Spring til indhold

292. Høringssvar vedr. påtænkte besparelser på budget 2023

Udvalget for Ældre og Sundhed, Udvalget for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

Af Sussi Wowereit Avnsbo

AHLI - Økonomi og Administration anerkender, at der er udfordringer i forhold til at skabe balance mellem det givne budget, og de nuværende forventede omkostninger, hvorfor en tilpasning er nødvendig!
Imidlertid ser Økonomi og Administration nogle udfordringer i forhold til nogle af de fremsatte forslag.
AHLI 4B 2: Reduktion af understøttende funktioner i Økonomi og administration
Med dette forslag vil man reducere antallet af medarbejdere, der understøtter driften med KMD-Vagtplan i hele Holbæk kommune.
I dag varetages funktionen i hele Holbæk kommune af 2 medarbejdere, som tilsammen dækker 1,7 stilling. En nedprioritering af den ene medarbejder, så der fremover kun er en enkelt medarbejder på området betyder, at området vil være særdeles sårbart i forhold til afvikling af ferie og sygefravær mv., ligesom det rent vidensdelingsmæssigt er en risiko, når hele kommunens vagtplansystem er afhængig af én enkelt medarbejder.
I dag underviser Vagtplanteamet nye ledere og medarbejdere i systemet, ligesom der tilbydes brush-up- og Vagtplan Web forløb til allerede eksisterende brugere - alle tilpasset til egen organisation - så ledere/vagtplanlæggere kan planlægge driften korrekt. Denne service vil der ikke fremover være mulighed for at yde. I stedet vil enhederne være nødt til at tilkøbe undervisningen hos KMD, og undervisningsmiljøet vil være en generel testorganisation fremfor en specifik. I dag koster et grundforløb hos KMD kr. 6.540,- ex. moms pr. person, og KMD tilbyder for nuværende hverken brush-up kurser, eller kurser i Vagtplan Web. Vagtplan Web er et system, som medarbejdere bruger til at registrere mertimer og ferie mm. KMD har heller ikke nogen vejledninger som man eventuelt kunne sende ud til alle medarbejdere, som er på vagtplan.
En anden, men ikke mindre vigtig opgave, som teamet udfører i dag, er stikprøver på de indberetninger i systemet, som planlæggerne ude i driften lægger ind. Det er en kontrol i forhold til overholdelse af overenskomster, tjek af at over/underpræsterede timer er korrekt registreret inden normperioden er udløbet. (Ved normperiodens udløb efter ca. 12-16 uger, bliver alle timer gjort op – løn for timer der ikke er leveret, men som er betalt for – har medarbejderen ret til at beholde, og løn for timer der er præsteret ud over den enkelte medarbejders norm, skal ligeledes udbetales som overarbejde.)
Den service vagtplanteamet i dag yder over for andre kerneområder, vil også blive reduceret. F.eks. vil der ikke være ressourcer til at hjælpe nye enheder i gang med vagtplan. De vil i stedet ligeledes være henvist til at købe ydelsen hos KMD.
En yderligere bekymring i forhold til reduktion af vagtplanteamet er, at der netop nu er et udbud i gang på et nyt vagtplan-system. Dette udbud kræver mange ressourcer fra den tilbageværende medarbejder. I den periode hvor medarbejderen er optaget af det nye udbud, vil der ikke være ledige ressourcer, der kan understøtte driftsenhederne.
Der er ligeledes en bekymring gående på forholdet mellem opgaver der skal løses, og den tid der er til rådighed. I Økonomi og Administration opleves der i forvejen er en diskrepans mellem opgaver og ressourcer. Ved en yderligere reduktion af medarbejdere vil denne ubalance blive endnu større.
De opgaver der løftes, men som der fremover ikke vil være mulighed for at løfte fra vagtplanteamet, vil blive skubbet ud til lederne. Det er både en dyr og dårlig løsning, da lederne i forvejen bruger meget tid på administrativt arbejde fremfor på nærledelse af medarbejdere.
Det er Økonomi og Administrations anbefaling, at man i stedet for at reducere medarbejdere i vagtplanteamet opskalerer, så der fremover er to fuldtidsmedarbejdere. Derved kan der udføres en mere kontinuerlig controlling, og på den baggrund spare lønkroner på den lange bane, og samtidigt forhindre at området bliver så sårbart.
En anden effekt er, at lederne undgår at bruge mere tid på administration, frem for det de er ansatte til, nemlig kerneopgaven personalet og borgerne.

VBAF 24: Ophør af kantinedrift på Jernbanevej og Kanalstræde

Som udgangspunkt ser vi hellere en lukning af kantinedriften, frem for afskedigelse af yderligere personale. Dog skal der være en opmærksomhed på, at der vil komme en udgift til eftersyn og pasning af de kaffeautomater, der står på alle etager, og som kantinepersonalet varetager i dag.

VBAF 33: Indførsel af p-afgifter:
Forslaget specificerer ikke præcist, hvor det er der tænkes indført P-afgifter, men vi har følgende tanker i forhold til det
- En afgift på områder hvor medarbejdere i Holbæk Kommune parkerer i forbindelse med deres arbejde, vil øge omkostningen ved at tage på arbejde
- En afgift på områder hvor medarbejdere i Holbæk Kommune parkerer i forbindelse med deres arbejde, vil øge tiden der bliver brugt på at flytte bil, hvis der er en gratis parkeringsperiode
- En afgift på områder hvor medarbejdere i Holbæk Kommune parkerer i forbindelse med deres arbejde, vil øge parkeringen de steder hvor der ikke er afgift (sideveje m.m.)
- Løsning kan være en parkeringstilladelse til medarbejderne i Holbæk Kommune



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund