Spring til indhold

107. Handicaprådets høring vedr. besparelser 2023

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole, Socialudvalget

Af

Sytter Kristensen,

Handicaprådet

 

TRIVSEL, FÆLLESSKAB & UDVIKLING
Under denne overskrift vedtog kommunalbestyrelsen i efteråret 2021 en Politik for børn, unge og voksne med særlige behov

HOLBÆK KOMMUNE 2021-2025
Vi har efter godkendelse af denne politik oplevet at politikere og ansatte i Holbæk kommune virkelig har taget politikken til sig. Det har vi været utrolig glade for som Handicapråd. Politikken beskriver overordnede mål og fokusområder. Kommunalbestyrelsen ønsker sammen med borgerne at skabe gode rammer for børn, at unge og voksne med særlige behov oplever et værdigt og selvstændigt lig med trivsel, fællesskab og udvikling. Med den fremsendte besparelses plan er den vedtagne Politik desværre kun ord, som lyder hult. Planen giver helt igennem udtryk for at der ikke er økonomiske rammer til at arbejde med politikken. Planen er gennemgående et angreb på al forebyggende arbejde.
Og vi bliver nødt til at udtrykke voldsom bekymring og undren over at vi allerede knap et halvår efter vedtagelse af budgettet stilles overfor så store besparelser. Vi har hørt forklaringen på energikrise og inflation, men disse problemstillinger var også kendt i efteråret. Og at visse handleplaner om at effektivere på det sociale område ikke er blevet gennemført inden for tidsrammen var også kendt i efteråret.
Vi kan se, at politikere i Holbæk kommune efterlyser gode råd. Handicaprådet vil kraftigt opfordre til, at Holbæk kommune sammen med de mange andre kommuner, som har svært ved at holde sig inden for servicerammen uden at foretage voldsomme besparelser, gennem KL får hævet servicerammen. Det gavner ikke at kommunalpolitikerne så gerne vil gøre alt for ikke at skære i servicen, når staten ikke ønsket at hæve rammen for service i kommunerne. Det er uholdbart på sigt for ingen kommuner kan spare sig ud af problemet indenfor lovens rammer. Vi lever længere, det må være en kendsgerning, at de store overgange efter 2. verdens krig nu er blevet ældre og måske derfor har behov for hjælp. Også mennesker med handicap lever længere, trods en undersøgelse viser, at f.eks. mennesker med udviklingshandicap lever 17 år kortere end befolkningen generelt. Derfor vil I som politikere i en lang årrække have en bunden opgave at spare mere på servicen hvilket kun vil gøre livet mere vanskeligt for mennesker som på den ene eller anden måde er tvunget til at søge det kommunale system om støtte/hjælp.
Der mærkes en spirende politisk holdning som finder vores standard for velfærd for høj. Hvis denne tendens bliver toneangivende, bør det meldes ud, så vi som berørte borgere har noget at forholde os til. Alt andet er ikke rimeligt.
Som Handicappet er man naturligvis som borgere generelt berørt af alle områderne i besparelsesplanen, men vi har valgt at koncentrere os særligt om børn og skoleområdet samt det sociale område. På ældreområdet er mange af besparelserne også rettet mod mennesker med Handicap, men det er vores oplevelse, at seniorrådet i deres høringssvar selvfølgelig også omfatter mennesker med Handicap. På de øvrige områder rammes mennesker med Handicap nogenlunde på samme niveau som andre borgere i Holbæk kommune.

BØRN- OG SKOLEOMÅRDET:
Ved gennemlæsning af de foreslåede besparelser er det generelt, at forebyggende indsatser bliver udfordret, hvilket kan få konsekvenser for økonomien fremadrettet, men mest af alt vanskeliggøre tilværelsen for udsatte børn, herunder børn med handicap.

LAER 4: Børnespecialcenter – lukkeuger i fritidstilbud
Handicaprådet bemærker, at der er indtænkt nødpasning til de forældre, som ikke har mulighed for at planlægge ferie på de ramte tidspunkter. Nødpasningen skal naturligvis være nøje planlagt, idet de omtalte tilbud har med børn at gøre, som er særligt udfordret. Det er derfor ikke alle børn i de specialiserede tilbud, som bare kan blandet. Det kan betyde, at der kan være børn, som fordrer personale, som har kendskab til barnet på den ene eller anden måde.

LAER 6: Gennemgang og genforhandling af befordring på specialundervisningsområdet
Det er en stor udgift, at stille befordring til rådighed for transporten af børn mellem hjem og specialtilbud, og selvfølgelig en god ide` til stadighed at se om transporten kan gøres anderledes og måske billigere. Vi er nogen som husker sidste gang man mente at transporten kunne gøres anderledes og billigere. Det var en katastrofe for økonomien, men desværre også for de børn som er afhængig af en sikker transport.
Det er derfor vores håb, at man tænker sig rigtig godt om inden den helt store revolution sættes i gang.

LAER: reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen
Reduktion i 2- voksne lektioner er et godt eksempel på, at en umiddelbart lille besparelse kan give ekstra udgifter andre steder i området fordi det forebyggende arbejde forringes.

SOCIALOMRÅDET:
Handicaprådet er siden 2009 blevet præsenteret for det ene besparelsesforslag efter det andet. Det er således ikke os ubekendt, at socialområdet er udfordret. Vi har givet høringssvar efter høringssvar år efter år på forslag til besparelser – i en periode hed det effektiviseringsforslag. Men lige meget har det hjulpet, problemerne har hobet sig op. Der har i de sidste 2 perioder været fremlagt planer for bedre sagsbehandling, for bedre opfølgning for bedre dialog med borgerne. Så intet burde sådan set kunne chokere os som brugermedlemmer af Handicaprådet, men det kan de besparelsesforslag som er dem vi skal kommentere på og komme med råd om.

SIOU40-01 – reduktion i udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste sel§42 og generel øget kontrolarbejde.
Et godt eksempel på at intentionerne ikke holder stik. Det handler om at der ikke administrativt er lavet den opfølgning der er nødvendig og nu skal der udfoldes en kontrol med ansættelse af 2 medarbejdere. Det er lige nu det er svært at holde den gode tone. Med ordet kontrol har man lagt en linje, som gør nogen til syndere. Umiddelbart bliver det de forældre, som har modtaget uberettiget dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Igen ser vi en af de udregninger som fortæller, hvor meget der kan spares uden vi har nogen realistist mulighed for at kontrollere tallene. Når ikke ansatte som er uddannet til at forstå lovgivningen, hvordan skal man så kunne det som bruger. Grundlæggende må man som borger tro at de bevilgende myndigheder har styr på lovgivning. Kontrol er et negativt ord. Ikke at der findes borgere som udnytter evt. bevilgerede midler, men med ordet kontrol gøres alle til potentielle snydere. Med ordet vi følger op på din bevilling og har fundet …. Det gør en forskel kan vi hilse at sige og matcher også den vedtagne politik.
Vi kan ikke anbefale, at der ansættes flere medarbejdere til dette arbejde. Organisationen må omlægge arbejdsopgaver og frigøre medarbejdere fra andre opgaver. Med de mange besparelser er der alligevel ikke plads til Trivsel, fællesskab og udvikling.

SIOU40-02 til 19 er generelt tilbud som er forebyggende. Det betyder besparelsen her og nu, men sandsynligvis større udgifter andre steder i kommunens budget på det sociale område.

SIOU40-20
Det lyder umiddelbart nemt, men det er ikke sikkert det er det. Kan pædagoger overtage daglige fastlagte ruter, som beviseligt i årevis har været udført af chauffør uden der har været problemer herved. Er man chauffør eller pædagog? Og der går vel ikke pædagoger rundt på tilbud, som ”bare” kan udtages fra almindelige opgaver til daglig kørsel? Der er for mange usikkerheder i dette forslag.

SIOU40-21 – Nedlukning af Kig Ind
Kig Ind har i over 20 år været et fast holdepunkt for mennesker med udviklingshæmning. I sin tid oplevede vi heldigvis, at flere og flere udviklingshæmmede flyttede ud i egen lejlighed. Holbæk kommune var faktisk en af de få kommuner som op gennem 1980erne, 90erne og 00erne sørgede for, at boligbyggeriet i kommunen sikrede at mennesker med udviklingshæmning og psykisk sygdom kunne få lejligheder i socialt boligbyggeri. Det betød at rigtig mange af Holbæks udviklingshæmmede, som tidligere havde boet på botilbud eller hjemme hos deres forældre kunne få egen lejlighed. Et stort skridt for mange. Holbæk kommune stod for støtte i hjemmet, men snart viste behovet sig for at også et tilbud for fællesskab i fritiden sig. Derfor var der i byrådet fuld opbakning til at etablere Kig Ind.
Med overskriften Dem de andre ikke vil lege med, har mennesker med udviklingshæmning siden nedlæggelsen af særforsorgen forsøgt at blive inkluderet i det samfund vi andre finder helt naturligt at være en del af. Det er ikke lykkedes. Bortset fra de udviklingshæmmede, som bor i egen lejlighed, bor alle andre (i Holbæk på Søbæk Have, Tåstrup Have, Tåstrup Stræde og alle de private botilbud) i et parallel samfund, hvor ingen andre kommer på naturlig vis. Er man udviklingshæmmet er man så godt som ekskluderet fra de fællesskaber, som almindelige borgere skaber. Man er ikke medlem i foreninger eller andre fællesskaber. Man opsøger det ikke selv og inviteres heller ikke ind. Derfor er det vigtigt at have et sted, hvor man kan mødes med ligestillede. Hvor man kan have et fællesskab med ligestillede, hvor man kan få oplevelser i dagligdagen og i ferie og fridage. Udflugter og rejser, som ellers ikke er muligt. Disse borgere er nogen af de få som gerne ser Stor Bededag blive til en hverdag. Foråret er fyldt med helligdage, som giver god grobund for ensomhed. At være alene disse dage er vanskeligere end at være alene i hverdagen. Uden et sted som Kig Ind, hvor man i disse dage kan mødes med ligestillede, f.eks. få en påskefrokost er guld værd. I nogle af de besparelser vi har kommenteret på i tidligere år, har nedsættelse af støttetimetallet for den enkelte borger i egen lejlighed med begrundelse i at megen orientering kunne foregå samlet, når man alligevel mødtes f.eks. i Kig Ind. Timetallet er sat ned og med forslaget om at lukke Kig Ind er muligheden for fælles orienteringer også væk.
Konsekvenserne ved nedlukning af tilbuddet står tydeligt i forslaget. Men udover de nævnte konsekvenser skal også nævnes, at muligheden for at sikre borgernes retssikkerhed f.eks. i forbindelse med et høringssvar bliver sat på prøve. Hvor skal man kunne mødes for blive bevidst om ens rettigheder? Tro ikke at der sidder en støttemedarbejder hjemme i lejligheden og venter på at kunne give denne information. Mange har ganske få timers vejledning om ugen. Resten af tiden sidder en del af borgeren i deres lejlighed og kigger ind i et tv eller en væg. Og husk lige på, at som kommune har man givet sit personale retningslinjer for hvor meget eller hvor lidt man på støtte borgeren i henvendelser til kommune. Ingen tør vist hjælpe med at sende et høringssvar.
Gruppen husker Coronaperioden som et skrækeksempel på ensomhed. Det kommer brugerne af Kig Ind til at opleve, hvis I politikere lukker tilbuddet.

SIOU40-22 nedlukning af Samværstilbuddet i Jyderup
Nedlukning af Samværstilbuddet i Jyderup, som har til huse i Banehuset, har nøjagtig de samme konsekvenser, som nedlukningen af Kig Ind har. Det er samme borgergruppe. Skulle man vælge at lade Kig Ind fortsætte og tilbyde brugerne af Samværstilbuddet i Jyderup, at tage til Holbæk, må vi gøre opmærksom på, at ikke alle borgere bare kan tage toget til Holbæk og derfor ikke bare kan flytte tilbud. At der er 2 tilbud i Holbæk kommune fortæller os bare, at Holbæk kommune har forpligtelser til borgere uden for selve Holbæk by. Det er en af konsekvenserne ved kommunesammenlægningen i 2007.

SIOU40-23 Nedlukning af Banehuset i Jyderup – aktivitets - og samværstilbud for borgere med psykisk sårbarhed/psykiatriske diagnoser.
En anden målgruppe end de borgere som er nævnt i SIOU40 – 21 og 22. Men konsekvenserne ved nedlæggelse af tilbuddet er nogenlunde de samme som nævnt i ovenstående. En målgruppe som burde være i fokus i forhold til den opmærksomhed området fik i forbindelse med folketingsvalget – der kommer vel et udspil på området snarligt.

SIOU40-24 – Nedlukning af personalestøtte til IF Ryttergården (Idrætsforening for psykisk sårbare)
En ulykkelig situation for de borgere som ikke kan klare idrætten uden støtte. En af de få aktiviteter, som giver brugerne af tilbuddet en bedre livskvalitet og som på sigt vil spare Holbæk kommune for andre indsatser. – Udgifterne på andre kommunale ydelser står i kø hvis tilbuddet lukkes.

SIOU40-25
Forslaget vil helt sikkert igen give øgede udgifter andre steder i budgettet.

SIOU40-27 – Reduktion ift. Abonnementsaftale vedr. lov om specialundervisning til voksne.
Vi har tidligere set besparelser på denne aftale. Alene med de konsekvenser, at systemet er blevet presset andre steder.
Menneskeligt er det ubærligt at bespare i tilbuddet. Økonomisk er det decideret dumt.
Når Holbæk kommune udbyder et så tarveligt tilbud, må det anses som en evt. konsekvens, at de dygtige medarbejdere, som i dag er ansat i tilbuddet, søger andre græsgange, hvor deres faglighed værdsættes. At oppebære et fagligt ansvarligt tilbud fordre også et godt arbejdsmiljø. At arbejde med optræning af mistede færdigheder kræver en særlig indsigt som ikke bare kan læres på ”skolebænken”, det kræver daglig sparring og et netværk, som giver mulighed for udvikling. Miljøer kan blive for små. Og dette tilbud er i fare for at forsvinde med de få ressourcer som spareforslaget lægger op til. Når staten anbefaler 2 års optræning, er der selvfølgelig en masse viden bag. At tilbyde det halve er at fortælle borgerne, at Holbæk kommune reelt ikke påtager sig ansvaret for opgaven. Vi tror ikke I som politikere er vidne om den kæmpe kapacitet I har i dette tilbud. Det må de mange borgerudsagn være bevis på. Har man som kommune gjort op, hvad det betyder at en borger kommer i job?
Vi mangler igen et bevis på at der kommer andet ud af forslaget end ulykkelige mennesker og ekstra udgifter andre steder på budgettet.

SIOU40-28A – Reduktion i § 18 midler
Ja, vi ved snart ikke hvad vi skal sige – de frivillige har altid været et bærende element i udførelse af socialt arbejde. I disse år oplever frivillige sociale foreninger store udfordringer i forhold til at rekrutterer frivillige, at det så også bliver svære at skaffe midler får ikke ligefrem folk til at stå i kø for at udføre frivilligt arbejde. Nye initiativer som måtte komme i kølvandet på besparelserne, kan ikke forvente at kunne få tilskud.

SIOU40-28B – reduktion af § 18 midler
Interessant at netop denne pulje nævnes i forbindelse med nedlæggelse af handicaprådets aktivitetspulje.

SIOU40 – 29 – nedlæggelse af stilling i DSI på voksenområdet
Det er så misvisende, når der i økonomisk potentiale står besparelser på voksenspecialområdet. – Det er jo ikke en besparelse på voksenspecialområdet. Men som ved så mange andre forslag flytter man blot besparelsen til en ukendt post.

ØKONOMIUDVALGET
SIOU-Ø04 – nedlæggelse af aktivitetspuljen
Som Handicap råd vil vi selvfølgelig kommentere på forslaget. Vi vil naturligvis gerne være med til at bidrage til en bedre økonomi. Og kan se at der er midler i aktivitetspuljen i Handicaprådet. Men det er lidt tarveligt, at der henvises til § 18 midler, vores foreninger vil jo aldrig have en chance for at få midler af denne vej. Og det ved forvaltningen godt. Handicaporganisationerne har lidt utroligt under Corona, men er så småt ved at komme sig. Så helt at lukke ned for aktivitetspuljen er det samme som at umuliggøre visse foreningers aktiviteter. Derfor anbefaler vi at der fortsat vil være midler i puljen. Gerne på de 50.000 som foreslås i 2023.

Af sagsfremstillingen fremgår det, at handicapprisen vurderes primært at have en symbolsk betydning ved at sætte fokus på vilkårene for mennesker med handicap.
Det kan vi sige absolut ikke er rigtigt, at få prisen betyder anerkendelse fra Holbæk kommune, en anerkendelse for det arbejde man udføre enten som frivillig eller som ansat, en anerkendelse som gør prismodtageren stolt og villig til at fortsætte sit arbejde på trods. Det er pengene som gør en prismodtager glad. Det er æren.
At bevare prisen behøver ikke betyde, at der afsættes samme beløb som tidligere, for ganske få midler kan man alligevel godt afholde en prisoverrækkelse.

På vegne af Handicaprådet

Med venlig hilsen
Sytter Kristensen
Formand for rådet

 



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund