Spring til indhold

272. MED udvalg Sundhed og forebyggelse AHLI

Udvalget for Ældre og Sundhed

Af Helle Klink Pedersen

Høringssvar til besparelser til budget 2023 fra MED udvalg i Sundhed og Forebyggelse under Aktiv hele livet

I MED udvalget har vi besluttet at fremsende høringssvar fra hver afdeling, som fremgår herunder.
Forebyggelse og Frivillighed:
Høringssvar Specialisterne Budget 2023- Forebyggelse og Frivillighed
Indledning
Holbæk Kommune har i en del år haft fokus på et aktivt ældreliv og en rehabiliterende tilgang til de kommunale tilbud. Vi mener, de fremlagte besparelsesforslag undergraver Holbæk Kommunes politik på disse områder.
Specialisterne skal betragtes som det fundament som den sundhedsfaglige indsats i kommu-nen hviler på.
Lukning af tilbud uøn-sket en-somhed AHLI 5-B1 Når en borger har lettere hukommelsesproblemer, kan trivselsvejlederne finde fællesskaber og aktiviteter, der kan imødekomme passivitet og ensomhed. Flere pårørende oplever en-somhed ifm at borger bliver demenssyg. Toppen henviser ofte pårørende til Trivselsvejledere for at få fællesskaber.
Trivselsvejlederne hjælper med at oprette meningsfulde fællesskaber som borgere kan indgå i. Der er evidens for, at ensomhed fører til sygdom og nedsat funktionsniveau. Ved at arbejde aktivt mod ensomhed kan borgere få flere år med godt helbred, da fællesskaber er med til at sikre at borgere for motioneret både krop og hjerne.
Lukning af aktivitets-tilbud Top-pen AHLI 5-B2 Intentionen om at lukke aktivitetstilbuddet Toppen, mener vi har følgende konsekvenser:
Først og fremmest er det i modsætning til Demensstrategien for Holbæk Kommune, hvor målsætning er at skabe en meningsfuld hverdag for mennesker med demens. Ved at skære i demenstilbud, bliver det vanskeligere for Holbæk Kommune at fastholde en intention om at være en demensvenlig kommune.
Toppens målgruppe er ikke kun borgere med begyndende demens og lette hukommelsespro-blemer. Målgruppen omfatter også borgere med moderat demens og som er flere år henne i deres demenssygdom. Toppen løfter dermed en borgergruppe, som oftest har svært ved at indgå i aktiviteter andre steder fx. på De Aktive Centre, idrætsforeninger mm. 
Når et menneske rammes af en demenssygdom, bliver personen ramt på mange andre funkti-oner end blot hukommelsens. Sproglige funktioner, nedsat overblik, motoriske udfordringer, svækket initiativ, nedsat orienteringssans og problemer med at klare hverdagens gøremål er ofte følger af en demenssygdom.

Mange opgiver at leve et aktivt liv og stopper med at gå til deres kendte aktiviteter, allerede tidligt i et demensforløb, grundet de kognitive udfordringer. Borgerne med demens oplever nedsat initiativ, og ændringer i deres følelser, hvilket gør det vigtigt at der tilbydes demens-venlige indsatser i kommunen, så borgere med demens inkluderes og støttes i at bevare et aktivt liv. Andre har ikke haft et aktivt liv, men har behov for at blive støtte i aktiviteter for at undgå forværring af demenssymptomer.

Undersøgelser viser, at funktionsniveauet for mennesker med demens kan bibeholdes og for-breddes ved fysisk aktivitet. Borgere med en demenssygdom er ofte ikke i stand til selv at planlægge, strukturere, igangsætte en aktivitet som motion.

Toppen giver mulighed for at mennesker med en demens sygdom kan mødes med ligesindet, modtage støtte, rådgivning samt understøttes i at deltage i aktiviteter, der passer til borgerens ønsker og ressourcer, hvilket medvirker til at forebygge en hastig forværring. Toppen giver mulighed for at kunne deltage i fællesskab på egne vilkår. På sigt gør det at opstart på dagcen-ter eller flytning til plejebolig udskydes. En plads på dagcenter eller plejehjem er økonomisk væsentlig dyre end en plads på Toppen. I Holbæk kommune findes der ikke et lignede tilbud. Hvis borgere med demens henvises til andre aktivitetstilbud i kommunen, fratager vi dem muligheden for at give dem et trygt rum. https://videnscenterfordemens.dk/da/det-sammenhaengende-for-loeb?fbclid=IwAR0ocl8Cog0Met_SsU3uUvTTlX7GTH9Y5vPkSNbH8Rt6O4hD9H3qMHLwRMc
National demens handleplan opfordrer til flere meningsfulde dags- og aflastningstilbud, samt støtte til mennesker med en demens sygdom. Aktivitetscentre for mennesker med demens og deres pårørende. Ved nedlukning af Toppen vil dette ikke kunne opfyldes.
På Toppen mærker borgeren, at der er færdigheder de stadig har og at de er i stand til at delta-ge i aktiviteter uden deres pårørende.
På Toppens tilbydes kognitive, sociale, kreative og fysiske aktiviteter. Det er aktivitet, som er særligt udvalgt og tilrettelagt, fordi forskningen viser, at netop disse aktiviteter er særlig gavn-lige og med til at forhale demenssygdommen udvikling.

De pårørende bliver aflastet i deres hverdag, imens deres syge ægtefælle eller forældre er på Toppen. De pårørende får mulighed for at dyrke deres fritidsinteresser, vedligeholde deres sociale netværk, ordne praktiske gøremål, få en tiltrængt pause eller ”bare” passe deres al-mindelige arbejde. Ved at aflaste de pårørende i hverdagen mindskes risikoen for, at de selv bliver syge med fx stress eller depression og herigennem for brug for hjælp fra kommu-nen. Pårørende har også mulighed for at deltage i aktiviteter på Toppen. Derved får de mulig-hed for at tale med hinanden og få vejledning af personalet fra Toppen ift aktiviteter og kom-munikation.

Konsekvenser ved nedlukning af Toppen er eksempelvis:
• Demenssygdommen vil have en tendens til at udvikle sig hurtigere.
• Muligheden for en meningsfuld hverdag, som toppen tilbyder, vil blive fjernet.
• Alternative tilbud som dagcenter er et meget reduceret tilbud ift. Toppen, samt der er lang ventetid, så borgerne stilles dårligere.
• Dårligere mulighed for at aflaste pårørende
• Toppens aktiviteter kan være med til at forsinke udviklingen i sygdommen, ved at tilbyde både kognitiv og fysisk træning. Derved kan en evt. opstart på dagcenter eller plejebolig blive udskudt.
• Erfaringer fra corona med nedlukning viste hvor hurtigt disse borgere uden Toppen blev meget fysisk og kognitivt mere svækkede, og måtte tilbyde dagcen-ter eller plejebolig.
• Hverdagen på Toppen er med til at skabe meningsfulde stunder og livskvalitet

Ved en besparelse, der medfører lukning af Toppen vil der ske en forringelse for borgere og pårørende. Det vil på sigt blive en dyrere indsat grundet belastningssygdomme hos pårørende som fx stress, depressioner, hjertekarsygdomme og for tidlig død. Borgerne med demenssyg-dom vil hurtigere blive dårlige og blive dyrere borgere grundet behov for kommunale indsat-ser, velfærdsteknologi, hjælpemidler og behov for dagcenter, samt evt. tidligere flytning på plejecenter.
En undersøgelse fra Region Hovedstaden viser, at langt de fleste omkostninger til borgere med demens skal findes i det kommunale system. Det er eksempelvis omkostninger til pleje-boliger, hjemmepleje og sygepleje, hjælpemidler, velfærdsteknologi, træning og rehabilite-ring.
Ved at bevare Toppen vil der på sigt kunne forebygge forværring af demenssygdommen samt symptomer. Toppen er med til at understøtte at man kan leve et rigt, værdigt og meningsfuldt liv samt bevare ens identitet med en demens sygdom, fremfor at opleve begrænsninger og have behov for øgede kommunale indsat-ser.https://videnscenterfordemens.dk/da/omkostninger-forbundet-med-demens?fbclid=IwAR0UakD8URM039raQBiX92ksLuoySJ9PPlx6a81-1lkU8dxqtAZ3lLqMguc

Demens er den 4. hyppigste dødsårsag i Danmark. Ingen tvivl om at det er en stor omkostning for kommunen, men det er en sygdom der fylder i hele Danmark, og vi kan som kommune ikke spare her.

Nedlæggel-se af HU-SKE-ugen AHLI 5-B4 Huskeugen har stor betydning for at få bredt viden ud om demens til borgere i hele kommu-nen, som har stor betydning for at mennesker med demens vil kunne fortsætte livet på trods af demenssygdom.
Huskeugen har betydning for viden om tidlige tegn på demens så der er fokus på tidlig opspo-ring, som er en del af National Demenshandleplan.
Vi imødekommer en reduktion af midlerne.
Reduktion af demens-specialister AHLI 5-B5 Man ved at tidlige indsatser giver mennesket med demens og de pårørende muligheder for at mestre sygdomsforløbet på en bedst mulig måde. Det giver den bedste forudsætning for at leve et aktivt og varieret hverdagsliv, som er med til at opretholde og styrke funktionsniveau-et samt borgerens og pårørendes livskvalitet. Dette er Toppen og kommunens demensspecia-lister med til at understøtte.
En af demensspecialistens kerneopgave er at rådgive og vejlede borgere med demens eller hukommelsesproblematik. Demensspecialist kan rådgive ift. til tidlige symptomer på demens og understøtte udredning via egen læge. Demensspecialist kan screene for hukommelsespro-blemer og være med til at motivere for at borgeren bliver udredt.
Det er alment kendt at antallet af borgere med demens er stigende. I Holbæk kommune skøn-nes det at 7,2 % over 65 år lever med en demensdiagnose (https://videnscenterfordemens.dk/da/forekomst-af-demens-fordelt-paa-kommuner) Der er ventetid på udredning for demens, der er lige nu 52 uger i Region Sjælland. Nationale mål er, at 80% skal udredes og have en specifik diagnose, hvilket øger behovet for en tidlig indsats fra demensspecialisterne i kommunen. Demensspecialisterne har et vigtigt samarbejde med praktiserende læger omkring demensudredning samt med hjemmeplejen.

For hver borger med demens er der ca. 4 pårørende. Demensspecialisterne bruger en stor del af deres arbejde på at støtte, rådgive og vejlede pårørende. Dette arbejde er en del af den nati-onale demens handleplan og kommunens demensstrategi. At få demens tæt ind på livet er en sorg og et tab for den pårørende og kan medføre belastningssymptomer og i værste tilfælde tidlig død.
Konsekvensen ved reducering af antallet af demensspecialister vil mindske ressourcerne, hvorfor tiden til den enkelte pårørende vil blive reduceret væsentligt.
Et demensforløb er et dynamisk forløb, hvor pårørende har behov for løbende rådgivning og vejledning. Dette foregår både individuelt og ved afholdelse af pårørendegrupper. Dette kan være juridisk rådgivning omkring fremtidsfuldmagt og værgemål, men vejledning kan også være af socialpædagogisk karakter i forhold til, at få hverdagen til at fungere.
Rådgivning og vejledning er et af de nationale mål for demenshandleplanen, som ikke vil kun-ne indfries, hvis demensspecialisterne reduceres i antal.
Demensspecialisterne samarbejder tværfagligt i kommunen. Dette har demensspecialisterne stort fokus på gennem undervisning, supervision og vejledning ved deltagelse i møder på ple-jecentre, bosteder og hjemmeplejegrupperne. Ud fra kommunens demens strategi er det be-skrevet at vi skal sikre sammenhængende forløb og fastholde høj faglighed gennem person-centret egenomsorg ved et fælles teoretisk fundament. Ved at højne fagligheden hos medar-bejderne og udvikle kompetencer indenfor den socialpædagogiske tilgang samt personcentre-ret omsorg, mindskes brugen af magtanvendelse samt brugen af psykofarmaka. Den Nationa-le demens handleplan har som Nationalt mål at mindske brugen af psykofarmaka med 50% hos borgeren med demens.

Det har været svært at fastholde demensspecialister. At være demensspecialist er ikke en ud-dannelse. Forudsætningen for at kunne blive ansat som demensspecialist er en sundhedsfag-liguddannelse på bachelor niveau med efteruddannelse på diplomniveau.

Reduktion af sårspeci-alister AHLI 5-B6 Høringssvar februar 2023- Forebyggelse og Frivillighed - Reduktion af sårspecialister
AHLI 5-B6.

Besparelse på 0,46 mio. årligt ved at nedlægge sårspecialist området, eller bespa-relse på 7 -15 mio. årligt ved at bibeholde området?
Det kan undre, hvilken faglig eller økonomisk begrundelse der foreligger for at nedlægge sårspecialområdet i Holbæk kommune, da nedlæggelse af dette område vil resultere i en merudgift i stedet for en besparelse.

I Holbæk kommune er Indbygger tal. ca. 72.080 indbyggere. (2022 – dansk statistik)
2020 var regnskabet, til hjemmesygepleje 102,1 mio. kr. Budgettet til 2022 er øget til 104 mio. kr. og vil stige yderligere fremover pga. den voksende demografi. (Holbæk kommune. Budget 2022-2025. Politikområde. Sundhed s. 57-69)
I 2020 var der 1.751 borgere der modtog hjemmesygepleje (Dansk statistik. Holbæk. Modta-ger af hjemmesygepleje (eget hjem) efter område og tid)
Ca. 25 – 50 % af hjemmesygepleje ydelserne går til sårpleje. (Dansk sygeplejeråd- artikel). Der regnes dermed at 26-52 mio. kr. går til sår behandlinger i Holbæk kommune (budget 2022)
Sår specialisten har i 2022 udfærdiget en ny sår strategi i kommunen, hvor det er muligt at nedskrive antallet af borgere med kroniske sår i Holbæk kommune med 30 % over en kortere periode. Dette vil give kommunen en besparelse på et sted mellem 7,8 – 15,6 mio.kr. årligt, med denne sårstrategi og fastholdelses af denne. Dette store arbejde og besparelse vil gå tabt, såfremt forslaget om at nedlægge sår specialiststillingen bliver vedtaget.

Sårspecialisten er en sygeplejerske som har diplom i sår, sårspecialisten er tovholder på sår-området, idet det kræves regelmæssig undervisning til sygeplejerskerne, fra en sårspecialist, som er opdateret på nyeste viden, samt implementering af strategien og sparringspartner til alle de komplekse sår i kommunen. Disse arbejdsopgaver vil ikke kunne varetages af sygeple-jerskerne som er ude i ”marken” da der hverken er tid eller hænder til dette, lige meget hvor stærkt der bliver løbet, ej heller har de uddannelsen til dette, så det vil være et stort tab for borgere og personale, at specialisten på sårområdet blive nedlagt.
Sår specialisten er også med til at undervise i sårpleje produkter, så de bliver anvendt korrekt og optimalt, der er mange penge at spare, når det kommer til sår behandlings produkter. Der-for er det vigtigt, at der er en, der er opdateret i, hvordan de anvendes og som kan viderefor-midle det, ved sidemands oplæring af hjemmesygeplejen ude hos borgerne og i samspil med borgerne. Borgere med kroniske sår er stigende og udgiften stiger hvert år grundet den demo-grafiske udvikling, derfor er det vigtigt at have en specialist i feltet, der kan forholde sig kritisk til de produkter der bliver fremstillet og kan formformidle det billigste alternativ som lever op til de krav der er, så budgettet på sårpleje produkter holdes på et minimum.
Sårbehandling er en kompleks opgave og kræver høj faglighed og grundig oplæring. Det er kendt viden, at et sår påvirker borgers livskvalitet, i form af smerter fra såret og lugtgener og at borger isolerer sig og bliver mere inaktiv. Hvis borger er på arbejdsmarkedet, vil det føre til en form for sygemelding, hvor borger bliver helt eller delvist sygemeldt fra sit arbejde, derfor er der meget rehabiliteret i at borgere få den rette sårbehandling i Holbæk kommune.
Sårspecialisten sørger for ensrette sårbehandling i hele kommenen, om man bor i by eller på land. Dette kan man kun garantere hvis der er en sår specialist, der kan køre ud med sygeple-jerskerne og lave mesterlære, da sår behandling er et håndværk, som man ikke er udannet til via sygeplejerskeuddannelsen alene.
Ønsker Holbæk kommune udvikling eller afvikling, besparelse eller øget udgift, da konse-kvenserne ved nedlæggelse af sårspecialist i Aktiv Hele Livet, uden tvivl vil medføre en øget udgift på sårbehandlings feltet. Borgere med sår der markant vil få nedsat deres livskvalitet, blive inaktive, og den manglende rehabilitering, vil få følgesygdommene til at stige. Sund-hedspersonalet, får flere opgaver hvis sårbehandling ikke udføres korrekt. Sygeplejersker, social og sundhedsassistenter samt social og sundhedshjælpere vil ikke få den nødvendige oplæring/sparring/undervisning, som i værste fald vil føre til stress, sygemeldinger, nedsat effektivitet, da sårområdet er en stor del af hjemmesygeplejen på plejecentre og i borgers hjem.

Håber dette bliver taget i betragtning, når beslutningerne på besparelsesområderne bliver taget, og hvilke konsekvenser det medfører for borgerne, og sundhedspersonalet i kommu-nen, samt at kommunens udgifter vil stige.

Lige meget hvordan man vender og drejer sparingsforslaget, vil det have et positivt udfald, hvad angår faglige og økonomiske aspekter, at have og bibeholde funktionen Sårspecialist i Forebyggelse og Frivillighed.

Slagelse Kommune nedlagte specialområderne i deres sparerunde, men var efterfølgende nødsaget til at genansætte samtlige stillinger på området, da de ikke kunne undværes.
Reduktion af konti-nentsspeci-alister AHLI 5-B7 Høringssvar – Kontinensspecialist.

En reduktion af kontinensindsatsen til én stilling på 32 timer vil være ensbetyden-de med en nedlæggelse af funktionen, da ingen af os på nogen måde kan se os selv i, at kunne løfte opgaven ene mand.

Vi varetager i dag alle 3 områder: Inkontinens/ble, katetre og stomi.
Ifølge Sundhedsstyrelsen lider ca. 500.000 danskere alene af urininkontinens og forekomsten stiger med alderen (2021). Dertil skal lægges et mørketal som er afføringsinkontinente.
Der kan gøres meget for at forebygge og forbedre urininkontinens og her spiller vi som speci-alister en vigtig rolle både for at øge og forbedre borgernes livskvalitet, og ikke mindst som tovholder for, at kommunens udgifter til kontinenshjælpemidler bliver forvaltet på ansvarlig vis.
Inkontinens for både urin og afføring kan have store negative konsekvenser for den enkelte borgers livskvalitet, mange isolerer sig og undgår socialt samvær. Med det rigtige hjælpemid-del og faglige råd og vejledning vil de fleste kunne opretholde vigtige daglige funktioner og udskyde hjælp fra eksempelvis hjemmeplejen. Der ligger heri en vigtig styrkelse af den reha-biliterende indsats.
Det er tankevækkende, at kontinens-specialistfunktionen tilbage i 2010-12 blev oprettet som et spareforslag da kommunens blebudget steg pga. manglende styring og faglighed.
Den faglige vurdering af bedst mulige hjælpemiddel til den billigste pris indenfor kommunens indkøbsaftaler vurderer vi helt afgørende, og en mangel på samme vil igen medføre alt for høje udgifter på området.
I Slagelse kommune lavede man i 2022 samme øvelse med at spare på kontinensspecialister-ne, hvilket resulterede i, at man endte med at genansætte begge stillinger efter kun få måne-der. Slagelse hører under samme indkøbsaftale som Holbæk:
Eksempel på besparelse: Ansøgning fra urologisk afdeling til en borger på engangskateter 6 stk. /døgn, pris 17,08kr pr stk. = 37.405kr/år
Kontinensspecialisten besøgte borger, vurderede borgers funktionsnedsættelse og borger afprøvede forskellige katetre.
Bevillingen endte på billigere kateter 5 stk./døgn, pris 6,13kr pr stk. = 11.187kr/år samt et stk. kateter til brug udenfor hjemmet til 15,62kr pr stk.= 5.701kr/år.
I alt 16.888kr/år
En besparelse på 21.217kr hvert år for 1 borger.
Vi udreder ud fra Minimal Care princippet i eget hjem og/eller indhenter relevante oplysnin-ger/udredning fra enten egen læge eller speciallæge som grundlag for bevillingsansøgninger. Denne udredning skal foreligge forud for en §112 afgørelse, og hvis denne funktion fremad-rettet skal ligge hos en administrativ medarbejder, vil det kræve at kommunen indhenter en lægeerklæring som koster ca. 500 kr. pr. borger. Dvs. både en merudgift for kommunen men også en langsommelig sagsbehandlingstid for borgeren.
Vi giver ligeledes afslag på ansøgninger, hvis der ikke findes tilstrækkeligt fagligt grundlag.
Antallet af opgaver/henvendelser har været støt stigende over de sidste år og i antallet af alle-rede modtagne henvendelser i jan/feb 2023 kan vi se en stigning på 35-40% fra 2022! Denne stigning i henvendelser er en tendens vi også hører om fra kollegaer i nabokommunerne.
Foruden råd og vejledning til borgere og pårørende har vi en stor og vigtig rolle ift. til faglig sparring af hjemmesygeplejen men også undervisning af elever og ufaglærte i hjemmeplejen. En reduktion af kontinensindsatsen vil uvægerligt medføre en decentralisering af opgaverne til en faggruppe som mangler den fornødne kompetence, viden og ressourcer til at holde sig ajour om nyeste udvikling på området.
I konsekvensberegningen vurderes det, at undervisning, vejledning og faglig opfølgning af indsatser kan flyttes til plejepersonalet i hjemmeplejen og på plejecentrene. Dette vurderes ikke muligt, da arbejdspresset allerede er højt og der er stor brug for at højne det faglige ni-veau også i takt med der ansættes mere ufaglært personale. Derfor er det vores vurdering at dette ikke længere kommer til at ske og det faglige niveau vil falde drastisk.

Opsummeret - Vigtige konsekvenser ved at reducere/afskaffe funktionen som kon-tinensspecialist:
1: Færre borgere får den fornødne hjælp, råd og vejledning. Manglen på den forbyggende ind-sats vil resultere i:
2: Øgede udgifter på hjælpemidler - ble, kateter og stomi.
3: Social isolation, der kan forhindre borgere i at passe deres arbejde, træning og sociale ar-rangementer.
4: Flere plejehjemsanbringelser og behov for hjælp af hjemmeplejen da inkontinens uden rette hjælpemiddel ofte vil være meget plejekrævende.
5: Borgere fortsætter ukritisk med permanent kateter eller en ble efter indlæggelse hvor det kunne undgås ved en faglig vurdering og udredning af kontinensspecialisten.
Derudover:
6: Manglende undervisning og nedsat faglighed af hjemmeplejen som bl.a. vil betyde risiko for flere utilsigtede hændelser, flere urinvejsinfektioner, flere fald i hjemmet når borgere skal skynde sig på toilettet om natten pga. manglende udredning/behandling og flere indlæggelser på sygehus.

Lukning af cafeer og de aktive cen-tre AHLI 6-B1 Flere borger kommer i aktive center og benytter diverse tilbud om motion, træning og fælles-skaber. Disse tilbud er med til at bevare og højne funktioner hos borgerne samt bevare sociale kontakter og skabe netværk.

Høringssvar Aktivitets og Trivsels medarbejder 2023- Forebyggelse og Fri-villighed
Indledning
Holbæk Kommune har i en del år haft fokus på et aktivt ældreliv og en rehabilite-rende tilgang til de kommunale tilbud. Vi mener, de fremlagte besparelsesforslag undergraver Holbæk Kommunes politik på disse områder.
Lukning af tilbud uønsket ensomhed AHLI 5-B1 Konsekvens:
Vælger man at nedlægge indsatsen fjerner man brobygningen mellem aktiviteter, borgere og frivillige. Konsekvensen af dette vil samtidig være at en stor del af ak-tiviteterne vil blive opløst og derved relationer og samarbejder.
Beskrivelse:
Langt de fleste af vores borgere, er ikke i stand til selv at opsøge de fællesskaber og aktiviteter, som de kunne være interesserede i. Herudover er vores segment af borgere, i en lavere socioøkonomisk klasse. Tidligere var der i kommunen mulig-hed for sorg- og pårørende grupper. Disse eksisterer ikke længere og derfor er dette en borgergruppe som vi også varetager. Samtidig håndterer vi tilflyttere, selvmordstruede, psykisk udfordrede med flere.
Konsekvens:
Vælger man at nedlægge indsatsen mod uønsket ensomhed, vil denne gruppe af borgere ikke have mulighed for at få hjælp og blive rehabiliteret. Dette vil i sidste ende have stor økonomisk konsekvens og blive en byrde, for kommunen.
Samfundsøkonomiske konsekvenser ved ikke at forbygge ensomhed:
• Der er over 23.000 ekstra indlæggelser blandt personer, der er en-somme i forhold til personer, der ikke er ensomme.
• Læger har 400.000 ekstra kontakter hvert år på grund af ensom-hed.
• Over 800.000 sygedage om året skyldes ensom-hed
(SST Ensomhed er dyrt - både for den ensomme og for samfundet (aeldresa-gen.dk)).
Udtalelse fra NN ensom borger:
”Min kone døde i januar 2020 efter et meget hårdt kræftforløb, hvilket bevirkede at jeg selv blev ramt af hjerteproblemer og andre sygdomme, som ifølge egen læge skyldtes stress og nedslidning fysisk og psykisk. Jeg gennemgik efterfølgende i 2020 to hospitalsforløb og en operation på rigshospitalet. Jeg modtog ikke hjemmepleje, (selvom jeg efter operationen nok burde have haft det, i stedet be-nyttede jeg mig af børns indsats, bosiddende i København og Roskilde). Men jeg havde i perioden en rigtig god hjælp af kommunal pårørendevejleder, som afslut-tede konsultationerne med at henvise til trivselsvejlederne i Holbæk. Jeg fik nogle alkoholproblemer ”for at komme lidt væk” og jeg mødte et par gange op i Kirkens Korshær, men dette er begge dele heldigvis overstået nu. 
Jeg kontaktede i første omgang ikke selv trivselsvejlederne, men blev ringet op og tog imod tilbuddet om at møde op til arrangementer, og har haft meget gavn af det, især fordi jeg kom i snak med ældre personer i nogenlunde samme situation som jeg selv, og jeg har senere mødt op til sammenkomster i mandegruppe, bibli-oteksforelæsning, fællessammenkomster på Sct. Elisabeth og især en fantastisk god julefrokost på Stenhusvej”.
Samarbejde
Beskrivelse:
Vi har etableret mange nye aktiviteter, som dame- og mandegrupper, repair cafe og læsegrupper. Herudover har vi en stor snitflade med de mange frivillige kræf-ter. Vi fungerer som bindeled mellem de nye aktiviteter, borgere og frivillige, her-under flexjobbere, som er en ny tilgang.
Vi fungerer som en henvisningsfunktion, for både borgere, pårørende, sundheds-centeret, visitationen og flere instanser i kommunen, vil blive berørt, hvis de ikke længere ville kunne henvise ensomme borgere til trivselsvejlederne.

Udtalelse NN, frivillig:
”Trivselsvejledere og de frivillige, der i det daglige aktiverer de ældre, er med til at holde dem i form med motion og forebygge ensomhed ved socialt samvær, syg-dom, både fysisk og psykisk, og dette er med til at give dem en bedre livskvalitet og igen med til at udsætter unødvendige indlæggelser og på sigt plejehjemsplad-ser. ”

Tab af trivselsvejledernes sekundære funktioner
Beskrivelse:
Den ene trivselsvejleder varetager udover funktionen som trivselsvejleder, også repræsentationen fra sundhedsområdet, i forbindelse med kommunens tværfag-lige samarbejde i behandlingen af ansøgninger om flexjob og førtidspension. Der-næst er hun Sundhedsambassadør og arbejdsmiljørepræsentant.
Den anden trivselsvejleder varetager udover funktionen som trivselsvejleder, funktionen som Fælles-skaber, med områderne Holbæk by og Tuse/Butterup, repræsenteret gennem AHLI.
Konsekvens: Vælger man at nedlægge indsatsen mod uønsket ensomhed, vil vores sideløbende funktioner også skulle varetages af andre personalegrupper.

Lukning af cafeer og de ak-tive centre AHLI 6-B1 Konsekvens ved lukning af De Aktive Centre
Hvis der ikke mere er mulighed for at komme i De Aktive Centre, vil en stor del af disse borgere ikke mere komme ud af deres hjem, blive ensomme (ensomhed mindsker livskvalitet) og miste fysisk og mental styrke. Fysisk form kræver kon-tinuerlig vedligeholdelse og det gør mental sundhed også. Man kan forbedre og styrke sin mentale og fysiske sundhed ved at være aktiv, indgå i sociale fællesska-ber og sørge for at føle meningsfuldhed.
I 2021 boede der 14.208 folkepensionister i Holbæk Kommune, dertil kommer x antal førtidspensionister.
• I nøgletal fra Holbæk kommune kan man se fortsat markant stig-ning af ældre samt en stigning af behovet for hjemmepleje over de sidste 4 år.
Hvis borgerne ikke har muligheder for at holde sig selv vedlige socialt, mentalt og fysisk, vil denne stigning hurtigere end forventet blive større. Der er ikke andre lignende tilbud til målgruppen i Holbæk kommune, så opretholdelse af disse fær-digheder er ikke muligt.
Behovet for rehabilitering vil stige, og det vil give øget behov for midlertidigt og permanent behov for hjemmepleje.
I lyset af et på landsplan rekrutteringsproblem i Sundhedssektoren, vil der være yderligere behov for vikardækning til en dyrere timepris. Ergo en øgning af udgif-ter til pleje.
Aktivitetsvejlederne samarbejder med Sundhedscentret, Trivselsvejlederne, Sundhedsvejlederne, Hjemmeplejen, Rehabterapeuterne, foreninger, etc.
Når borgerne er færdige på Sundhedscentret er der opstartet flere på nye hold og på igangværende hold i De Aktive Centre, så træningen kan fortsætte.
Der er stor interesse fra foreninger som Ældresagen, Hjernesagen, Psykiatrien, Lungeforeningen, Kræftens bekæmpelse osv. om alle gør et kæmpe arbejde ved at holde borgerne over 60 i gang med diverse foredrag, aktiviteter og. lign.
Aktivitetsvejlederne er begge Sosu uddannede og har øje for den enkeltes pro-blematikker og kan henvise til forskellige områder i Kommunen.
Kilde: https://holbaek.dk/media/x2qlubeo/k4-noegletal-2021-totalrapport.pdf
De Aktive Centre
De 13 Aktive centre drives til dels af frivillige. Der er tilknyttet 2 medarbejdere, der varetager samarbejdet mellem de frivillige og Holbæk Kommune.
I 2019 benyttede borgerne sig af De Aktive Centres aktiviteter 125.000 gange.
125.000 gange gik der en borger ind ad dørene for at enten selvtræne, deltage i et socialt arrangement (spisning, foredrag, fællessang) eller deltage i en aktivi-tet. Det kan være Krea klub, syning, glaskunst, spil, bowls, curling, krolf, dart, boccia, jacolo, petanque, kortspil, gymnastik, trædrejning, stenslibning, etc.
I 2020 og 2021 var der lukket en stor del af tiden i De Aktive Centre, hvor medar-bejderne varetog andet arbejde i kommunen. På trods af det forblev kommunika-tionen mellem de frivillige og medarbejderne holdt vedlige.
Pga. Corona har vi ingen præcise tal for hvor mange der har deltaget i arrange-menterne/aktiviteterne i 2022. Vi kunne se at aktiviteterne startede op, men at der stadig var frygt for store forsamlinger.
I 2023 er De Aktive Centre igen helt i gang og der er en stigning i niveauet på besø-gende samt aktivitetsmuligheder. Der er mange nystartede aktiviteter, så interes-sen er stor.

Høringssvar fra Sundhedsvejlederne 2023- Forebyggelse og Frivillighed
Indledning
Holbæk Kommune har i en del år haft fokus på et aktivt ældreliv og en rehabilite-rende tilgang til de kommunale tilbud. Vi mener, de fremlagte besparelsesforslag undergraver Holbæk Kommunes politik på disse områder.
Reduktion i mulighed for træning i hjemmet AHLI 1-B1 Sundhedsvejlederne vurderer at en reduktion i mulighed for træning i hjemmet er en dårlig ide. Det vil medføre at nogle fravælger træning og derved opstår yderli-gere funktionsnedsættelse.
Lukning af tilbud uønsket ensomhed AHLI 5-B1 For os som Sundhedsvejledere, har det meget store konsekvenser at lukke tilbud-det “ uønsket ensomhed”, da vi ofte henviser borgere med ensomhedsproblema-tik til dette tilbud. Hvis tilbuddet fjernes rammes de svageste. Vi har ikke andet tilbud at henvise til. Det kan få konsekvenser for Sundhedsvejledernes arbejde, da det vil medføre flere besøg fra dem.


Lukning af aktivitetstil-bud Toppen AHLI 5-B2 For os som Sundhedsvejledere, har det store konsekvenser at Toppen lukkes, da vi så ikke har et tilbud vi kan henvise til, når vi opsporer den kognitive let ud-fordrede borger. Vi oplever at de har brug for social omgang, for at forhale pro-cessen og højne livskvaliteten.
Nedlæggelse af HUSKE-ugen AHLI 5-B4 Sundhedsvejlederne syntes i den nuværende situation, at nedlukning af HUSKE- ugen er en rigtig prioritering.
Reduktion af demens-specialister AHLI 5-B5 For os som Sundhedsvejledere, har det meget store konsekvenser at reducere antallet af demensspecialister. Når vi opsporer demenssymptomer i hjemmet, henviser vi til demensspecialisterne. Specialistviden om demens er vigtig i kom-plicerede demensforløb. Hvis kommunen ikke har tilstrækkelig kapacitet, vil de-mensforløbene belaste Sundhedsvejlederne og øge ventetid på forebyggende hjemmebesøg.
Reduktion af kontinents-specialister AHLI 5-B7 For os som Sundhedsvejledere, vil en reduktion af kontinesspecialisterne medfø-rer øget ventetid på udredning. Sundhedsvejlederne oplever at inkontinens med-fører væsentligt øget risiko for social isolation og derved nedadgåen-de funktionsniveau.

Lukning af cafeer og de aktive centre AHLI 6-B1 For os som Sundhedsvejledere, med tanke på borgerne, vil det være katastrofalt at lukke de Aktive Centre og afskedige Aktivitetsvejlederne. En force er at Centre-ne ligger lokalt, de er nemt tilgængelige, borgerne mødes med andre ældre fra lokalområdet. Det Aktive Center er et samlingspunkt for mange forskellige aktivi-teter og muligheder for selvtræning, hvor Aktivitetsvejlederne er med til at skabe en tryg base. Hvis tilbuddet fjernes rammes de svageste. Der er ingen andre tilbud at henvise til.

Ikke-disponerede bud-getmidler - Partnerskab AHLI 8-B2 Sundhedsvejlederne mener at reduktion i disse budgetmidler, er en nødvendighed i den nuværende økonomiske situation. Fokus, må være på at sikre nuværende medarbejderes normering og arbejdsmiljø, så vi fremadrettet bedre kan fastholde dem og rekruttere nye.


Holbæk fælleskøkken, cafe og rengøring:
AHLI 3–B2: Reduktion af ernæringsmedarbejdere på plejecentre
Såfremt reduktionen gennemføres bør der være en opmærksomhed på, at nogle opgaver vedr. special-kost vil overgå til produktionskøkkenet. Opgaver som kræver kostfaglige kompetencer og som ikke kan forventes udført af plejepersonalet. Det vil betyde, at der vil være et øget timeforbrug i produkti-onskøkkenet. Udgiften flyttes fra plejecentret til produktionskøkkenet.
At der er ernæringsfaglige medarbejdere ansat på plejecentrene giver øgede muligheder for nærvær, livskvalitet og opfyldelse af særlige behov og ønsker i forbindelse med borgernes mad og måltider. En reduktion betyder en forringelse af borgernes muligheder for variation i tilbuddet og opfyldelse af indi-viduelle og akut opståede ernæringsmæssige behov.

AHLI 6-B1: Lukning af caféer og aktive centre
Caféerne og de aktive centre er en afgørende brik i forebyggelsesarbejdet blandt ældre borgere i Hol-bæk Kommune. Det handler både om forebyggelse af ensomhed, forebyggelse af tab af funktionsevne og forebyggelse af dårlig ernæringstilstand. Det handler om borgernes livskvalitet.
Lukning af caféer og aktive centre vil have en negativ indvirkning på mange ældre borgeres sociale liv. De ældre, som benytter tilbuddene, holder sig i gang og oplever socialt samvær, som er af stor betyd-ning for borgernes trivsel og livskvalitet. Forsvinder tilbuddene vil mange ikke længere komme ud hver dag. Når borgerne benytter cafétilbuddet opleves daglig kontakt med andre cafégæster og de husassi-stenter, som passer caféerne. Husassistenter, som kender borgerne, giver sig tid til en hyggesnak, skaber trygge rammer og bidrager til den gode måltidsoplevelse.
Den daglige tur til og fra caféen er med til at bevare borgernes funktionsevne. Lige så vel som de mange aktiviteter, i de aktive centre, holder både hjerne og krop i gang. Både den fysiske aktivitet og at borge-ren får den rette ernæring er medvirkende til at modvirke funktionstab. Det måltid borgeren får i café-en er tilpasset den enkeltes behov og er dermed medvirkende til at opretholde borgerens funktionsev-ne.
Når borgerne spiser i caféen, frem for alene derhjemme, er der en øget opmærksomhed på borgerens appetit og generelle trivsel, da der er en husassistent til stede i caféen i forbindelse med måltidet. På denne måde opdages ændringer i borgerens appetit, eller særlige behov i forhold til konsistens og ernæ-ringsmæssig sammensætning i måltidet. Når borgerne spiser alene derhjemme vil der ikke på samme måde være en opmærksomhed på om borgerens appetit ændrer sig, eller om der er behov for ændrin-ger i kosttype til f.eks. en anden konsistens. Dette kan have store konsekvenser for borgerens ernæ-ringstilstand. Dårlig ernæringstilstand medfører øget risiko for sygdom, indlæggelser og et øget behov for pleje.
Hvis caféerne lukkes vil der formentlig opstå et øget behov for bistand fra hjemmeplejen f.eks. til op-varmning og servering af mad. Dermed flyttes en opgave og en udgift over til hjemmeplejen – et områ-de som i forvejen kæmper med rekrutteringsvanskeligheder.
Når borgerne spiser deres mad i caféen, kan én husassistent sørge for opvarmning, anretning og serve-ring af måltidet til 10-15 borgere eller flere. Hvis borgerne sidder derhjemme skal hjemmeplejen afsæt-te tid til opvarmning og anretning hos hver enkelt borger. En opgave og en udgift fjernes fra Café og rengøring og lægges over i hjemmeplejen, og så er besparelsen svær at få øje på.
Besparelsesforslaget rammer de ældre og de svage. Det spænder ben for hele forebyggelsesarbejdet og vil have store konsekvenser for mange ældres livskvalitet. Der er andre steder der kan spares – det er f.eks. muligt at reducere i udgifter til personalekaffe, julegaver og mødeforplejning.


Visitation og rehabilitering:
Visitation og rehabiliterings terapeuter ønsker at henlede opmærksomheden på at spare kataloget på flere områder har en meget kortsigtede besparelser.

Nedenstående er overordnede påvirkning i organisationen:
Med færre personaleressourcer vil borgerne opleve:
• Længere tids sagsbehandling
• Borgernes funktionsniveau bliver forværret af længere ventetid, hvilket vil medføre flere planlagte ydelser i hjemmeplejen, hjemmesygeplejen m.m.
• Ovenstående kan betyde øget behov for midlertidige pladser
• Risiko for genindlæggelser
• Risiko for social isolation og ringere livskvalitet
• Risiko for forlængelse af træningsforløb og rehabiliterende forløb
• Ringere serviceniveau

Færre medarbejderressourcer vil betyde for organisationen:
• Der vil være et øget arbejdspres for medarbejderne, hvilket vil påvirke arbejdsmiljø-et
• Mindre fleksibilitet og indbyrdes sparring, der skal indhentes af eksterne leverandø-rer
• Svært at rekrutterer og fastholde nuværende personale i organisationen
• Tab af faglig viden i organisationen
• Færre medarbejdere til, at arbejde med fokuseret indsats af forebyggelse og tidlig opsporing

Besparelsesforslag der berører Visitationen og Rehabiliteringsteamet direkte:
Myndighed
AHLI 2-B1 Rengøring og tøjvask hver 3. uge
Der skal revisiteres inden ændringer kan gennemføres. Revisiteringer vil medføre forlænget sagsbe-handling på øvrige opgaver i visitationen, der allerede er presset af demografiudviklingen og komplekse borgerforløb med mange flere koordineringsindsatser. Akutte borgersager vil blive prioriteret, hvilket vil medføre noget forlænget ventetid af sagsbehandling på andre områder vedr. praktisk bistand, æl-dreboliger og plejeboliger. Det samme i forhold til andre tværfaglige koordineringsmøder med andre forvaltninger i kommunen ex. sammenhængende borgerforløb.
Der vil være behov for politisk opbakning i denne proces med indkøring af denne arbejdsgang, da der kan forventes en vis utilfredshed hos nogle borgere, i form af f.eks. klager over det fremadrettet ser-viceniveau i Holbæk Kommune.

AHLI 2-B2 Øget egenbetaling på kørsel til dagcenter og § 86 træning
Prisforhøjelsen vil medføre en øget økonomisk udgift for ægtefæller/pårørende til borger med demens som benytter dagcenter flere gange om ugen. Andre vil formodentlig fravælge dagcenter og dette kan medføre øget ensomhed, øget behov for hjælp i hjemmet. Ressource svage ældre har ikke mulighed for at opsøge andre aktiviteter og dette giver større pres på pårørende, der allerede yder en stor indsats for vores borger med demens m.m.
Der vil også komme afløb af ansøgninger af andre bevillingsområder såsom handicap kørsel, bevilling af merudgifter, enkeltydelser via Borgerservice m.m.
Effekten af borgers mindre brug af dagcenter tilbud vil i så fald have betydning for den rehabiliterende tilgang i dagcentrene gå tabt. Da snitfladen af borgere, der kommer i dagcentrene ligger i hjemmepleje-regi, vil det have økonomisk konsekvens af meget mere hjælp i hverdagen. Det vil igen betyde flere rekrutteringsvanskeligheder og øget brug af eksterne vikardækning til langt dyre timepris.

AHLI 2-B3 Reduktion af rehab. terapeuter
En besparelse inden for rehabilitering taler imod Holbæk kommunes rehabiliteringsstrategi. Vælger man at spare på dette områder sender det signaler ud i til medarbejderne om at rehabilitering nedprio-riteres. Besparelserne vil give ventetid fra borgeren bliver udskrevet til at en rehab-terapeut kan op-starte rehabiliterende forløb. Dette vil resultere i et længere og dyre rehab-forløb.
De tilførte midler har betydet at fagligheden blandt rehab-terapeut er højnet. Det har været muligt at opnå et bedre sparringsniveau både mono- og tværfagligt til fordel for borgeren. Med de tiltænkte be-sparelser vil fagligheden falde og borgerne vil få et forringet tilbud.

Omkring hjemmeplejen ligger en stor opgave i sparring og opfordring til at tænke og arbejde rehabilite-rende. Hvis der skæres i antallet af rehab-terapeut vil hjemmeplejen ikke arbejde rehabiliterende i samme omfang i deres travle hverdag. Der er brug for at en rehab-terapeut hele tiden sikre den rehabili-terende tankegang. Desuden sker der også sidemandsoplæring med personalet i hjemmeplejen. Dette vil der ikke være tid til, hvis rehab-terapeuterne reduceres.

De intensive rengøringsforløb som er opstartet hos rehab-terapeuterne betyder flere opgaver for tera-peuterne, især hvis alle borgere skal re-visiteres til rengøring hver 3. uge. Alle borgere skal igennem et intensiv rengøringsforløb hvis visitator vurderer at dette er aktuelt, og denne øgning i arbejdsopgaver vil rehab teamet ikke kunne håndtere, hvis der samtidig sker en reduktion af rehab. terapeuter.

Besparelsesforslag hos Forebyggelse og frivillighed, der vil påvirke Visitation og rehabilite-ringsteamet
AHLI 5-B5 Reduktion af demensspecialister
En reduktion af demensspecialisterne vil formodentlig give leverandør af hjemmepleje flere specielle opgaver som hjemmeplejen ikke har uddannelse i at håndtere, f.eks. vedr. magtanvendelse.
Demensspecialisterne aflaster den daglige drift med faglig sparring og har rådgivende og forebyggende funktion i forhold til borger og pårørende, hvilket fremadrettet vil giver merarbejde og øget arbejds-pres for personalet i hjemmeplejen og i visitationen.
Det vil klart have betydning for vurdering af visitationens kvalitet af sagsbehandlingen særligt for bo-ligområdet. Kan betyde flere ansøgninger til plejebolig, hvor kommunen i forvejen af udfordret grundet manglende midlertidige pladser og plejeboliger.

AHLI 5-B6 Nedlæggelse af sårspecialistfunktionen
Besparelse på sårspecialist vil medføre at der ikke vil være et kommunalt samlet fagligt overblik over f.eks. hvad er der nyeste/bedste/mest egnede produkter til sygepleje og udgifter til sygeplejeartikler vil stige.
Specialiseret indsats vedr. sårpleje har en målbar og dokumenteret effekt på hurtigere sårheling og risi-ko for øget amputation med indlæggelse risiko.

AHLI 5-B7 Reduktion af kontinensspecialister
I 2021 er der Ifølge Sundhedsstyrelsen 500.000 danskere, der er urininkontinente og et mørkeantal som er afføringsinkontinente. Forekomsten stiger med alderen. Det tager i gennemsnit 7 år, før en borger henvender sig for at få hjælp. Derfor når de endelig henvender sig, skal det være fagligt kompetente og tilgængelige medarbejdere i kommunen, der kan tage hånd om henvendelse.
Holbæk kommune har kontinensspecialister en stor opgave i forhold til borgere med anden etnisk bag-grund, hvor inkontinens kan være en stor begrænsende faktor for at kvinderne kan tage et arbejde, og det er om muligt et endnu større tabu i deres kredse.
På nuværende tidspunkt har der i længere tid været svært at rekrutterer tilstrækkelig med sygeplejer-sker i driften, som risikerer at skulle overtage inkontinensområdet. Det vil heller ikke have samme pri-oritering idet de akutte opgaver vil have størst fokus.
Kontinens specialisterne sikre at Holbæk kommune kan levere den korrekte rådgivning og vejledning til personale og borgere. Kontinens specialisterne har fokus på at sikre de rette indkøb af produkter til den rigtige pris. Det kan have følger af øget bleforbrug, længere tids sagsbehandling for medarbejderne i kropsbårne team, Hjælpemiddelafdelingen.

Besparelsesforslag hos Cafeer og aktive centre, der vil påvirke Visitation og rehabiliterings-teamet

AHLI 6-B1 Lukning af cafeer og de aktive centre
Ved at nedlægge flere Cafeer og aktive centre vil betyde langt færre tilbud til vores svage borger.
Det vil have effekt på Visitationens budget ved blandt andet sagsbehandling af Madservice. Borger vil blive mere isoleret fra fællesskaber i nærmiljøet. Det formodes at der vil komme flere kørselsudgifter for borger til nærmeste tilbud. Resultat vil blive at ældre vælger tilbuddet fra, idet de ikke har råd til det i det lange løb med længere tids kørsel.
At kunne komme i et Café eller Aktiv Center giver muligheden for et fristed og socialt samvær samt varmt måltid og varieret kost.


Sundhedscenter:
Høringssvar fra TRIO, Sundhedscenter
I Sundhedscentret er vi bekymret for de besparelser der placeret i Sundhed og Forebyggelse. Besparel-serne får konsekvenser for mange sårbare multisyge borgere og borgere med kroniske sygdomme samt borgere der kommer i genoptrænings – og forebyggelsestilbud. Hvis tilbud som Aktiv Centre, er-næringsfaglige medarbejdere, aktivitetsmedarbejdere m.m nedlægges eller reduceres kan det have be-tydning for at borgere ikke kan fastholde det mestring- og funktionsniveau de har opnået i et supervise-ret forløb i Sundhedscentret. AHLI´s pejlemærke; et styrket fokus på rehabilitering samt fokus på sam-menhængende borgerforløb er svært udfordret med de mange besparelser. Indsatser der gives isoleret, hvor der ikke er overgang til anden aktivitet, vil miste værdi og effekt. Vi frygter, at det kan have kon-sekvenser i form af genindlæggelse, genhenvisninger og øget behov for støtte for de sårbare og multisy-ge borgere. udgiften vil blive større på den lange bane.

AHLI- 1-B1
Reduktion i mulighed for træning i hjemmet Træning i eget hjem er rehabilitering i samarbejde med pleje, rehab tera-peuter og pårørende. Det giver mening for borgerne at træne i egne ram-mer og udvikler derfor hurtigere funktionsniveau. Ressourcesvage borgere og multisyge borgere vil fravælge træning når den ikke kan forgå i eget hjem. Dette vil få konsekvenser for behovet for ekstra pleje og øget behov for hjælpemidler samt forventet øget genindlæggelser.

Reduktion i mulighed for træning hjemme vil betyde, at der ikke vil være lige adgang til genoptræning idet vi ikke kan tilpasse indsatserne til borger-nes behov. Jnf Hvidbog for rehabilitering.
Når borgerne skal transporteres ind til Sundhedscenter vil der være en øget udgift til Flexkørsler, en udgift som lige nu er særlig høj pga. energikrisen.

AHLI-1-B2
Nedlæggelse af indsats til svær overvægt

52,6 procent af den voksne befolkning er overvægtige, andelen af svær overvægt er steget til 18,5 % i 2021.
Man regner med, at 99 % af alle tilfælde af fedme eller overvægt skyldes livsstil.
https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/hormoner-og-stofskifte/sygdomme/overvaegt-og-kost/overvaegt-og-fedme/

Indsatsen til overvægtige borgere har fokus på de udsatte borgere som er påvirket af deres overvægt i en sådan grad at det forringer livskvalitet og med stor risiko for udvikling af andre kroniske- og livstilssygdomme.
Tilbuddet omfatter også borgere i kommunal genoptræning, hvor livsstils-tilbud er med til at fremme genoptræning samt borgere på kommunale bosteder, som kan blive mere selvhjulpne.

Nedlæggelsen vil øge udgiften pr. borger i sundhedssystemet og for kom-munen som helhed.
*Kortvarigt sygefravær: Blandt svært overvægtige mænd og kvinder er der årligt henholdsvis 707.613 og 861.624 ekstra sygedage i forhold til mænd og kvinder i referencegruppen.

*Langvarigt sygefravær: Blandt svært overvægtige mænd og kvinder er der årligt henholdsvis 463.213 og 686.749 ekstra sygedage i forhold til mænd og kvinder i referencegruppen.

*Blandt svært overvægtige mænd og kvinder er der årligt henholdsvis 902 og 1.121 ekstra førtidspensioner i forhold til mænd og kvinder i reference-gruppen.
https://www.sst.dk/-/media/Udgivelser/2016/Sygdomsbyrden-i-Danmark_2016.ashx
*Disse tal er fra 2016 og må formodes at være højere i 2023, da andelen af overvægtige også har været stigende.

I Danmark er udgifter til behandling og pleje af svært overvægtige, som koster samfundet 1,8 mia. kr. ekstra om året, hvortil der også skal lægges ekstra omkostninger på 10,4 mia. kr. om året ved tabt produktion (7).
https://dsr.dk/sygeplejersken/arkiv/ff-nr-2019-3/overvaegt-koster-samfundet-dyrt

Jobcentret i kommunen henviser ofte borgere ind i overvægtsindsatsen. Nedlæggelsen af indsatsen vil betyde at borgere er i risiko for at miste til-knytningen til arbejdsmarkedet.

AHLI-1-B4
Nedlæggelse af ryge-stop

Forebyggelse af rygning bør indgå i kommunens forebyggelsesindsats, som er beskrevet i Sundhedslovens § 119. Derudover er der regionens og Sund-hedsstyrelsens forløbsprogrammer, som anbefalinger rygestopafvænning.
Det drejer sig om følgende forløbsprogrammer;
Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med diabe-tes type 2
Anbefalinger for tværsektorielle forløb for mennesker med hjerte-sygdom
Anbefalinger for forebyggelsestilbud til borgere med kronisk syg-dom.
Anbefalinger for forebyggelsestilbud for borgere med KOL

Rygning er den livsstil faktor som forringer borgernes sundhed mest og er årsagen til at 13.600 dør om året i DK. I gennemsnit forkorter rygning den enkeltes borgers liv i gennemsnit ca. 10 år. Rygere og ex-rygere har ca. 2,6 million extra kontakter til de praktiserende læger og udgør 150.000 extra somatiske indlæggelse nationalt om året.

Aktuelt deltager Holbæk kommune i et projekt med regionens kardiologi-ske, karkirurgiske og flere andre afdelinger i et samarbejde med Region Sjælland om automatisk henvisning. Alle kvalitetschefer og direktører på regionens sygehusene har nikket ja til at opstarte systematisk henvisning til rygestop i kommunerne. Konsekvensen vil være at dette samarbejde ophører.

Hvis rygestop nedlægges, vil det øge udgifterne til indlæggelser og genind-læggelser. Holbæk kommune vil ikke leve op til sundhedsstyrelsens anbe-falinger samt regeringens mål om at ingen børn og unge ryger i 2030.

I Hjerteforeningen, Lungeforeningen og Kræftens Bekæmpelse lægges der stor vægt på at indsatsen for rygestop skal styrkes fordi andelen af rygere ikke er faldet de sidste 2 år. Anbefalingerne går bl.a. på at rygestop skal finansieres nationalt og at rygestop indsats skal være en del af behandling, for at forebygge forværring i kronisk sygdom, multisygdomme, mindske mortalitet, øge rehabilitering og livskvalitet.
kilde: Tre anbefalinger til en styrket rygestopindsat i Danmark :Udgivet af Lungeforeningen, Hjerteforeningen og Kræftens bekæmpelse 202 https://hjerteforeningen.dk/wp-content/uploads/2023/02/Rapport_Hjerte_Lunge_KB_A4_Digital.pdf3

Hjerteforeningen, Lungeforeningen og Kræftens Bekæmpelse støtter også op omkring de nationale anbefalinger.

AHLI -1- B5
Reduktion af admini-stration i Sundhedscen-tret Sundhedscentret vil ikke leve op til Holbæk kommunes telefonpolitik. Det kan betyde at borgerservice kontaktes i stedet.
Ved en reduktion mindskes muligheden for borgerne i at få vejledning og hjælp i forbindelse med genoptræning- og sundhedsforløb. Opgaver som løftes i administrationen vil overgå til terapeuter-ne/sundhedskoordinatorerne og vil betyde at de forstyrres i deres borger-behandling.

Ved manglende kontakt til Sundhedscenter kan der være forgæves kørsler med flex, udgift som tilfalder Sundhedscentret.

AHLI – 5-B6
Nedlæggelse af sårspe-cialister Med det store fokus region Sjælland har på at minimere amputationer, er vi bekymret for Holbæk kommunes nedlæggelse af sårspecialist tilbuddet. Der kan være risiko for at sår ikke behandles sufficient og at det kan i vær-ste fald medføre amputation.

MED udvalg Sundhed og forebyggelse

Elin Rasmussen Helle Klink Pedersen
Næstformand Formand



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund