Spring til indhold

185. Høringssvar budget 2023-2027

Udvalget for Børn og Skole

Af Paw Zimmermann

Høringssvar – Budget 2023-2027
LAER 1 Rammebesparelse på dagtilbud
Det virker lidt underligt, at man med minimumsnormeringer giver med den ene hånd, og nu med besparelsen tager med den anden.
Vi er bekymret for den tidlige indsats for børn der er udfordret. Det kan på længere sigt være dyrere at arbejde med deres udfordringer, når de kommer i skole.
Det kan virke som en lille besparelse, men det er en bevægelse i den forkerte retning ift. børnenes udvikling.
Vi er samarbejdspartnere til børnehaverne bekymret for vores samarbejde og overlevering.

LAER 2 – Reducere antallet af områder
Ingen kommentarer

LAER 3 – Færre udgifter til friplads
Ingen kommentarer

LAER – 4 Lukkeuger i fritidstilbud
Ingen kommentarer

LAER 5 - Revisitation af elever i tilbud udenfor kommunen
Er man sikker på, at denne besparelse kan opnås? Hvis besparelsen ikke opnås, vil udgiften overgår til skolerne og dermed blive en udgift.
Hvad sker der hvis besparelsen ikke opnås?

LAER 6 - Gennemgang og genforhandling af befordring på specialområdet
Er det realistisk, at denne besparelse opnås? Hvis den ikke opnås, vil besparelsen overgå til skolerne?

LAER 7 Reducering ag pædagogernes deltagelse i undervisningen
Vi undrer os over, at der fremsættes et forslag der er direkte kontraproduktivt ift. at flere børn kan inkluderes i folkeskolen. Der er tidligere sparet på specialområdet, med udgangspunkt i at flere børn skal inkluderes i almenområdet.
En besparelse på pædagoger i undervisning vil betyde en øget udgift på specialområdet, hvor der i forvejen er sparet.
Det er urealistisk at løse inklusionsopgaven med færre ressourcer. Pædagogerne løser en vigtig inklusionsopgave.
Ydermere løser pædagogerne en vigtig opgave ift. alle børns skolestart, og tryghed i hverdagen.
Lærer og pædagogsamarbejdet er et bærende element ift. klassens trivsel. Pædagogen er et meget vigtigt bindeled i forældresamarbejdet og har den daglige forældrekontakt. Pædagogen er ofte den gennemgående person i dagligdagen for det enkelte barn.
Det bliver svært at fastholde fuldtidsstillinger, og hermed fastholde og rekruttere uddannet personale.
Vi håber kommunalbestyrelsen besinder sig.

LAER 8 – Reducering af pulje til analyse og kompetenceudvikling inden for læring og trivsel
Det er for os umuligt at gennemskue denne besparelse. Det er umuligt at gennemskue forslag og konsekvenser.

LAER 9 – Færre udgifter til mellemkommunale betalinger – skoleområdet
Dette vil svare til en rammebesparelse på skoleområdet, da pengene nu bruges til overforbrug på andre konti indenfor LAER

LAER 10 – Nedlæggelse af klub/fritidstilbud
Hvad sker der for de børn der ikke længere har dette tilbud. Hvordan skal unge i disse områder finde et sundt tilbud, hvor der er voksne.

LAER 11 – Reduktion i fagcenteret
Ingen kommentarer

LAER 12 – Besparelse af uddannelse og kompetenceudvikling
Denne besparelse vil ende med en rammebesparelse.

SIOU40-01 Nedlæggelse af kulturformidler
Bjergmarkskolen benytter ofte den kommunale kulturformidler i arbejdet med to-kulturelle familier, hvor samarbejdet er meget udfordret. Det vil være et tab for skolen og familierne.

LAER 14 – Reduktion i administrative centre
I forvejen er der ikke meget administrativ understøttelse på skolerne. Det vil bla. Betyde at lærer, pædagoger og ledelse skal løse flere opgaver. Det vil tage tid fra andre opgaver, og opgaveløsningen vil blive dårligere.
Det vil udfordre et i forvejen udfordret arbejdsmiljø for skoleledelserne.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund