

• Billeder og video
Vi vil ikke i samme omfang kunne dække en række arrangementer med billeder og video, selvom særligt videoerne kommer længere ud grundet algoritmerne på de sociale medier.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund