Spring til indhold

105. Høringssvar Budget 2023 fra Seniorrådet

Økonomiudvalget, Udvalget for Ældre og Sundhed

Af

Elsebeth Ensted,

Seniorrådet Holbæk

 

 

Februar 2023

Høring besparelsesforslag budget 2023 på Udvalget Ældre og Sundhed


Seniorrådet finder det både overraskende og foruroligende, at det er nødvendigt med så store besparelser i budgettet på så tidligt et tidspunkt.
At ændrede forudsætninger på et budget, som blev vedtaget i oktober 2022, skal udløse, så store besparelser er chokerende.

Seniorrådet har tidligere blandt andet understøttet, at den analyse der er lavet, påpeger at Holbæk kommune ligger lavt i serviceniveauet på ældre- og sundhedsområdet.

Kommunen har nogle meget store udfordringer med mangel på plejehjemspladser, midlertidige pladser, rekruttering og fastholdelse.
Der er tidligere blevet gennemført effektiviseringer, som efter vores mening ikke er blevet evalueret, men ofte efterfølgende er ført til rene besparelser.

De foreslåede besparelser vil i høj grad gå ud over forebyggelse og vil ofte udløse større udgifter andre steder.
Ved gennemførsel af disse besparelser er det seniorrådets opfattelse, at politikerne bliver nødt til at kigge på, om de vedtagne kvalitetsstandarder samt værdigheds politikken skal revideres.

Vi opfordrer politikerne i Holbæk til at rette henvendelse til deres partier i Folketinget og borgmesteren til at drøfte de problemer som kommunen står overfor med bl.a budgetloftet og den manglende kompensation for prisstigninger med KL.


AHLI 1-B1 Reduktion i mulighed for træning i hjemmet:
Vi er bekymret. Muligheden for træning i hjemmet er særdeles vigtig i forhold til at genvinde funktionsevnen og undgå eller udsætte yderligere behov for hjælp. Indsatsen har forebyggende karakter.
Vil disse borgere kunne profitere af træning via skærm.

AHLI 1-B2 Nedlæggelse af indsats til borgere med svær overvægt:
Besparelsen kan forringe livsvilkår. Indsatsen har forebyggende karakter. Hvor stor er effekten af indsatsen?

AHLI 1-B3 Nedlæggelse af træning for gigt:
En forebyggende indsats som kan udsætte en eventuel operation.

AHLI 1-B4 Nedlæggelse af rygestop:
At rygning er et stort sundhedsproblem er velkendt. Seniorrådet ser gerne en mere koordineret indsats i samarbejde med sygehus, praktiserende læger og apoteker.




AHLI 1-B5 Reduktion af administration i administrationen:
Seniorrådet mener, at der er brug for et mere tilgængeligt sundhedscenter frem for en reduktion.




AHLI 2-B1 Rengøring og tøjvask hver 3. uge:
Det er bekymrende - som beskrevet vil den enkelte borger opleve sit hjem mere snavset samt have behov for at købe mere tøj. Vi har tillid til, at ændringen sker efter en konkret individuel vurdering, hvor regel ikke står over skøn.

AHLI 2-B2 Øget egenbetaling på kørsel til dagcenter og §86 træning:
Den indførte egenbetaling på 50 kr. tur/retur i forhold til budget 2023 har vi endnu ikke oplysninger, om borgere fravælger tilbud til dagcenter og eller træning. En pris på 80 kr tur/retur vurderer vi er en meget høj pris som vi frygter kan bevirke, at flere borgere fravælger disse tilbud.
Borgerens funktionsevne forringes, og behovet for hjælp øges.
Fravælger en dement borger dagcentertilbud, kan en rask samboende pårørende have behov for en anden form for aflastning/afløsning, hvilket hurtigt bliver en større udgift for kommunen.

AHLI 2-B3 Reduktion af rehab. terapeuter:
Vi har svært ved at se den røde tråd i forhold til funktionstab, indsatser og besparelser.
Ved funktionstab viser forskning, at der skal være større fokus på rehabilitering - fastholde
fokus på, at borgeren bliver mere selvhjulpen. En kendsgerning er, at det for ældre borgere tager lang tid for at restituere og genvinde deres funktionsevne.
Besparelsen AHLI 2-B1 beskriver et behov for at gøre borgeren mere selvhjulpen ved rehabiliterende indsats. Man ønsker at reducere rehabterapeuter men finder samtidig behov for yderligere rehabiliterende indsatser.


AHLI 3-B1 Reduktion af aktivitetsmedarbejdere:
Det er bekymrende. Reduktionen vil medføre endnu en forringelse af den tidligere klippekortsordning, som der er et stort ønske og behov for at få genindført.

AHLI 3-B2-3 Ernæringsmedarbejdere og praktikvejledere:
Ernæringsmedarbejdere skal fortsat være en del af tilbuddet, men gerne i funktion med at videregive deres erfaring til personalet, så de nødvendige tiltag fortsat består.
Praktikvejledere har en væsentlig funktion for at fastholde personale og sikre god uddannelse, men en reduktion kunne være mulig. Skal ses i sammenhæng med ikke-disponerede midler Partnerskab.


AHLI 4-B2: Reduktion understøttede funktioner i Økonomi og administration:
Det vil betyde at der bliver lagt mere arbejde, flere opgaver over på centerlederne - på sigt de selvstyrende teams som skal bruge mere tid på vagtplanlægning. Måske har de et større overblik og en mere effektiv tilrettelæggelse. En reduktion kunne være mulig.

AHLI 4-B3: Reduktion af understøttede funktioner i Fagsekretariatet og i Økonomi og administration:
Det vil betyde, at der bliver lagt mere arbejde over på de daglige ledere af centrene og hjemmeplejen eller medarbejderne i driften. Måske har de et større overblik og en mere effektiv tilrettelæggelse. En reduktion kunne være mulig.


AHLI 5-B1: Lukning af tilbud uønsket ensomhed:
Tilbuddet, der startede i april 2020 til borgere over 60 år som har oplevet uønsket ensomhed. Det er ikke oplyst, hvilken effekt der er af indsatsen.
Det er bekymrende, hvis der både spares på ensomheds indsatsen og man lukker de aktive centre.

AHLI 5-B2: Lukning af Toppen:
Det må erkendes, at der ikke er så mange, der benytter sig af tilbuddet, hvorfor det medfører en relativ stor udgift på få borgere.
Det må sammenholdes med forslag til besparelser under pkt. B-5, så der ikke sker reduktion begge steder, idet det er så væsentligt at få sat hjælp ind i tide.


AHLI 5-B3 Reduktion af puljen til Seniorrådet:
Seniorrådet finder det meget vigtigt at bibeholde de 500.000 kr. til de aktive centre.
Med besparelsen på de 350.000 kr. vil mulighederne for at sætte forebyggende frivillige projekter i gang forsvinde. Puljen skal bevares for en del, idet en del af pengene - ca 70.000kr - går til betaling af koda afgift.
Seniorrådet vil opfordre til at man stadig har fokus på forebyggende tiltag. Oplægget til en ny sundhedspolitik i Holbæk peger på mange forebyggende indsatser, som bliver svært at finansiere.

AHLI 5 B-4 og B-5: Nedlæggelse af Huskeuge og reduktion af demensspecialister:
Kategorien af borgere med demens er støt stigende, og det er meget væsentligt, at der sker en indsats på dette område. Såfremt man reducerer her, risikerer man ikke blot at have den svage borger, men tillige en syg ægtefælle. Det vil betyde en væsentlig forringelse ikke kun for borgerne men også for medarbejderne, der kommer til at mangle den faglige sparring. Holbæk skal fortsat have det mål at være en demens venlig kommune, ikke kun i ord.

AHLI 5-B6 og B7 Reduktion af sår specialister. Reduktion af kontinens specialister:
Vi ser et besparelsesforslag, der kan medføre øget infektionsrisiko og dermed hurtigt vil give
større udgifter end de sparede beløb.
I forhold til de fremtidige sundhedsklynger med større sammenhæng mellem kommune- praksis- og sygehussektoren og flere borgere med behandling i eget hjem, kan vi ikke se rationalet i disse besparelsesforslag.






AHLI 6-B1: Lukning af cafeer og aktive centre:
Det vil være ikke mindre end katastrofe at lukke de aktive centre og cafeerne. Det er i det væsentlige baseret på frivillig arbejdskraft, og det har så stor betydning for alle borgere, at de kan komme der og have samvær med andre mennesker.
Lukning vil betyde øget ensomhed og mere brug af hjælp og pleje i hjemmet, og vil på sigt betyde større pres på hjemmepleje og plejecentre.
Det vil endvidere betyde, at alle de frivillige vil føle sig tilsidesat og ikke længere vil yde en indsats til gavn for kommunen. Tænk på hvad de frivilliges indsats betyder i sparede lønkroner til ansat personale, det er et kæmpebeløb!


AHLI 7-B1 Reduktion af sagsbehandlere på hjælpemiddelområdet:
Sagsbehandlingstiderne på kropsbårne hjælpemidler er aktuelt foreslået ændret fra 3 uger til 6 uger - skal vi forstå, at sagsbehandlingstiden så igen er 3 uger?

Ansøgninger om andre hjælpemidler omfordeles mellem sagsbehandlende terapeuter, hvilket giver uændrede sagsbehandlingstider - det ændrer ikke på, at sagsbehandlingstiden på f. eks proteser aktuelt er øget fra 3 uger til nu 6 uger - eller er sagsbehandlingstiden igen 3 uger?

AHLI 7-B2 Hjælpemiddeldepot, reduktion af en medarbejder:
Det er ikke mindre end en katastrofe, hvis man går på kompromis med medarbejdernes arbejdsmiljø ved at udsætte levering eller reparation af APV hjælpemidler.

Hvilken mulighed for lån af mindre hjælpemidler har borgere der ikke selv kan afhente hjælpemidlet i kvikskranken.


AHLI 8-B1 Ikke-disponerede budgetmidler - Faste selvstyrende teams:
Seniorrådet følger den fremtidssikring af Hjemmeplejen med udvikling af ny styringsmodel,
kompetenceudvikling og styrkelse af det tværfaglige samarbejde i form af Faste selvstyrende
teams. Vi har mødt dybt engagerede medarbejdere, borgere og pårørende,
og håbet er at denne udvikling rulles ud over hele hjemmeplejen så hurtigt som muligt.
Konsekvensen af denne besparelse kan resultere i at både medarbejdere og borgere mister tilliden til ledere, administration og politikere.



AHLI 8-B2 Ikke-disponerede midler - Partnerskab:
Rekruttering og fastholdelse er en af de vigtigste indsatsområder i kommunen.
Det vil være katastrofalt med en sådan besparelse, idet man vil forringe muligheden for udvikling og stoppe positive forslag fra partnerskabsgruppen.
Seniorrådet vil også gøre opmærksom på, at der skal rekrutteres personale til kommende plejehjem.
Vi finder det også vigtigt at kommunen har mulighed for at deltage i samarbejdet med region, sygehusene samt sundhedsklynge samarbejdet. Med mulighed for kombinationsstillinger m.m.




Overordnet bør der arbejdes på en mere koordineret finansiering i samarbejde med regionen.
Vi er bekymret for, om borgerne stadig kan have tillid til det velfærdssamfund, som ikke mindst ældre befolkningen har været med til at opbygge.



På vegne af Seniorrådet
Johnny Petersen
Lis Hævdholm
Ole Nielsen
Elsebeth Ensted



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund