Spring til indhold

298. Høringssvar fra Administrativt Center Kildedam, Læring og Trivsel

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole

Af Tina Birkedal Hansen

Høringssvar fra Administrativt Center Kildedam, Læring og Trivsel

Administrativt Center i område Kildedam har valgt at fokusere på de besparelsesforslag som ligger til behandling i udvalget for Børn og Skole, samt de besparelsesforslag under Økonomiudvalget, som har direkte betydning for Administrativt Center.

Udvalget for Børn og Unge

LAER-2: Reducere antallet af områdeledere fra fire til tre på dagtilbudsområdet.
Det har måske ikke konsekvenser for forældre og børn direkte, men det har store administrative konsekvenser i overgangsperioden.
Vi håber at løsningen har et lidt længere tidsperspektiv end budgetåret, således, at der ikke på kort sigt skal ske en yderligere reduktion i antallet af områdeledere eller at områdeleder funktionen nedlægges helt som på skolerne.
Ved tre områder vil den geografiske spredning uden for Holbæk By være stor, hvilket kan have betydning for opgavens udførelse.

LAER-7: Reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen
Vi mener ikke forslaget vil give den forventede besparelse og vil være et af den mest indgribende forslag hvis dette gennemføres.
• Pædagogernes opgave i skolen handler bl.a. om inklusion og trivsel. Ved at nedskrive timerne for den faglighed gøres inklusionsudfordringen sværere. Dermed får skoleledelserne svært ved at lykkes med inklusionen.
• Vikarudgifter øges, da pædagogerne lige nu bruges ved sygdom/fravær.
• Det vil give yderligere rekrutteringsudfordringer, da SFO-stillingerne ikke vil være attraktive hverken i arbejdstid eller arbejdsdag. Det ville udhule vores fritidstilbud
• Hvis pædagogerne skulle være både skulle være i SFO og dagtilbud, vil problemet blive rykket over på dagtilbud, der skal rekruttere personale til eftermiddag. Pædagogerne i dagtilbud og SFO arbejder forskelligt og har forskellige opgaver.

LAER-10 Nedlæggelse af klud/fritidstilbud (Budgetaftale 2023):
Konsekvensen ville direkte ramme de unge, som i den grad har brug for et tilbud. De områder får ikke mulighed for den forebyggende indsats, de har ret til (lighed i kommunen).

LAER-11 (Udvalget for børn og Unge) og LAER-13 (Økonomiudvalget) Reduktion i Fagcenteret for Læring og Trivsel
Nedlæggelse af stillinger i Fagcenteret for Læring og Trivsel svarende til 2 årsværk i LAER-11 og 1 årsværk i LAER-13 beskrevet under de administrative konsekvenser, at der er risiko for at det er nødvendigt at flytte driftsopgaver til den decentrale organisation - dette bekymre, når der samtidig er forslag om reduktion i administrativ understøttelse af skoler og dagtilbud i LAER 14 (økonomiudvalget)svarende til 1 årsværk. Det kan betyde en øget opgaveglidning til lederne og vil give dem mindre tid til at udføre deres kerneopgave, som er at sikre udvikling og trivsel hos børn og unge i dagtilbud og skole.

LAER-12 Besparelse på uddannelse og kompetenceudvikling:
En besparelse på et område hvor vi i forvejen har et efterslæb og et forslag der ikke ligefrem gør os attraktive i rekrutteringsøjemed.

LAER-14 Reduktion i administrativ understøttelse på dagtilbuds-/skoleområdet:
I forbindelse med skolestrukturændringen fastholdt man administrationens størrelse på trods af et øget antal skoler og som følge deraf en øget administration.
Den administrative understøttelse ud fra nuværende normering anses ud fra vores perspektiv for minimum og konsekvenser af forslaget vil være:
• Den manglende understøttelse af de pædagogiske ledere og skolelederne vil belaste dem og et presset kerneområde yderligere. Det vil bringe dem længere væk fra ledelse helt tæt på elevernes og børnenes læring og trivsel.
• Administrative opgaver lægges over på en personalegruppe, der ikke har faglighed til at løse disse.
• Fastholdelses- og rekrutteringsudfordringer af skoleledere og pædagogiske ledere.

SIOU40-01: Nedlæggelse af Kulturformidler
En kulturformidler er en vigtig rolle og en del af børnenes dannelse. Men står valget mellem f.eks. pædagoger i skolen og en kulturformidler, så er tiden lige nu ikke til en kulturformidler. Dog er der brug for at leve og ikke kun overleve

Høringssvar, Økonomiudvalget

LAER-11 (Udvalget for børn og Unge) og LAER-13 (Økonomiudvalget) Reduktion i Fagcenteret for Læring og Trivsel
Nedlæggelse af stillinger i Fagcenteret for Læring og Trivsel svarende til 2 årsværk i LAER-11 og 1 årsværk i LAER-13 beskrevet under de administrative konsekvenser, at der er risiko for at det er nødvendigt at flytte driftsopgaver til den decentrale organisation - dette bekymre, når der samtidig er forslag om reduktion i administrativ understøttelse af skoler og dagtilbud i LAER 14 svarende til 1 årsværk. Det kan betyde en øget opgaveglidning til lederne og vil give dem mindre tid til at udføre deres kerneopgave, som er at sikre udvikling og trivsel hos børn og unge i dagtilbud og skole.

LAER-14 Reduktion i administrativ understøttelse på dagtilbuds-/skoleområdet:
I forbindelse med skolestrukturændringen fastholdt man administrationens størrelse på trods af et øget antal skoler og som følge deraf en øget administration.
Den administrative understøttelse ud fra nuværende normering anses ud fra vores perspektiv for minimum og konsekvenser af forslaget vil være:
• Den manglende understøttelse af de pædagogiske ledere og skolelederne vil belaste dem og et presset kerneområde yderligere. Det vil bringe dem længere væk fra ledelse helt tæt på elevernes og børnenes læring og trivsel.
• Administrative opgaver lægges over på en personalegruppe, der ikke har faglighed til at løse disse.
• Fastholdelses- og rekrutteringsudfordringer af skoleledere og pædagogiske ledere.

ORGS-3: Nedlæggelse af stillinger i Organisationsservice.
Nedlæggelse af stillinger i Organisationsservice svarende til 2 årsværk - beskrevet under de administrative konsekvenser, at der er risiko for at det er nødvendigt at flytte driftsopgaver fra Organisationsservice til den decentrale organisation - dette er bekymrende, når der samtidig er forslag om reduktion i administrativ understøttelse af skoler og dagtilbud i LAER 14 svarende til 1 årsværk. Det kan betyde en øget opgaveglidning til lederne og vil give dem mindre tid til at udføre deres kerneopgave, som er at sikre udvikling og trivsel hos børn og unge i dagtilbud og skole.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund