Spring til indhold

265. Høringssvar fra MED udvalg/ Hjælpemiddelafdelingen

Udvalget for Ældre og Sundhed

Af Minja Bette Tobiassen

Høringssvar til Budget 2023-2027 fra MED udvalget Hjælpemiddelafdelingen under Aktiv Hele Livet
MED udvalget har besluttet at fremsende høringssvar fra Hjælpemiddelafdelingen, Ved Faurgården 7, 4300 Holbæk, og Hjælpemiddeldepotet, L C Worsøesvej 4-6, 4300 Holbæk som fremgår herunder.
Der er peget på to områder i Hjælpemiddelafdelingen, som der gives høringssvar på. Reduktion af en sagsbehandlende medarbejder i kropsbåret team, og en medarbejder på hjælpemiddeldepotet.
Herudover gives der høringssvar på 4 andre områder.

Forslagets nr.: AHLI 7-B1, Afskedigelse af 1 sagsbehandler i Kropsbåret Team, Ved Faurgården 7:
Alle berørte borgere og medarbejdere i Holbæk Kommune vil komme til at opleve en markant længere levering af kropsbårne hjælpemidler, hvilket har stor betydning på alle områder, - dette både fysisk og psykisk for den enkelte borger, men også på Holbæk Kommunens økonomiske udgifter. Dette vil medføre øget arbejdspres og påvirkning af arbejdsmiljøet for de kropsbårne sagsbehandlere.
Vi vurderer, at det er vigtigt at gøre opmærksom på, at besparelsen vil medføre borger- og virksomhedsrelaterede konsekvenser, som ikke er nævnt i besparelseskataloget, Forslagets nr.: AHLI 7-B1.
Konsekvenser ved færre personaleressourcer på sagsbehandling af kropsbårne hjælpemidler
• At borgere kan forvente længere sagsbehandlingstid på ny ansøgninger, end den politisk besluttet sagsfrist. (Som på nuværende tidspunkt er i høring til udvidelse på 6 uger, da vi i forvejen har svært ved at nå behandlingstiden på de 3 uger grundet indhentning af statusattester hos læger og speciallæger)

• Sagsbehandlingstiderne på genansøgninger vil ikke kunne overholdes på 3 uger med 2 sagsbehandlere på området, hvis man vælger at flytte servicehundene og proteserne til de sagsbehandlende terapeuter.

• Det er vigtigt at understrege, at arbejdsopgaverne på Servicehund og proteser, ikke er tilsvarende en fuldtidsstilling, hos de kropsbårne Sagsbehandler. Jf. Tidsregistrering fra Inthrface, viser, at der på en måned er brugt, benprotese ca. 3 timer og på hunde (Servicehund/førerhunde) ca. 6 timer.

• Borgerens funktionsniveau kan risikere at blive dårligere, af længere ventetid på sagsbehandling. Dette kan medføre behov for dyrere hjælpemidler, ex. Benprotese, skinner og bandager m.m.

• Regionen pålægges flere udgifter idet, de er forpligtet til at udleverer materialer m.m. indtil der foreligger en bevilling, indenfor diabetes produkter, stomi m.m. Dette kan medvirke til flere indlæggelser på sygehuset.

• Det er vigtigt at gøre opmærksom på, at postfunktionen (håndtering, distribuering samt registrering og journalisering i fagsystem) samt telefoni, svarer til en fuldtidsstilling i kropsbåret team.

• Vi mener derfor, at sagsbehandlingen af de kropsbårne hjælpemidler, vil blive meget sårbar. Ved ferier/afspadsering og sygdom kan man risikere, at der kun er 1 eller ingen medarbejdere til stede. Dermed vil der i de disse perioder, ikke være mulighed for at sagsbehandle sager.

• Det vurderes, at kvaliteten af fagligheden ved sagsbehandlingen, på de resterende kropsbårne hjælpemidler, må forventes at falde. Da der ikke vil være tid til at gå i dybden, med sagerne. Dette kan medføre, flere klager, som igen vil tage ekstra tid fra vores kerneopgaver.

• Med hensyn til de borgere, som søger om benproteser, er det vigtig, at de kommer op og gå hurtigst muligt, efter amputering, for at få mest muligt ud af deres genoptræningsforløb. Ved reparationer, samt udskiftning af overdel ved stump forandring, er det vigtigt, at borger får en hurtig sagsbehandling, for at kunne opretholde deres funktionsniveau, samt tilknytning til arbejdsmarked.
• Hvis man vælger at effektuerer besparelsen af kontinens specialisterne, vil man kunne forvente en øget sagsbehandlingstid på bleer, kateter og stomi, da vi ikke længere vil modtage de faglige udredninger.

Konsekvenser af administrative funktioner for hele Hjælpemiddelafdelingen

• Vi skal gøre opmærksom på, at medarbejderne i kropsbåret team, udover sagsbehandling af ansøgninger om kropsbårne hjælpemidler, også understøtter hele Hjælpemiddelafdelingen på flere områder. Dette blandt andet med fordeling af indkommen post, som superbruger i Nexus, NFS, e-Doc, hjemmeside mfl., diverse ad hoc-opgaver for ledelse samt generelt understøttelse af hele Hjælpemiddelafdelingen, vedrørende brug af diverse IT-systemer.
• Reduktion af en kropsbårne sagsbehandler vil betyde, at hjælpemiddeldepotet ikke længere vil blive understøttet i superbruger funktioner i Nexus, Frontdesk, Sundhedslogistik og Basisrapportering. Det vil sætte en stopper for optimering, af arbejdsprocesser.
• Den synergi, der ligger i det tværfaglige samarbejde i Hjælpemiddelafdelingen, vil gå tabt.

Vi skal gøre opmærksom på, at der over de seneste år, er set en øget tilgang af ansøgninger på det kropsbårne område med ca. 1450 ansøgninger fra 2018-2022


Økonomiske konsekvenser

• Efter kompressionssygeplejersken er stoppet, har kropsbårne hjælpemidler overtaget en del af den funktion, som giver længere sagsbehandlingstid for vores borgere, samt en øget udgift på sundhedslovens indsatser.

• Sagsbehandlingstid på kompressionsstrømper vil blive længere. Den øgede sagsbehandlings- og ventetid på en bevilling, kan forsage bensår, blodpropper og forværring af borger tilstand som kan ende med indlæggelser. Plejen vil skulle bruge ekstra ressourcer på at ligge midlertidig Comprilan/Cobanbind i forbindelse med afvanding af ben i længere tid, inden der vil kunne tages mål til kompressionsstrømper.

• Hvis man vælger at spare en rehabterapeut stilling samt en kropsbårne sagsbehandler, vil der gå længere tid, før borgeren får en vurdering/bevilling på en kompressionsstrømpe på-/aftager stativ. Det vil medføre, at plejen skal aflægge borger 2 besøg dagligt, indtil rehabterapeuten har tid til at vurdere borger.

• Vi vurderer ligeledes, at man i forbindelse med den forventede øgede sagsbehandlingstid, vil kunne mærke en øget udgift på sygeplejedepoterne. Dette skyldes, at sygeplejen hyppigere vil skulle udlevere bleer, kompressionsforbinding, trakealkanyle produkter m.m., over en længere periode, indtil der foreligger en bevilling fra kropsbårne team.

• Hvis man vælger at effektuerer besparelsen af kontinens specialisterne, vil man kunne forvente en øget udgift på statusattester, samt at ekspertisen vedrørende valg af bedst, billigst egnet produkter, vil bortfalde.

Det APV-projekt der henvises til i besparelsesforslaget, er først lige søsat her i januar måned, så man kender ikke effekten af det projekt, før efter sommerferien. Dermed kan man ikke udtale sig om at projektet vil kunne frigive en fuldtidsstilling hos de sagsbehandlende terapeuter i tekniske hjælpemidler.

Forslagets nr.: AHLI 7-B2, Afskedigelse af 1 medarbejder, Hjælpemiddeldepotet, L C Worsøesvej 4-6:
Hjælpemiddeldepotet ekspederede 15455 ordre i 2022 mod 13665 ordre i 2021. Vi er steget med 1790 ekspederede ordre fra 2021 til 2022. Alene i januar 2023 har vi kørt 121 sengekørsler mod 61 i januar 2022, altså dobbelt så mange sengekørsler i forhold til januar 2022. Det skyldes demografi og de hurtige udskrivelser. Vi ser altså ind i, at stigningen i samlet antal ekspederede ordre/kørsler fortsætter i fremtiden. Sengekørsler bliver altid kørt af to medarbejdere pga. tunge løft jævnfør Arbejdstilsynet.
På den baggrund har vi i 2022 ansøgt om en opnormering af personalet med et årsværk. Ved besparelse af en medarbejder, kommer vi derfor til at mangle to årsværk på hjælpemiddeldepotet.
Konsekvenser af besparelsesforslag.
• Vi vurderer, at afskedigelse af en medarbejder samt en manglende opnormering på hjælpemiddeldepotet vil medføre store serviceforringelser for borgerne i forbindelse med reparationer, levering, vaskeri og afhentning af hjælpemidler samt lovpligtige serviceeftersyn.

• Lovpligtige lifteftersyn vil fremover skulle udføres af eksterne udbydere eller leverandører med øget udgift til følge.

• Alle berørte borgere og medarbejdere i Holbæk Kommune vil komme til at opleve en markant længere leveringstid af hjælpemidler og APV-hjælpemidler, hvilket får stor betydning for alle områder samt det fysiske og psykiske arbejdsmiljø.

• Hjælpemiddeldepotet vil IKKE længere kunne gribe de hurtige udskrivelser, som vi ser i dag. Vi vurderer, at forslaget om, at der kun kan leveres akutte hjælpemidler 3 gange om ugen, vil få stor indflydelse for borgerne og for hjemmeplejen samt Holbæk Kommunes udgifter. I forhold til levering af hjælpemidler i forbindelse med udskrivelse fra sygehuset, hvor hjælpemiddeldepotet ikke er i stand til at levere de relevante hjælpemidler, når borger er vurderet færdigbehandlet i sygehusregi. Herefter er det Holbæk Kommune, der skal varetage udgifterne i forbindelse med borgerens indlæggelse indtil hjælpemidlerne er leveret, og borger kan udskrives.

• Øget udgift ved hurtig udskrivning. Er en borger meldt færdigbehandlet på sygehuset, og kommunen ikke kan modtage borger fordi der mangler hjælpemidler, skal Holbæk Kommune betale 3.500,00 kr. for hvert påbegyndt døgn. Forlænges opholdet på sygehuset hen over en weekend er prisen fastsat til 10.000,00 kr. Det betyder, at en besparelse på en medarbejder på hjælpemiddeldepotet hurtigt kan overstiges af de ekstra udgifter det vil indebære med forlænget ophold på sygehuset.

• Øget forbrug af eksterne vognmænd. Vi bruger i forvejen ekstern vognmand til at aflaste os ved spidsbelastninger. En ekstern vognmand koster 1000 kr. + moms pr. påbegyndte time i dagtimerne. Uden for normal arbejdstid er prisen 3.000 kr. + moms. Akutkørsler kan vognmanden ikke tilbyde i dagtimerne. Derfor bliver akutkørsler uden for normal arbejdstid til 3000.- kr. + moms pr. påbegyndt time.

• Ved længere leveringstid af APV-hjælpemidler, kan dette have stor indflydelse på medarbejdernes arbejdsmiljø i hjemmeplejen. Medarbejderne vil ikke være i stand til at varetage deres arbejdsopgaver sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Der er hermed høj risiko for sygemeldinger, arbejdsskader og utilsigtede hændelser (UTH). Dette kan desværre også medføre skader på borgeren, i forbindelse med den daglige hjælp.

• Den længere leveringstid på hjælpemidler vil også få stor indflydelse på den genoptrænings- og rehabiliteringstilgang hos borgerne, som Holbæk Kommune har som et fokusområde. Den længere leveringstid vil betyde, at genoptræning og rehabilitering hos borgerne, i perioder stagnerer/ikke bliver iværksat. Dette med stor risiko for tilbagegang af borgernes funktionsniveau, da man ved mangel af et relevant hjælpemiddel, må gå på kompromis med for eksempel mobilisering.

Konsekvens ved øget selvafhentning/returnering i kvikskranken.
• Det foreslås i besparelsesforslaget, at mindre hjælpemidler alene kan udleveres og returneres i kvikskranken. Det er en god ide, men vi vurderer ikke, at dette kan fungere i praksis, da vores erfaring siger os, at der er mange svage borgere, og borgere uden netværk, der ikke har mulighed for selv at afhente og returnere hjælpemidler på egen hånd. Derfor kommer hjælpemiddeldepotet alligevel til at køre de ordrer.

• Hvis borger/pårørende selv skal aflevere hjælpemidler, bliver konsekvensen, at hjælpemidlerne ikke bliver returneret, og herved vil indkøb af nye hjælpemidler stige.

• Det vil også medføre, at kvikskranken skal opnormeres, da alle tider i kvikskranken i forvejen er fuldt booket. Kvikskranken ligger på Falck-stationen og hjælpemiddeldepotet råder ikke over mange p-pladser pga. udrykningskørsel.

Konsekvens for hjælpemiddeldepotet ved reduktion af sårspecialister.
• Det vil medføre, at hjælpemiddeldepotet skal have et større lager af trykaflastende (vekseltryk) madrasser på lager. Det vil også betyde flere kørsler ud og hjem med madrasser.
• Ligeledes vil det også give mere arbejde til vaskeri fordi der bruges 50 min på at rengøre en luftmadras + et døgn i tørretid, hvor en (tryksårsforebyggende) skummadras kun tager 10 min at rengøre.

Konsekvens for hjælpemiddeldepotet ved reduktion af kontinens specialisterne.
• Det vil medføre forkerte bleer til borgerne, og det kan få den konsekvens, at hjælpemiddeldepotet får mange flere produkter hjem i vasken, som der må kasseres, da de er ødelagt af urinlugt. Denne lugt kan ikke fjernes pt. og det vil igen betyde, at hjælpemiddeldepotet stiger i indkøb af madrasser og puder.

Konsekvens for hjælpemiddeldepotet ved reduktion af en medarbejder i de kropsbårne sagsbehandlere.
• Det vil betyde, at hjælpemiddeldepotet ikke længere vil blive understøttet i superbruger funktioner i Nexus, Frontdesk, Sundhedslogistik og basisrapportering/HIT. Det vil sætte en stopper for optimering af arbejdsprocesser.

Afsluttende bemærkninger.
Hjælpemiddeldepotet er mere end håndtering af hjælpemidler. Vi løser også alle opgaver inden for nødkald, elektroniske låse, GPS overvågning, Velfærdsteknologi samt alt IT og telefoni til plejen og plejecentrene. Alle de områder vil også blive berørt af en besparelse på en medarbejder.
Alle medarbejdere på hjælpemiddeldepotet har altid borgeren i centrum og alle er stærke medspillere og går den sidste meter for borgerne. Der er altid fokus på den gode udskrivelse.
Vi ser besparelsesforslaget, som en stor service forringelse for vores borgere, og en stor udfordring på arbejdsmiljøet på hjælpemiddeldepotet, i det medarbejderne løber stærkt i forvejen.
Vi ser ind i et scenarie, hvor konsekvensen af besparelsesforslaget, bliver stress og sygemeldinger blandt personalet.
Besparelsesforslaget taler mere ind i øgede udgifter end i en egentlig besvarelse.

Forslagets nr.: AHLI 5-B6, Reduktion af sårspecialister.
Der foreslås at funktionen af sårspecialister nedlægges og indsatsen helt ophører.
Vi vil gøre opmærksom på, at sårspecialisterne er en faglig god samarbejdspartner, når der i fællesskab skal findes egnet hjælpemidler der kan understøtte sygeplejerskernes arbejde med behandling af sår.
Der kan være mange årsager til sår opstår og der findes mange måder sår skal behandles på. Hvert sår kræver en analyse af årsag, for at den rette behandling kan iværksættes.
Sårspecialisterne er med til at fastholde og implementere arbejdsgange, så det optimale resultat opnås på kortes tid.
Ved nedlæggelse af denne funktion, er der risiko for, at de rette tiltag ikke iværksættes og dermed forlænges behandlingstiden. Det vil medføre øget udgifter på sigt til sårpleje, da der skal bruges flere timer til behandling og til tider benyttes dyrere hjælpemidler for at understøtte sårhelingen.
Reduktion af sårspecialister kan medføre, at hjælpemiddeldepotet skal have et større lager af trykaflastende (vekseltryk) madrasser og puder på lager. Det vil også betyde flere kørsler ud og hjem med madrasser.
Ligeledes vil det også give mere arbejde til vaskeri da der bruges 50 min på at rengøre luftmadras + et døgn i tørretid, hvor en (tryksårsforebyggende) skummadras kun tager 10 min at rengøre.
Sagsbehandlingstiden vil forlænges på henvendelser vedr. trykaflastende hjælpemidler, da sagsbehandlende terapeuter ofte er afhængige af sårspecialistens vurdering, når der skal tages stilling til den samlede indsat, herunder valg af trykaflastende hjælpemiddel, for at give borgeren den bedste og mest sammenhængende behandling.
Der er nedsat en arbejdsgruppe bestående af sagsbehandlende terapeuter og sårspecialist, som igennem en årrække har arbejdet henimod en større sammenhængende og målrettet behandling af tryksår. Der er udarbejdet en arbejdsgangsbeskrivelse og en algoritme, der skal sørge for, at de rette tiltag iværksættes på rette tidspunkt. Arbejdsgangsbeskrivelsen og algoritmen står for at skulle implementeres. Med nedlæggelsen af sårspecialister er det usikkert om implementeringen kan gennemføres, da implementeringen er afhængig af sårspecialisterne og deres kendskab til borger og viden om sårbehandling.
Hvis der reduceres i sårspecialister, vil det medføre større risiko for, at de rette tiltag for den enkelte borger ikke iværksættes.

Forslagets nr.: AHLI 1-B2 Nedlæggelse af indsat til borgere med svær overvægt:
Hvis tilbud målrettet borgere med svær overvægt i Holbæk Kommune fjernes, ser vi ind i et øget behov for kompenserende hjælpemidler til denne målgruppe. Der findes på nuværende tidspunkt ikke hjælpemidler på lager på Hjælpemiddelafdelingens depot til denne målgruppe. Det vil medføre en øget udgift i form af indkøb af særligt tilpassede hjælpemidler – herunder også APV-hjælpemidler – for at kunne understøtte hjemme – og sygeplejen samt borgerne selv. Det er tidligere fravalgt at have særligt tilpassede hjælpemidler til overvægtige borgere på lager, da det ikke er muligt at opbevare disse på Hjælpemiddelafdelingens depot grundet pladsmangel.
Når tilbud til svært overvægtige fjernes øges behov for kompenserende hjælpemidler. Dette vil medføre øgede udgifter til indkøbe af særligt tilpassede hjælpemidler samt ekstra kørsler ifm. levering og udskiftning af hjælpemidler.
Det vil desuden medføre flere arbejdsopgaver for Hjælpemiddelafdelingen, herunder både kropsbårne- og tekniske sagsbehandlere, i form af sagsbehandling, besøg, vurderinger og afprøvninger.

Forslagets nr.: AHLI 2-B3 Reduktion af Rehabterapeut, AHLI 5-B1 Lukning af tilbud uønsket ensomhed, AHLI 5-B2 Lukning af aktivitetstilbud Tilbud, AHLI 6-B1 Lukning af caféer og aktive centre:
”Holbæk Kommune har fokus på at borgerne bliver mere selvhjulpne i hjemmeplejen og sygeplejen bl.a. ved rehabilitering og fokus på sammenhængene mellem indsatserne hos borgerne.”
For at kunne arbejde rehabiliterende og sammenhængende omkring hver enkelt borger i Holbæk Kommune, er det nødvendigt med et netværk lokalt, der kan understøtte de igangsatte tiltag. Her spiller især aktivitetscentrene, trivselsvejledere, aktivitetsvejledere og rehabterapeuter en stor rolle. Hvis borgerne skal fastholdes som aktive i eget liv og skal mødes i en rehabiliterende tilgang, er det absolut nødvendigt, at det er muligt at samarbejde og skabe sammenhæng mellem de forskellige sundhedsfaglige indsatser.
Hvis det ikke er muligt for f.eks. Hjælpemiddelafdelingen at samarbejde med andre, mere lokale medarbejdere, omkring fastholdelse af at være aktiv i eget liv, vil hjælpemidler udleveres som kompenserende og ikke som understøttende i en rehabiliterende indsats. Borgerne vil dermed forventeligt hurtigere tabe funktionsniveau, og have behov for en større og mere plejekrævende indsats i hverdagen.

Forslagets nr.: AHLI 5-B7, Afskedigelse af 1 kontinens specialist:
Vi vurderer, at afskedigelse af 1 kontinens specialist, vil komme til at koste kommunen flere penge, da færre kontinens specialister vil medføre, at der vil blive foretaget færre udredninger/vurderinger. Dette medfører stor risiko for, at borgerne vil få bevillinger på bleer, stomi og kateter produkter, som måske ikke passer i størrelse og antal til dem.
I ferie og sygdom vil der ikke være en kontinens specialist til rådighed, på det område, og borgerne vil derfor komme til at vente længere på en bevilling fra de kropsbårne sagsbehandlere, som på baggrund kontinens specialisternes faglige udredning/vurdering, sagsbehandler ansøgningen, og hermed tager stilling til bevilling af relevante produkter.
Såfremt der ikke foreligger en faglig udredning/vurdering i forbindelse med en ansøgning om et kontinenshjælpemiddel, og det ikke er muligt for Holbæk Kommunens kontinens specialist at kunne nå at varetage dette, må sagsbehandler indhente den faglige udredning/vurdering eksternt. Dette vil medføre en øget udgift på dette område.
Nedenstående tabel er en oversigt over udgifterne på kontinens området i løbet af de sidste 4 år. Vi skal i den forbindelse understrege, at vi vurderer, at udgifterne, på baggrund af ovenstående besparelsesforslag, vil medføre en markant stigning, grundet bevillinger af forkerte produkter.

Udgifter til bleer, stomi og kateter
År 2019 2020 2021 2022
Bleer 1.759.154 kr. 1.786.461 kr. 2.064.114 kr. 2.420.181 kr.
Stomi 7.386.147 kr. 4.891.469 kr. 4.826.333 kr. 5.456.561 kr.
Kateter 3.436.968 kr. 3.389.879 kr. 2.778.759 kr. 2.998.823 kr.
Reduktion af kontinens specialisterne vil medføre forkerte bleer til borgerne og det kan få den konsekvens, at Hjælpemiddeldepotet får mange flere produkter hjem i vasken, som der må kasseres, da de er ødelagt af urinlugt. Denne lugt kan ikke fjernes pt.
Det vil igen betyde at hjælpemiddeldepotet stiger i indkøb af madrasser og puder.

Medudvalg Hjælpemiddelafdelingen. 21-02-2023
Formand: Minja Tobiassen
Næstformand: Gitte Møller



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund