Spring til indhold

261. Besparelser tæt på børnenes hverdag

Udvalget for Børn og Skole

Af Kathrine Kjærgaard

Høringssvar fra Skolebestyrelsen på Absalon- og Orø skole

LAER 7 – Reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen
Forslaget kommer til at gøre ondt. På eleverne, på personalet, på hele grundideen med en inkluderende folkeskole.
Endnu engang spares der på almenskolen, hvor de fleste børn går, blandt andet fordi økonomien på specialområdet skrider.
Skolebestyrelsen ser med bekymring på, at langt den største enkeltbesparelse er foreslået, hvor resurserne gør mest gavn – nemlig i den direkte kontakt med eleverne. Det har store konsekvenser for alle børn at spare flere pædagogtimer væk, da der ikke vil være de samme resurser til at tage hensyn til børn med særlige behov – indlæringsmæssigt, socialt, kulturelt, sprogligt m.v. – på en inkluderende måde til gavn for alle. Absalon- og Orø skole har gennemgående klasser med en uhomogen elevsammensætning – aldersmæssigt (Orø), fagligt, socialt, kulturelt, hvor der er brug for ekstra støtte i undervisningen, for at alle får en meningsfuld undervisning og skoledag. Færre pædagogtimer koster nødvendigvis på trivslen. Det er en kortsigtet løsning at spare på pædagogtimer, og det bliver dyrt på lang sigt.
Skolebestyrelsen anerkender at kommunen står i en vanskelig økonomisk situation, men vil stærkt opfordre til, at ressourcerne bruges i det direkte arbejde med børnene. Når der er skåret helt ind til benet, som situationen er nu, må vi på det kraftigste opfordre til, at resurserne prioriteres i det direkte arbejde med børnene i deres skoledag og så i stedet spare nogle konsulenter på det mere overordnede strategiske plan.
Endelig skal vi ikke undlade at gøre opmærksom på, at rekruttering og fastholdelse vil blive endnu vanskeligere, fordi ansættelsesgraden bliver lavere for skolens pædagoger, som i forvejen er på nedsat tid. Det er slet ikke holdbart i tider med høj inflation.

SIOU40-01 Nedlæggelse af Kulturformidler
Absalon- og Orø skole har gennem årene haft stort udbytte af samarbejdet med kommunens kulturformidler. Med en skole med en stor andel af to-sprogede elever har vi fået god sparring, men især den direkte kontakt til udsatte to-kulturelle familier har været uvurderlig for samarbejdet og skolens muligheder for at skabe gode rammer for alle børn. Den opbyggede relation til disse familier har skabt gode genveje til et frugtbart samarbejde. Det nævnes i forslaget, at arbejdet fremover vil kunne overtages af SSP-samarbejdet. Vi har stor glæde af SSP-samarbejdet i mange sammenhænge, men i det tætte forhold med familierne, som skole-hjem-samarbejdet er en del af, kan SSP ikke erstatte kulturformidleren.
Der er aldrig kun en eller to årsager til at livet lykkes, det ved vi som skole kun alt for godt, men vi ved, at jo flere direkte støttende funktioner som både pædagogtimer og kulturformidleren er, jo lettere bliver det for børn at stå imod livets udfordringer.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund