Spring til indhold

174. Høringssvar LAER fra MED - Vipperød og Ågerup Skole

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole, Udvalget for Beskæftigelse, Uddannelse og Erhverv

Af Dan Eriksen

Høringssvar
MED-udvalget på Vipperød og Ågerup Skole

Generelt bemærker vi, at der er flere af besparelsesforslagene, som ikke rammer kerneopgaven direkte. Det vil vi gerne anerkende. Kerneområdet er i forvejen presset økonomisk og har ikke brug for besparelser. Det er derfor positivt, at der er udlagt forslag til flere besparelser end der er behov for. Nogle af de fremlagte spareforslag vil nemlig påvirke vores mulighed for at lykkedes med kerneopgaven markant, specielt i indskolingen.

LAER 7: Reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen
Dette forslag vil være det mest gennemgribende og vi håber ikke, at spareforslaget gennemføres af følgende grunde:

I forvejen underviser pædagogerne alene i timerne til den “understøttende undervisning”, og disse timer er en del af de 12 pædagogtimer som indskolingen er tildelt. Dvs man i indskolingen maximalt er to voksne i en klasse i 8 ud af 27 lektioner med den nuværende model. Økonomisk er det ikke en reel mulighed, at lærerne står for den understøttende undervisning.
En af de største opgaver vi står med er inklusionen, hvor Holbæk kommune har sat et mål om at nedbringe segregeringsgraden til specialtilbuddene. Dette kræver en særlig og ekstra indsats i almenområdet, som vi ser yderst vanskeliggjort ved yderligere reducering af to-voksne i skolen. Vi frygter flere sygemeldinger, da arbejdspresset vil stige, når man skal stå endnu flere timer alene i klassen end det sker allerede. Vi kan se, at der er et stort pres på personalet, særligt i indskolingen, for at lykkes med den tidlige indsats ift. inklusionsopgaven. Det er allerede en yderst vanskelig opgave at finde ressourcer til nødvendige inklusionsindsatser for at hjælpe både personale og elever med at lykkedes.
Med skolens nuværende økonomi er vi allerede nu nødsaget til at anvende skolepædagoger som vikarer ved sygdom og dermed reduceres antallet af to-voksen timer. Reelt er tallet for to-voksen-timer lavere end 8 ud af 27 lektioner pr. klasse. Vi har svært ved at se besparelsen kan få den ønskede effekt, hvis vi er nødt til at fastholde antallet af to-voksen timer, da der så vil være en øget sandsynlighed for øgning af vikarmidler. En besparelse her ser vi ikke vil medføre en nedbringelse sygefraværet - tværtimod.
I en i forvejen presset hverdag, hvor pædagoger anvendes som vikarer bliver den fælles planlægning og gennemførelse af undervisningen vanskeliggjort, hvilket forringer kvaliteten af undervisningen og er demotiverende for personalet, som ønsker at levere en god kvalitet. Undervisningen bliver mere ensformig, når der kun er én underviser - man tager f.eks. ikke ud af huset med eleverne, hvis man kun er en voksen. Desuden bliver undervisningen ikke i samme grad værkstedsbaseret og praksisfaglig, når der skal undervises i en klasse med mange forskellige elevgrupper - og dermed forsvinder en del af muligheden for at kunne undervisningsdifferentiere optimalt.
En anden afledt effekt af besparelsen er, at den kan medføre reducering af ansættelsesgrad eller afskedigelser. Vi ser her en udfordring i at kunne rekruttere og fastholde personaler i Holbæk kommune, når der ikke kan tilbydes fuldtidsansættelser, hvilket allerede er en udfordring. De små matriklers SFO’er bliver udfordret i nok mandskabstimer til at dække åbningstiden, hvis der skal ske afskedigelser.

Med ovenstående udfordringer frygter vi stigende mistrivsel både på børne- og medarbejderniveau.

LAER 12: Besparelse på uddannelse og kompetenceudvikling
Holbæk kommune har et stort efterslæb ift. kompetenceudvikling. Derfor er det ærgerligt at se, at der endnu engang spares på dette område.
I forhold til Holbæks Kommunes målsætning omkring “Den inkluderende folkeskole” samt inkluderende læringsmiljøer bekymrer det os, at der skal spares kompetencemidler til lærere og pædagoger, som skal løfte en opgaven. En opgave som vi gerne påtager os, men som kræver kompetenceudvikling, så opgaven kan lykkes med succes for børnene, den enkelte skole og kommunen.

Hvad der er brug for, er en indsats i flere spor. Ikke fordi det er rart med efteruddannelse, men fordi det er nødvendigt.
Et spor der kigger på behovet på den enkelte skole.
Et spor der koncentrerer sig om den fælleskommunale strategi for inklusion i almenområdet.
Og gerne et spor der kigger på behovet hos den enkelte medarbejde.

Ift. til Holbæk kommunes evne til at rekruttere og fastholde personale, skal muligheden for at dygtiggøre sig ikke underkendes. Motivationen og glæden ved at udvikle sig fagligt gennem kurser og efteruddannelse smitter af på arbejdspladsen, og på elevernes udbytte af undervisningen samt på deres trivsel.
Skal Holbæk kommune være en attraktiv arbejdsplads bliver den nødt til at tilbyde personalet mulighed for at udvikle- og dygtiggøre sig.

LAER 14: Reduktion i administrativ understøttelse på dagtilbuds/skoleområdet
Den administrative understøttelse opleves i forvejen som sat til et minimum og med en yderligere reduktion, ser vi en yderligere vanskeliggørelse i at være tæt på ledelse af elevernes læring og trivsel.
Fra personalets side er der behov for mere nærværende og tilgængelig ledelse - ikke mindre. I forvejen oplever vi ofte, at ledelsen er “ude af huset” eller har en travl og presset hverdag, hvor det kan være vanskeligt at “stikke hovedet” ind. God personaleledelse kræver tid og overskud, og god personaleledelse er en væsentligt faktor for, at vi som personale kan lykkes med vores kerneopgave.

LAER 11 + LAER 13: : Reduktion i fagcenter for læring og trivsel
Som skole har vi brug for faglig sparring fra fagcentret, men vi oplever, at der fra fagcentrets side bliver serviceret meget opad, og at fagcentret dermed bliver meget “fjernt” fra hverdagen på skolerne. Når der bliver reduceret i antallet af medarbejdere på fagcentret, håber vi, at der ikke bliver skåret, tværtimod, i hjælpen til skolerne, hvor kerneydelsen ift. elevernes trivsel og læring udføres. Vi håber at de tilbageværende midler bliver prioriteret, så fagcentret kommer tættere på eleverne - ikke længere væk.

LAER 1: Rammebesparelse på dagtilbud
Det bekymrer os, at der skal laves rammebesparelser i dagtilbuddet. Allerede nu kan vi mærke, at de børn der kommer fra dagtilbuddet til vores skole, er mere udfordret socialt end tidligere. Vi har en bekymring omkring, om der er mulighed for at tage hånd om børn i særlige udsatte situationer - og for børnenes generelle trivsel og læring - i dagtilbuddet. Færre voksne betyder børn overladt til selv at håndtere daglige udfordringer, leg og læring.
Vi er bekymret for børnenes evne til at indgå i de sociale samspil og fællesskaber. Børnene vi modtager i skolen ser vi udfordret på netop dette. Sammensat med forslaget om at reducere antallet af pædagoger i indskolingen, ser vi en meget uhensigtsmæssig cocktail for personalets mulighed for at kunne lykkedes med kerneopgaven. Vi ser ind i flere børn i mistrivsel og flere pressede kolleger - både i skoletilbuddet og dagtilbuddet.

Mvh MED Vipperød og Ågerup skole



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund