Spring til indhold

180. Høringssvart til budget 2023-2026 fra Administrativt Center Holbæk By, Læring og Trivsel

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole

Af Karina Andersen

Vedr. Høringssvar til budget 2023-2026 fra Administrativt Center Holbæk By

Administrativt Center i område Holbæk By har gennemgået høringsmaterialet og indgiver følgende høringssvar til budget 2023-2026. Der er valgt at fokusere på de besparelsesforslag, som ligger til behandling i udvalget for Børn og Skole, samt de besparelsesforslag under Økonomiudvalget, som har direkte betydning for Administrativt Center.
Alle forslag under de to udvalg er gennemgået, og der er givet kommentarer til de punkter, der er en bemærkning til. De øvrige punkter skal ses, som at der ikke er nogen kommentar til besparelsesforslaget.

Besparelsesforslag til behandling i udvalget for Børn og Skole:

LAER 2 – Reducere antallet af områdeledere fra fire til tre på dagtilbudsområdet
Administrativt Center har ikke en holdning til antallet af områdeledere, men vi ønsker ikke, at en eventuel reduktion i antallet af områdeledere får betydning for den administrative organisering. De administrative centre ønsker at fortsætte med den nuværende organisering med fire administrative centre, hvor der løses administrative opgaver for både dagtilbud og skoler.

LAER 7 - Reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen
Der udtrykkes ingen holdning til, hvor mange timer pædagogerne skal deltage i undervisningen, men Administrativt Center ser en udfordring i forhold til vikardækning af timer ved sygdom, børne- og forældrerelaterede møder og øvrigt fravær. Dette håndteres på nuværende tidspunkt ofte af pædagoger, som træder til ved behov, samt at de kender børnene. Det vil derfor betyde, at den foreslåede besparelse på lønninger til pædagoger i stedet bliver flyttet til en øget udgift til dækning af vikarudgifter.

LAER 11 – Reduktion i Fagcenteret for Læring og Trivsel
Der udtrykkes en bekymring for reduktion i Fagcenter for Læring og Trivsel, da det vil svække understøttelsen af både de administrative centre, skoler og dagtilbud.

Der ses en bekymring for, at det vil få den konsekvens, at opgaverne vil blive flyttet til de administrative centre, dagtilbudsledere og skolelederne, som vil få en øget opgaveportefølje.
Der ses et behov for en prioritering af, hvilke opgaver der ikke længere skal løses.

LAER 12 – Besparelse af uddannelse og kompetenceudvikling
Administrativt Center ser en bekymring i, at Holbæk Kommune vælger at bespare på uddannelse og kompetenceudvikling af medarbejderne, da det kan have den konsekvens, at det vil være svært at rekruttere gode medarbejdere og samtidig fastholde dem efterfølgende.

SIOU40-01 Nedlæggelse af kulturformidler
Det vil have en indirekte påvirkning, da det vil flytte opgaven til ledelsen på skolerne. Det vil have en påvirkning for familierne, da kulturformidleren er et vigtigt bindeled mellem hjem og skole.

Besparelsesforslag til behandling i Økonomiudvalget:

LAER 13 – Reduktion i fagcenteret for Læring og Trivsel
Der udtrykkes en bekymring for reduktion i Fagcenter for Læring og Trivsel, da det vil svække understøttelsen af både de administrative centre, skoler og dagtilbud.

Der ses en bekymring for, at det vil få den konsekvens, at opgaverne vil blive flyttet til de administrative centre, dagtilbudsledere og skolelederne, som vil få en øget opgaveportefølje.
Der ses et behov for en prioritering af, hvilke opgaver der ikke længere skal løses.

LAER 14 – Reduktion i administrativ understøttelse på dagtilbuds-/skoleområdet
Administrativt Center løser en række vigtige og lovpålagte opgaver for både dagtilbud og skole som fx økonomi, journalisering, elev- og personaleadministration og it-mæssige opgaver. Denne administrative understøttelse betyder, at skoleledere, områdeleder og pædagogiske ledere i skole og dagtilbud får de bedste vilkår til at løse deres kerneopgave, som er at sikre udvikling og trivsel for alle børn og unge i dagtilbud og skole.

En besparelse i den administrative understøttelse vil medføre, at der er administrative opgaver, som ikke bliver løst, eller at opgaverne bliver flyttet til de administrative ledere, pædagogiske ledere og skolelederne/områdeleder. Det betyder, at der for lederne vil blive mindre tid til at udføre deres kerneopgave, som er at sikre udvikling og trivsel hos børn og unge i dagtilbud og skole.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund