Spring til indhold

186. AUBO's fælles høringssvar fra medarbejdere og ledere

Økonomiudvalget, Socialudvalget, Udvalget for Beskæftigelse, Uddannelse og Erhverv, Udvalget for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

Af Udviklingskonsulent og sekretær for MED-udvalget Gitte Melchior

Høringssvar i forbindelse med besparelser med effekt for budget 2023-2027

1. Baggrund
Kommunalbestyrelsen besluttede på sit møde den 14. december 2022 at iværksætte arbejdet med besparelsesforslag for at imødegå et forventet merforbrug i 2023.

De stående udvalg og Økonomiudvalget har nu udarbejdet besparelsesforslag, der er sendt i høring i perioden den 9. februar – 22. februar kl. 12.00.

2. Høringsprocessen i AUBO
AUBO sender medarbejdere- og ledelsesbemærkninger i et fælles høringssvar i nærværende notat. Høringsprocessen er gennemført via medarbejdernes indput og forslag i MED regi.

3. AUBO’s høringssvar
Ledigheden i Holbæk kommune er faldet gennem de senere år, og restgruppen i målgrupperne er borgere med andre problemer end ledighed, hvilket i mange tilfælde kræver en større indsats på tværs af kerneområderne i Holbæk kommune.

I AUBO er der en fælles overordnet bekymring for fremtiden af økonomien på beskæftigelses-området, da der løbende gennem de senere år har været iværksat besparelser og effektiviseringer, samt at der er endnu en besparelse på vej i år 2024 med anden delaftale omkring nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, hvorfor denne besparelse med effekt for budget 2023-2027 generelt vil betyde, at der vil ske en serviceforringelse for borgerne i Holbæk kommune.

I AUBO kan denne serviceforringelse betyde, at borgerne får en længere sagsbehandlingstid og dermed vil deres tid på offentlig forsørgelse blive forlænget.

Besparelser i forhold til Udvalg for Beskæftigelse, Uddannelse og Borgerservice

AUBO-02 Personalereduktion i Uddannelsesvejledningen

Konsekvenser ved personalereduktion i Uddannelsesvejledningen:
• Øget pres på den enkelte vejleder, og dermed mindre tid til den enkelte unge i både grundskole – special og ungdomsvejledningen.
• Mindre tid til at hjælpe de unge, som i særlig høj grad har brug for vejledning omkring deres uddannelsesfremtid.
• I Holbæk tæller vi 1442 unge mellem 15-17 år, hvoraf ca. 20% (285) modtager en differentieret og individuel vejledning, og på FGU ydes der pt. en fremskudt vejledning for 171 unge mellem 16-24 år. Begge indsatser vil blive forringet.
• Risiko for uddannelsesfrafald blandt unge vil vokse.

AUBO-03 Reduktion af midler til løntilskud
Som følge af konjunkturen på arbejdsmarkedet med historisk få ledige, tror vi på et mindre forbrug af løntilskud i år 2023.

Det er vigtigt for AUBO at påpege, at de borgere der er i målgruppen for løntilskud, har ret til løntilskud, og hvis ledigheden stiger markant indenfor de kommende år, kan behovet vise sig større end det er på nuværende tidspunkt.

AUBO-04 Befordring
Som følge af konjunkturen på arbejdsmarkedet med historisk få ledige, tror vi på et mindre forbrug af befordring i år 2023.

Det er vigtigt for AUBO at påpege, at de borgere der er i målgruppen for befordring, har ret til befordring, på nuværende tidspunkt er der et mindreforbrug, men hvis behovet viser sig større på sigt kan det blive en udfordring.

AUBO-01 Budget 2023-2026 midler til Udvalget arbejde
Tages til efterretning

TVÆR-01 Nedlæggelse af Elevtjenesten

Konsekvenser ved nedlæggelse af Elevtjenesten:
• Det vil få negativ betydning for det tværkommunale samarbejde med uddannelsesin-stitutionerne, da der i fællesskab sikres en tidlig og forbyggende indsats til de unge, så de trives og fastholdes på ungdomsuddannelserne.
• Risiko for at målgruppen af elever der er velfungerende i skolen, men udfordret i privatsfærden ikke bliver opdaget tidligt, og at de først søger hjælp, når situationen er gået i hårdknude. AUBO’s erfaring og vurdering er, at det så vil kræve flere foranstaltninger før situationen er løst.
• Risiko for at flere unge ikke formår, at gennemføre en ungdomsuddannelse og i stedet vil komme på overførselsindkomst.

Besparelser i forhold til Økonomiudvalget

AUBO-01 Omlægning af indsatsen på beskæftigelse

Konsekvensen ved at ændre myndighedssamtaler til en øget virksomhedsindsats med flere opfølgende samtaler, hvor der er fokus på det virksomhedsvendte og borgernes progression i forbindelse med et virksomhedsrettet forløb, kan medføre;
• at borgere med problemer ud over ledighed ikke får den helhedsorienteret indsats og de eventuelle hjælpeforanstaltninger, som de har brug for.

AUBO-02 Nedlæggelse af Integrationsrådet
Tages til efterretning.

AUBO-03 Reduktion af øvrige personaleudgifter
Tages til efterretning

AUBO-05 Personalereduktion i Borgerservice

Konsekvenser ved personalereduktion i Borgerservice:
• Overgangen til MitID er fortsat meget udfordrende for borgere og virksomheder, som stadig vil have brug for i stort omfang, at møde op i Borgerservice for genaktivering af MitID i de situationer, hvor MitID bliver spærret. Der vil ikke være kapacitet/ressourcer til, at sikre aktivering/genaktivering straks borgernes MitID spærres.
• Der har i år 2022 allerede været et merforbrug på løn på ca. 850.000 kr. alene til MitID-opgaven. Dette merforbrug er finansieret ved nedlæggelse af en vakant stilling uden for BorgerCentret og disse midler er ikke til rådighed i år 2023, så derfor vil nedlæggelsen af et årsværk påvirke ventetiden på tidsbestilling med dobbelt effekt.
• Det kan forventes, at medføre mange klager til administrationen og politikkerne i forhold til den lange ventetid.

AUBO-06 Personalereduktion i Jobcentret

Konsekvenser ved personalereduktion i Jobcentret:
• Flere sager til den enkelte sagsbehandler og dermed længere sagsbehandlingstid med risiko for forringelse af serviceniveauet.
• Der er risiko for, at borgerne vil opleve en forringelse af den værdige sagsbehandling, som er en del af AUBO’s målsætning.
• Den nødvendige kompetenceudvikling for medarbejderne i forhold til nytænkningen i beskæftigelsesindsaten med en mere virksomhedsrettede indsats fremfor myndig-hedssamtaler, vil kræve en omstilling og kræve tid, og dermed kan sagsbehandlingen opleves dårligere.
• Nytænkning af beskæftigelsesindsatsen vil medføre besparelser og dermed nedlæggelser af stillinger i 2023 og området vil derfor mærke konsekvenserne to gange i indeværende år.

Besparelser på Udvalg for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

VBAF 24 Ophør af kantinedrift på Jernbanevej og Kanalstræde

Konsekvenser ved ophør af kantinedrift på Jernbanevej og Kanalstræde:
• Det kan påvirke negativt i forhold til rekruttering og fastholdelse af medarbejder til Holbæk kommune.
• Det kan bevirke at medarbejderne vil gå i byen og købe fast food til frokost, hvilket er i direkte modstrid med intentionerne om Holbæk kommunes politik for sundhed og tiltaget med de sundhedsambassadører der netop er opstartet i år 2022.
• Der vil i de situationer, hvor det vil være påkrævet at der er mødeforplejning skulle bruges ressourcer til planlægning, indkøb og evt. anretning heraf.
• Der vil blive en ekstraudgift i år 2023, da der vil være behov for indkøb af flere køleskabe til opbevaring af mødeforplejning og medarbejdernes madpakker/kolde drikke.

Besparelser på Socialudvalget

SIOU40-15 Nedlæggelse af støttekontaktpersonordningen i forhold til ungeboliger

Konsekvenser ved nedlæggelse af støttekontaktpersonordningen (SKP) i forhold til unge-boliger:
• Støtten via fællestiden og samspillet mellem det pædagogiske personale og den individuelle SKP’er til unge under 18 år, vil forsvinde og kan få betydning for de unge. Fællestiden har en afgørende betydning så den unge får den fornødne støtte til at kunne bo i egen lejlighed, i stedet for at skulle tilbydes et botilbud.
• Nedlæggelsen af den pædagogiske støtte vil have stor indvirkning på de unge liv, da det er rammeskabende for deres tryghed i situationer med uvedkommende gæster i huset, særlige hændelser som psykotiske beboer, eller ved generelle konflikter.
• Det vil have negative konsekvenser for samarbejdet på tværs i Holbæk kommune, da der ikke vil være mulighed for, at guide beboerne i forhold til at finde hjælp de rigtige steder. Der vil heller ikke ske underretningen til sagsbehandler og SKP’er ved ændringer i den unges liv.
• Størstedelen af beboerne skal revisiteres til andre foranstaltninger, som formentlig vil være dyrere end ungeboligerne.

SIOU40-16 Nedlæggelse af støttekontaktperson til apotekerhaven samt SIOU40-17 Nedlæggelse af fællesstøtte til Slotshaven

Konsekvenser ved nedlæggelse af støttekontaktperson til Apotekerhaven og fællesstøtte til Slotshaven:
Overordnet vil det betyde, at det forebyggende element vil forsvinde i begge boligområder så som:
• Øget udvikling af ensomme beboer
• Manglende tværkommunalt samarbejde.
• Flere dropper ud af uddannelser og arbejde.
• Opsøgende pædagogiske arbejde bl.a. psykisksyge beboer, underretninger, bekym-ringssager mv.
• Konfliktoptrapninger blandt beboerne.
• Rådgivning og vejledning om blandt andet breve fra kommunen, hvor er kan søges hjælp mv.
• Forebyggende i forhold til beboernes udfordringer før det udvikler sig.
• Fællestiden bruges til at skabe tryghed i boligområderne for at afhjælpe utrygheden omkring salg af stoffer, hærværk på beboernes ejendele, samt utrygheden i forbindelse med terrorsagen i Apotekerhaven.

SIOU40-18 Nedlæggelse af Forældreforum

Konsekvenser ved nedlæggelse af Forældreforum:
• Der kommer til at mangle et forebyggende tilbud til forældre, der ikke magter deres børn/unge og som ikke ved, hvordan de skal handle i forhold til dem bland andet i forhold til kriminalitet, misbrug, psykiske lidelser og fysiske udadreagerende unge.
• Risiko for at der bliver flere familiesager og anbringelser af børn og unge som ikke rummes i eget hjem
• Tilbuddet er med til at forebygge antallet af familiesager og anbringelser af børn og unge, som ikke kan rummes i eget hjem. Derved vil nedlæggelsen af forældreforum medføre en økonomisk udgift til kommunen.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund