Spring til indhold

194. MED bekymring for lukning af Banehuset Jyderup, Personalestøtte IF ryttergården og reduktion i opsøgende medarbejder §99

Socialudvalget

Af Lotte Vandel

Høringssvar MED Voksen psykiatri Tilbud og Myndighed
I forhold til besparelsesforslag SIOU40-23-25
SIOU40-23 Nedlukning af Banehuset Jyderup - selvvisiterende aktivitetstilbud efter SEL §104 for borgere med psykisk sårbarhed/psykiatriske diagnoser.
SIOU40-24 Nedlukning af personalestøtte til IF Ryttergården (Idrætsforening for psykisk sårbare)
SIOU40-25 Reduktion i opsøgende arbejde til de mest socialt udsatte borgere

Først vil vi gerne anerkende det grundige arbejde med at belyse besparelsesforslagene og at eventuelle konsekvenser generelt er velbeskrevne i spareforslagene. Men vi har behov for at supplere yderligere, så I som politikere kan blive klædt så godt på som muligt.
MED-Psykiatri Tilbud og myndighed, den ene halvdel af det voksenspecialiserede område, har en generel bekymring om vi som kommune kan blive ved med at skære i ydelser til de mest udsatte borgere. Herunder ikke mindst de forebyggende og/eller selvvisiterende/uvisiterede indsatser, der i den grad medvirker til at borgere får den rette hjælp i rette tid og der ikke opstår eskalering og/eller voldsom mistrivsel. Der er en yderligere bekymring omkring forværring af borgerens tilstand som vil betyde såvel økonomiske som menneskelige omkostninger.
Flere af de indsatser der lige nu står til besparelse, vil utvivlsomt betyde en merudgift i andre instanser, både internt i vores egen kommune, men også eksternt bla. og ikke mindst i sundhedsvæsenet og ved politiet/retsvæsnet mv.. Det sidstnævnte har ikke en nu og her synlig konsekvens på SIOU eller kommunens øvrige økonomi, men ud fra et samfundsansvarligt perspektiv er det problematisk og vil også i sidste ende forventeligt have en unødig negativ økonomisk konsekvens for Holbæk Kommune som helhed.
Der er fra MED udvalget en opmærksomhed på at andre besparelser i SIOU, bla. opsigelse af samarbejdsaftale med Home-Start, besparelse i Familiehuset, nedlæggelse af tilbuddet ”mægling ved skilsmisse”, nedlæggelse af tilbud til børn og unge med spiseforstyrrelser og selvskade og gruppetilbud til børn med forældre såsom psykisksygdom og rusmiddelproblematikker i familien, og derudover besparelser i AUBO såsom Ungeboliger, elevtjenesten, ”Forældreforrum” mv. samt i AHLI såsom trivselsvejleder, har stor berøring med de indsatser og borgere man på voksenområdet understøtter.
Derfor vil det forventeligt samlet set i nogle familier, opleves som at få revet tæppet væk fra flere instanser på samme tid. Dette vil med stor sandsynlighed medføre en merudgift både akut og på længere sigt. Også her såvel menneskeligt som økonomisk.
Myndighed har en generel bekymring for at man ved at lukke mange af de forebyggende og/eller selvvisiterede/uvisiterede indsatser vil se en stigning i brugen af §85 og §107 mv. Myndighed har i forvejen vanskeligt ved at følge med sagsbehandlingsbehandlingsfrister og vil i så fald opleve et yderligere pres og få endnu vanskeligere ved at overholde økonomien der er udlagt til området.
Vi har et ønske om at man kommunalpolitisk vil tage bekymringen om kommunernes generelle udfordring med at have fornøden økonomi til at kunne løfte forpligtelserne på de specialiserede område med videre til landspolitisk niveau.
Vi vil henlede jeres opmærksomhed på at ovenstående og nedenfor skrevne høringssvar ikke kan beskrive det fulde borgerperspektiv. Særligt de psykisk sårbare og borgere med psykisk sygdom vil ofte ikke have det fornødne overskud, netværk eller socialkapital til at kunne gøre deres stemme gældende i en sådan høring.
Medarbejderne helt tæt på borgerne i de konkrete indsatser der er stillet besparelsesforslag til, har bidraget til en yderligere og nærmere beskrivelse af konsekvenserne i berørte tilbud. Disse kommer nedenfor.
- §99
- Nedlukning af banehuset psykiatri
- Nedlukning af personalestøtte i IF Ryttergården

Høringssvar vedr. besparelsesforslag SIOU40-25
Indgivet af medarbejderne i opsøgende team §99
Opsøgende Team, §99 arbejder med voksne +18 år.
Arbejdsopgaven er at køre ud til hjemløse, funktionelt hjemløse, misbrugere og sindslidende på baggrund af bekymringer fra andre end borger selv. Bekymringerne kommer fra boligselskaber, politi, læger, Jobcentret, Myndighed mfl. Det er så at sige mennesker der ikke selv formår at bede om hjælp eller har opgivet at gøre det fordi de for mange gange har oplevet svigt.
Ifølge Servicelovens §99 har borger ret til at være anonym når de har en sag hos os. Dette vanskeliggøres hvis der skæres ned til kun én medarbejder, da der så ikke er mulighed for at køre to ud på en opgave, da vi ikke kan tage kollegaer fra andre områder med ud og samtidig sikre anonymiteten (desuden har de heller ikke tid). Dette forringer sikkerheden.
Vi ser, at man i forvejen har taget rigtig meget fra de voksne, udsatte borgere. Målgruppen har ikke selv samme muligheder ressourcemæssigt som andre målgrupper, til at ytre sig ift. besparelsesforslaget, hvorfor vi mener at det er vigtigt at vi kommer med vores synspunkter.
_____________________________________
• Akuttelefon og team er lukket sommeren 2022, hvilket har betydet flere sager til os.
• Man er i gang med at gennemgå alle §85 sager og skærer markant ned på støtten til borgerne. Man vil fokusere mere på det forebyggende og midlertidige arbejde jf. SEL §82. Kommunen taler forebyggelse hele tiden, men ved at skære i det opsøgende arbejde jf. SEL §99 vil det betyde en væsentlig forringelse af det forebyggende arbejde til de mest udsatte borgere i Holbæk kommune.
• Vi er de eneste på voksenområdet der kører ud på akutte opgaver. Hvis vi kun er én medarbejder, vil vi ikke kunne køre ud på de akutte opgaver i samme omfang – især de sager hvor det skønnes at borger er truende, suicidal mm., da det sikkerhedsmæssigt kræver at man er to på opgaven. Andre afdelinger i kommunen sender disse borgersager til os, da de ikke selv må eller kan køre ud.
• Det er for sårbart kun at være én medarbejder ift. ferie, sygdom, uddannelse mm. Der er brug for at der altid er én medarbejder tilgængelig.
• Det vil være psykisk belastende at sidde alene på dette område uden en kollega at sparre med, da der ikke er nogle der laver det samme som os.
• Holbæk Kommune dækker et stort geografisk område, hvilket vil være umuligt at nå for én medarbejder.
• Som det er nu, dækker vi to medarbejdere et bredt spekter af borgere ift. målgruppe, udfordringer mm.. Vi har forskellige kompetencer og kan derfor skabe relationer med de fleste borgere – også her vil det være svært at være i alene og dække den diversitet der er af borgere.
• Pt. har vi ca. 30 sager tilsammen, men ved juletid var det tal oppe på 40, det svinger hele tiden. Hvordan skal én medarbejder kunne varetage dette? Vores arbejde kan ikke statistisk dokumenteres på samme måde som andet arbejde i kommunen kan, hvilket gør det hele meget sværere for os i sådan en sparerunde som det her. Man kan heller ikke sætte en tidsramme på en §99 opgave, da det ofte kræver et langt relationsarbejde.
• At reducere os, vil ikke spare kommunen – udgiften flyttes bare et andet sted hen, da der vil være andre i kommunen der belastes og på den lange bane vil det blive dyrere for kommunen.
I politikken for børn, unge og voksne med særlige behov 2021-2025 står skrevet;
• ”Vi ser flere voksne med psykiske og sociale behov, som med alderen får mere komplekse støttebehov. Denne udvikling forventes at fortsætte de kommende år”.
o Derfor giver det ingen mening at reducere i det forebyggende arbejde omhandlende mennesker i de mest udsatte positioner i vores kommune.
• ”Vi tager udgangspunkt i, at mennesker og familiers livssituationer er forskellige, både når det gælder håb og drømme for fremtiden. Men også når det gælder fx. Adfærd, kommunikation og levemåde”.
o Vi kommer ind i borgernes liv når det ser allermest sort ud og for manges vedkommende er der ikke noget håb og drømme tilbage for fremtiden. Men det at vi kommer ind i deres liv på lige det tidspunkt eller det at der er nogen der har rakt ud efter hjælp på deres vegne, kan være det der gør, at de kan se lidt fremad. Den måde vi formår at skabe en relation på til disse mennesker, er unik, 100% på deres præmisser og det at vi kommer igen på trods af at de har sagt fra 1, 2, 3 gange og at vi så stadig er der, kan være det der skaber en tillid der gør at de rækker ud. Den mulighed må I ikke tage fra dem, for det er der ingen andre i vores kommune der kan give dem.
• ”Holbæk Kommune vil i mødet med borgere med særlige behov have fokus på; Ressourcer og muligheder, håb, drømme og kompetencer (ikke med udgangspunkt i hvilken diagnose borgeren eventuelt har)”.
o Vores borgere har ofte ikke en diagnose på papiret, fordi de aldrig er blevet udredt. De fleste har ikke tillid til systemet – det er det vi hjælper med at opbygge ved vores brobygning. At give dem en tro på, at systemet gerne vil dem, at de har en stemme og at de fortjener at blive hørt og mødt i deres udfordringer og ønsker.
Målene i politikken er:
1. Pilot i eget liv
• Vi kommer oftest ind i borgerens liv når flyet er styrtet – eller er tæt på at styrte i afgrunden, men hvor vi med det rette relationsarbejde kan rette flyet op igen. Dog er det i nogle tilfælde ikke muligt, da der bliver grebet ind så sent at der ikke er det store at stille op, men hvor fokus kan være – bare at være der i en relation, så de ikke dør alene uden at blive fundet, grundet deres sparsomme eller intet netværk der vil savne dem.
2. Helhed og sammenhæng i indsatsen
• Det er vores fornemmeste arbejde at bygge broerne og skabe kontakten med de professionelle rundt om borgeren, såsom læge, myndighed, rusmiddelcenter. Så det hele til sidst går op i en højere enhed til fordel for borgeren.
3. Mental og fysisk sundhed
• Det er her vi i samarbejde med borgeren hjælper med kontakt til psykiatri, rusmiddelcenter, egen læge og fysisk træning såsom ryttergården, banehuset, OMBOLD (fodbold for mennesker i udsatte positioner) som vi også har en aktie i.
Ved kun én medarbejder, vil det betyde at den person kun kan nå de borgere der er på sagsstammen og dermed ikke;
• Det forebyggende opsøgende arbejde på gadeplan, som er hele formålet med §99.
• Opsøgende arbejde på Kirkens Korshærs Varmestue.
• Netværksmøder med Lejerbo omkring Skovbrynet i Jyderup samt Apotekerhaven/Slotshaven.
• Netværksmøder med politi, psykiatri mfl.
• Brandslukningsarbejde ift. de akutte opgaver.
• De sager som ikke er striks lovgivningsmæssigt §99 sager, men som andre ikke kan tage. Dem der falder imellem to stole. Vi hjælper ofte i sager hvor det ikke er vurderet at de opfylder kriteriet for §85 eller §82b støtte, men som heller ikke lovgivningsmæssigt er en §99 sag, da kriterierne her ikke er opfyldt heller. Vi har en del samarbejde med AUBO omkring disse sager.
• En opmærksomhed på at flere af besparelserne der er til drøftelse på tværs af kommunen, såsom apotekerhaven og slotshaven vil kunne medføre flere henvendelser til §99.
Vi håber I vil lytte til vores ord og tænke over forslaget en ekstra gang og især tænke over, at I igen tager fra vores mest udsatte borgere i kommunen – det er snart mange gange det er sket og der er ikke mere at tage af, med mindre I vil have at vi helt skal tabe dem.

Med venlig hilsen
Opsøgende medarbejder
Jette H. Nicolaisen & Stine Appelgren Rasmussen

Høringssvar til SIOU 40-23 (Nedlukning af Banehuset - § 104 psykisk sårbare mennesker)
Høringssvaret indgivet af personalet i Multihuset og Banehuset

Konsekvenser for borgerne:
Der vil ved nedlukning af Banehuset være grund til at forvente en forværring af brugernes psykiske lidelse, da det er et værested der opfylder sociale behov. Denne nedlukning vil medføre større ensomhed og derved social isolation. Der er evidens for at ensomhed og social isolation medfører forværring af psykiske udfordringer. Dette kan medføre en øget udgift i regionen og til kommunen.
Gennem pædagogisk samvær med brugerne har personalet en føling med brugernes psykiske tilstand, hvorved en forværring hurtigt opdages og håndteres. Eksempel på dette er ved opblussen af psykoser og øget angst med deraf isolering. Også flere somatiske lidelser monitoreres og opdages ved den ugentlige kontakt med brugerne i Banehuset.
Vi ser på en centralisering af aktivitets – og samværstilbuddet i Holbæk By med en bekymring for at brugergruppen ikke besidder de fornødne personlige – og økonomiske ressourcer, til at transportere sig fra Jyderup og opland til Multihuset i Holbæk By, som vil være det eneste alternativ hvis Banehuset lukker.
Vi forventer at en stor del af brugerne vil få behov for yderligere individuel støtte § 85 og § 99 (som der også er lagt besparelsesforslag ind på), hvorved besparelsen minimeres/forsvinder
Banehuset lever og har i mange år levet op til den kerneopgave som Social Indsats Og Udvikling har formuleret. Alle brugerne af Banehuset oplever at få et liv med personlig udvikling, tilhørende sociale fællesskaber og udfoldelsesmuligheder og opnåelse af det gode liv.

Konsekvenserne for øvrige personalegrupper
Banehuset benyttes af flere kommunale instanser. Aktivitets og samværstilbud for både psykisk sårbare og udviklingshæmmede mennesker, endvidere benytter § 85 og § 99 medarbejdere sig også af huset som kontor og sikkert mødested- som alternativ til borgerens egen bolig.
En nedlukning vil betyde øgede udgifter til transport til og fra kontorfaciliteter i Holbæk By og dermed mindre tid til løsning af kerneopgaven, det borgernære.

På vegne af det samlede personale i Multihuset og Banehuset
Tilbudsleder
Jørgen Hull Fregerslev

Høringssvar SIOU 40 – 24 (Nedlukning af personalestøtte til I/F Ryttergården)
Høringssvaret indgivet af personalet i Multihuset, der understøtter I/F Ryttergården.

Ryttergården drives frivilligt og brugerne betaler deres eget kontingent. Det er udelukkende medarbejdertimer SIOU understøtter med. Det er et stærkt eksempel på hvordan vi med få timer kan understøtte civilsamfundet i at have et tilbud, som kommer mange udsatte til gode.
Den pædagogiske støtte i I/F Ryttergården har eksisteret i snart 25 år. I 2018 modtog Ryttergården Holbæk kommunes Handicappris ”for deres arbejde for og med en gruppe borgere, som ville have svært ved at deltage i idræt på almindelige betingelser”, lød begrundelsen fra handicaprådets forperson Sytter Kristensen.
Konsekvenser for borgerne
Som det også er beskrevet i udsendte besparelsesmateriale, er det ligeledes vores faglige vurdering, at det er nødvendigt, at I/F Ryttergården understøttes af pædagogisk personale for at kunne fungere som forening.
Da klubben direkte henvender sig til mennesker med forskellige psykiske udfordringer, er det naturligt at overskuddet til at kunne håndtere øvrige medlemmer og deres unikke adfærd, ikke altid er til stede. Dette afsted kommer mange både små og store konflikter. Denne opgave løses professionelt af vores fagligt velfunderede pædagogiske medarbejder i I/F Ryttergården
Medarbejderens tilstedeværelse giver foreningens medlemmer den nødvendige forudsigelighed og tryghed ved at komme til træning/idræt. Det tryghedsskabende i at rammerne og indholdet i træningen er en helt grundlæggende forudsætning for at mennesker med psykiske udfordringer overhovedet magter at dukke op til denne træning.
Hvis understøttelse af I/F Ryttergården fjernes, er der grund til at have en reel bekymring for foreningens medlemmers psykiske velbefindende. Der er evidens for at motion har en gavnlig virkning på psykiske lidelser (Aktivitet og bevægelse er som nævnt gavnlig for mennesker med psykisk sårbarhed, og anvendes i behandlingen på psykiatriske behandlingssteder såsom Skt. Hans og Slagelse Psykiatriske Hospital.)
Vi vurderer endvidere at størstedelen af foreningens medlemmer ikke er i stand til at benytte andre idrætsforeninger, da den psykologiske tryghed ikke er eksisterende. Derfor har vi en bekymring for at medlemmerne vil opleve at blive yderligere marginaliserede og socialt isolerede, med en forværring af deres psykiske lidelser. Konsekvensen må forventes at der vil blive øgede udgifter på social- og sundhedsområdet ifm. øget individuelt støttebehov i dagligdagen, samt generelt større brug af sundhedsvæsnet, både læge, speciallæge og evt. indlæggelser på psykiatriske hospitalsafdelinger.
Den personaleunderstøttelse I/F Ryttergården modtager lever - og har i mange år levet - op til den kerneopgave som Social Indsats Og Udvikling har formuleret. Alle brugerne af Ryttergården oplever at få et liv med personlig udvikling, tilhørende sociale fællesskaber og udfoldelsesmuligheder og opnåelse af deres version af gode liv.
På vegne af det samlede personale i Multihuset
Tilbudsleder
Jørgen Hull Fregerslev


Vi håber I vil tage ovenstående høringssvar med i jeres overvejelser når I skal beslutte de kommende besparelser.
På vegne af det samlede MED udvalg Voksen Psykiatri Tilbud og Myndighed
Næstformand
Steen Mathiasen
AMR Karlsvognen
Formand
Lotte Vandel
Strategisk leder



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund