Spring til indhold

197. FOA Vestsjællands høringssvar

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole, Udvalget for Ældre og Sundhed, Socialudvalget, Udvalget for Klima, Miljø og Natur, Udvalget for Kultur og Fritid, Udvalget for Beskæftigelse, Uddannelse og Erhverv, Udvalget for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

Af René Strunch

Kære kommunalbestyrelse,

FOA Vestsjælland vil med dette høringssvar komme med vores bekymringer i forhold til de forslag til besparelser, der er sendt i høring, og komme med vores bud på alternative løsninger.

De besparelser, der foreslås med lukning af- og nedskæringer på tilbud til børn, unge og ældre og reduktion eller udsættelse af vedligehold af kommunens bygninger, veje m.v., giver muligvis besparelser her og nu, men vil medføre øgede udgifter i fremtiden.

Vi er ikke blot bekymret for de konsekvenser, de foreslåede besparelser vil få for såvel arbejdsmiljøet som beskæftigelsen for vores medlemmer. Vi nærer en tilsvarende stor bekymring for de voldsomme konsekvenser, de foreslåede besparelser vil få for den velfærd, Holbæk Kommune er en væsentlig leverandør af.

Nedskæringer på frontpersonalet – og de nedskæringer kommer jo jf. de administrative tilpasninger, der skal til at rulles ud - medfører naturligt et øget arbejdspres og et dårligere arbejdsmiljø, uagtet at man fra politisk og administrativ ledelse har et ønske om, at ressourcer og serviceniveau skal tilpasses. Og arbejdsmiljøet er i forvejen under pres på mange af kommunens arbejdspladser – udviklingen i sygefraværet de sidste par år indenfor LAER og AHLI taler desværre deres eget alt for tydelige sprog i den henseende.

Det er frontpersonalet, der er tættest på den ældre, børnene, fritidsbrugerne osv., og dermed står først for i forhold til reaktioner på den utilfredshed, der opstår i forbindelse med et markant forringet serviceniveau. Alene det i sig selv forværrer arbejdsmiljøet.

Det er vigtigt at have gode sunde arbejdspladser, med et godt arbejdsmiljø, for at forebygge sygefravær, stress og nedslidning, som også er forhold, der belaster kommunens økonomi.

Forslagene om rammebesparelser og nedprioritering af kompetenceudvikling indenfor LAER og de foreslåede reduktioner af såvel forebyggende indsatser som cafétilbud og aktivitetscentre inden for AHLI vil bl.a. på grund af de afledte arbejdsmiljømæssige konsekvenser udfordre de rekrutterings- og fastholdelsesproblemer, man i forvejen har indenfor disse to kernevelfærdsområder - og her er det værd at erindre sig, at Holbæk Kommune er i skarp konkurrence med de omkringliggende kommuner, ja sågar de private arbejdsgivere, om den efterspurgte arbejdskraft.

Forslaget om at reducere ansvarlige praktikvejledere på plejecentre og i hjemmeplejen giver absolut ingen mening, når der er et massivt behov for at få uddannet social- og sundhedspersonale, hvorfor vi anbefaler, at forslaget forkastes.

Forslagene om nedlæggelse af diverse hhv. forebyggende og opsøgende tilbud under SIOU kan efter vores opfattelse kun betragtes som en decideret nedslagtning af et område kendetegnet ved at rumme de mest sårbare borgere i samfundet, hvorfor vi kun kan anbefale, at disse forslag forkastes.

De forslag, der retter sig mod nedlæggelse af diverse sundhedsrelaterede tilbud hænger skidt sammen med den sundhedsprofil, der kendetegner Holbæk Kommunes borgere. Her ville det give betragtelig mere mening at investere frem for at reducer eller helt fjerne tilbud. Alternativt gøder man blot jorden for markant øgede udgifter på sundhedsområdet på den lange bane.

Udskydelse eller reduktion af bygnings- og vejvedligeholdelse medfører øgede udgifter til istandsættelse senere.

FOA Vestsjælland har imidlertid nogle bud på, hvad der kan virke fremmende for såvel et godt arbejdsmiljø og trivsel på arbejdspladsen som for den rekrutteringsudfordring, kommunen står med.

Ledelsen og beslutningskompetencerne skal tæt på medarbejderne. Flere ledelseslag og for store ledelsesspænd skaber usikkerhed om beslutningskompetencerne og øget administrativt arbejde, som tager tid fra kerneopgaven og i sidste ende øger udgifterne til administration – det virker desuden ikke fremmende for nedbringelsen af sygefraværet.

Man kan højne uddannelsesniveauet indenfor LAER. Dette kan gøres relativt udgiftsneutralt ved at uddanne allerede ansatte pædagogmedhjælpere til pædagogiske assistenter. Hermed kan man også kunne komme tættere på målet relateret minimumsnormeringer om, at alle daginstitutioner skal være 85 % uddannelsesdækkede inden udgangen af 2025 – og her tæller pædagogisk assistentuddannelse med i vurderingen af uddannelsesdækningen.

Energipriserne er blevet en stor omkostning. Derfor skal der være fokus på energioptimering af kommunens bygninger. Uddannelse af tekniske servicemedarbejdere og -ledere til ejendomsserviceteknikere giver øgede kvalifikationer i forhold til drift og energistyring af bygningerne.

Uddannelsen giver også bedre kvalifikationer til at kunne vurdere bygningens stand, forebygge skader og sætte ind der hvor det er mest kritisk, så skader på bygningen ikke udvikler sig og senere medfører store omkostninger at udbedre.


Der skal ikke kun tænkes i her og nu besparelser, men tænkes langsigtet så de tiltag, der sættes i gang, sikrer og styrker økonomien fremover.
Vi har gang på gang set, at en sund økonomi ikke findes ved serviceforringelser og nedskæringer på personalet, tværtimod.

Vi vil derfor anbefale, at de mest vidtgående spareforslag – især indenfor den borgernære kommunale velfærd – ikke vedtages, og at man i forbindelse med behandlingen af spareforslagene har et skarpt blik på det forhold, at kommunen har massive rekrutteringsvanskeligheder indenfor AHLI, LAER og SIOU, så man ikke får vedtaget besparelser, der forværrer denne udfordring.

Afslutningsvis vil vi gerne opfordre kommunalbestyrelsen til sammen med kommunalbestyrelserne i landets øvrige kommuner at rette henvendelse til Christiansborg med det ene formål at få lempet budgetlovens snævre rammer, så man ikke pga. en lovgivnings rigide rammer er nødt til at afvikle en offentlig velfærd, som det har taget et århundrede at opbygge.


Med venlig hilsen
FOA Vestsjælland



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund