Spring til indhold

204. MED-udvalg pleje og omsorg

Udvalget for Ældre og Sundhed

Af Flemming Rydahl

Høringssvar fra MED-udvalget Pleje og Omsorg
Vi vil gerne anerkende at konsekvenserne af forslagene er velbeskrevet i materialet. Dog har vi valgt at kommentere på de forslag, hvor vi ser en umiddelbar afsmitning på hjemmeplejens og plejecentrenes borgere og personale.
Det er tvingende nødvendigt at der bliver skabt balance imellem opgaver og ressourcer med de rekrutterings og fastholdelses udfordringer hele sundheds- og ældreområdet står midt i.
Arbejdsmiljøet er under hårdt pres.
Vi er, bekymrede for de konsekvenser forslagene, under et, kan have på sigt. Mange af forslagene handler om forebyggelses indsatser og kan medføre yderligere pres på sundhedssystemet, da de understøttende funktioner til sund aldring udfordres.
Den demografiske udvikling gør, at der kommer markant flere ældre i fremtiden, det er derfor nødvendigt også at tænke på den lange bane.
Hvis vi undlader alt forebyggelse, bliver det på sigt meget dyrt og presser et system som i forvejen er lagt ned. Det kan i værste konsekvens medfører et kollaps af hele området, hvor der hele tiden laves brandslukning og hvor arbejdspresset medfører et højere sygefravær og i værste fald nedslidte medarbejdere der ender på overførelsesindkomst.
Det vil i fremtiden være svært at italesætte området som et attraktivt sted at tage uddannelse og søge job indenfor.
AHLI 2 B1
Ud over hvad der allerede er beskrevet i forslaget, vil vi påpege at der i små boliger bliver problemer med at få plads til ekstra tøj og vasketøj. Dertil kommer, at det bliver frontmedarbejderen der bliver mødt af frustrerede borgere og pårørende. Derfor anser vi det for meget vigtigt at det politisk meldes meget tydeligt ud at serviceniveauet ikke er medarbejderens ansvar.
AHLI 2 – B2
Vi forudser at flere borgere vil fravælge det grundet økonomi hvilket vil betyde et øget pres på hjemmeplejen. Der vil blive et øget behov for aflastning, hvilket vil føre til et øget pres på midlertidige pladser. Forslaget kan føre til øget inaktivitet, ensomhed og depression.
AHLI 2 – B3
Øget fokus på rehabilitering er en forudsætning i de igangværende handleplaner, så der er risiko for, at disse ikke lykkes.
AHLI 3 – B1

Borgerne bliver i den grad berørt at de besparelser som ligger for aktivitetsmedarbejderne. Det fællesskab der skabes på tværs i huset påvirkes og det vil på sigt skabe problemer, når der er de store fællesaktiviteter så som påskefrokost, høstfest og lign. Aktivitetsmedarbejderne sikrer, sammen med borgerne, hvad der skal pågå og er efterfølgende arrangør og koordinerer dagen.
Vi arbejder meget ud fra den personcentrerede omsorg og omkring den individuelle kontakt. Den individuelle kontakt vil her reduceres. Bl.a. lukrerer den svært demente borger meget på den individuelle kontakt. Den ro som skabes ved denne kontakt, vil gå tabt, og borgeren vil ikke i samme grad få dækket den sociale kontakt.
Aktivitetsmedarbejderne forsøger at tilpasse aktiviteter ud fra de forskellige borgeres behov.
For de frivillige er aktivitetsmedarbejderne bindeleddet mellem dem, og de aktiviteter som der er i huset. De frivillige kan ikke stå med det alene, og vil ikke kunne håndtere opgaverne uden bindeleddet. F.eks. er cykelpiloterne afhængige af den koordinering som aktivitetsmedarbejderne laver.
Ellers kan vi tilslutte os de konsekvenser som er beskrevet i forslaget, og specielt ser vi et problem ved den øgede risiko for funktionstab, når en aktivitet som gymnastik/træning påvirkes.
AHLI 3 – B2
Det vil få store konsekvenser på plejecentrene at reducere i ernæringsmedarbejderne på plejecentrene.
Ernæringsmedarbejderne tilbereder al kost undtagen aftensmad. Der tilberedes brød, kager, lune retter, pålægssalater mv. Dette er med til at stimulere appetitten og forebygger dermed ernæringsproblemer. Dertil kommer at der også produceres specialkost som f.eks. diabetes- dysfagi- (synkeproblemer) og allergikost.
Ernæringsvejlederne er ansvarlige for at rester ikke går til spilde, og det er dem der er tovholdere på omlægningen til økologi.
I dag har ernæringsmedarbejderne, i et vist omfang, tid til at imødekomme individuelle ønsker til hvad der serveres, hvilket vil blive vanskeliggjort hvis forslaget gennemføres.
AHLI 3 – B3
Den demografiske udvikling gør, at der kommer markant flere ældre i fremtiden. Dette har Holbæk kommune forholdt sig til i kommunens rekrutterings- og fastholdelsesstrategi.
Rapporten ”Veje til flere hænder” (Task force 2020) peger på, at omkring 13 pct. af SOSU-eleverne falder fra under deres uddannelse. Det er dobbelt så mange som på andre erhvervsuddannelser. Mulige årsager til dette kan være praksischok, manglende onboarding, manglende koordinering af praktikforløb, manglende struktur, vejledning og understøttende læringsmiljøer, der tilgodeser de forskellige elevers behov.
Ved reduktion af en ansvarlig praktikvejleder, kan det derfor ikke udelukkes, at det vil opleves sværere at fastholde elever.
Det gør det svært for os at leve op til rekrutteringsstrategien.

AHLI 4- B2
Det vil medføre et øget arbejdspres på enhederne (både ledere og medarbejdere) da opgaverne ikke bortfalder, men bliver lagt ud til andre fagpersoner som ikke er uddannet til denne til opgaven, og skal tage tiden fra andre opgaver i enheden.
AHLI 4 – B3
Udviklingsopgaver vil gå langsomt, eller ikke blive varetaget, da det kommer til foregå decentralt, hvor der ikke nødvendigvis er hænderne til at gribe det.
AHLI 5 – B1
Der er en fejl i indstillingen der er tale om 2 årsværk og lukning af hele tilbuddet.
222 borgere har benyttede sig at tilbuddet siden 2020.
Der er borgere som har et stort behov for hjælp til at mindske ensomhed og som har haft god gavn af tilbuddet. I indstillingen står at borgeren selv skal finde andre arenaer, men tilbuddet blev netop oprettet, fordi dette ikke skete.
AHLI 5 – B2
Det betyder rigtig meget for dem som benytter tilbuddet. Det giver indhold til det enkelte idet det giver mulighed for at mødes med ligesindede. Der er stor risiko for at det vil belaste organisationen andre steder, da den aflastende funktion for pårørende forsvinder.
AHLI 5 – B3
Det er et forslag som gør mindre ondt.
AHLI 5 – B4
Indsatsen kunne måske gentænkes, men vi ser det som et forslag som gør mindre ondt.

AHLI 5-B5
Helt grundlæggende vil det, selvfølgelig, forringe tilbuddet til demente i Holbæk Kommune
Vi ser en stor risiko for at den manglende rådgivning og støtte til pårørende kan medføre, at pårørende hurtigere må opgive at passe deres pårørende i hjemmet, hvorved der hurtigere bliver behov for plejehjemsplads.
Dette forstærkes af, at der ikke vil være den samme kompetenceudvikling i plejegrupperne. Rådgivning til medarbejdere forsvinder i forhold til magtanvendelse og værgemål.
AHLI 5-B6
Overskriften skriver at indsatsen reduceres, men der er tale om en lukning.
Det vil betyde at der kommer til at mangle den faglige sparring der skal til, for hele tiden at optimere
sårbehandlingen
Det vil yderligere reducere det fokus der er på hele tiden at bruge de bedste og billigste forbindingstyper, med deraf følgende risiko for merforbrug på området.
AHLI 5-B7
Dette vil øge sagsbehandlingstiden, hvilket vil være til stor gene for de borgere der har behov.
Vejledningen til borgerne vil forringes. Både den direkte fra kontinensspecialisterne, og den der i dag gives
af plejepersonalet i grupperne, som ikke længere vil have den samme mulighed for faglig sparring,
undervisning mv.
For over 10 år siden, da specialistfunktionen blev indført, faldt forbruget af inkontinenshjælpemidler med et betragteligt beløb. Risikoen for at dette stiger igen er overhængende over tid, da der ikke vil være mulighed for at fastholde den viden der lige nu er i plejegrupperne.

AHLI 6 – B1
Aktive centre
Det ville betyde rigtig meget for den enkeltes borgers livskvalitet og det er med til at forebygge ensomhed og vedligeholde fysiske funktioner.
Cafeer
Det vil medføre et større pres på hjemmeplejen fordi de borgere der benytter sig af cafeen ville skulle have hjælp af hjemmeplejen.
AHLI 7-B1
Se AHLI 7-B2
AHLI 7-B2
Forslaget vil øge risikoen for at borgerens rehabiliteringsforløb forlænges.
Det giver øget risiko for arbejdsskader hvis APV-hjælpemidler ikke kommer på plads.
Hvis mindre hjælpemidler kun udleveres i KVIK-skranken, kan det også belaste andre steder.
I mange tilfælde kan pårørende hente disse, men der vil også være tilfælde hvor det bliver nødt til at være personalet i grupperne, med øget tidsforbrug til følge.
AHLI 8 – B1
Faste selvstyrende teams mener vi fortsat er vigtigt at investere i, for at sikre en fremtidig rekruttering og fastholdelse.
AHLI 8-B2
Det er et dilemmafyldt forslag.
Vi mener fortsat at det er nødvendigt at arbejde med rekruttering og fastholdelse, men samtidig kan vi se spareforslag som gør, ar rammerne for rekruttering og fastholdelse belastes.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund