Spring til indhold

229. Høringssvar fra Holbæk Lærerkreds

Udvalget for Børn og Skole, Socialudvalget, Udvalget for Beskæftigelse, Uddannelse og Erhverv

Af Hans Junker

Vi anerkender, at Holbæk Kommune for øjeblikket står i en svær situation i forhold til at have råd til at yde den service, som kommunen ønsker og borgere og medarbejdere forventer. Udfordringerne kommer oveni en årrække med effektiviseringer og nylige omfattende administrative handleplaner på de store velfærdsområder. Derfor vil der, såfremt de fremsatte besparelsesforslag realiseres, være tale om meget mærkbare serviceforringelser på alle politikområder.
De fremsatte besparelsesforslag vil være en stor belastning for et i forvejen presset arbejdsmiljø ligesom det med forslagene vil blive sværere at fastholde og rekruttere dygtige og ambitiøse lærere i en tid, hvor der er stor konkurrence mellem kommunerne for at kunne tiltrække kvalificerede medarbejdere.
Vi vil i det følgende forholde os til besparelsesforslag fra Udvalget for Børn og Skole, Udvalget for Beskæftigelse, uddannelse og erhverv samt Socialudvalget.
Holbæk Kommune har indtil nu i et vist omfang investeret i forebyggende tiltag på baggrund af en viden om, at sådanne investeringer giver et stort udbytte både menneskeligt og økonomisk, da det dels forhindrer, at borgere/elever og medarbejdere/lærere kommer i situationer, som de ikke kan mestre og dels sparer penge til dyrere indsatser sidenhen, fordi der med de forebyggende indsatser tages højde for de udfordringer, som borgerne/eleverne og medarbejderne/lærerne står overfor.
Det fælles kendetegn for de forslag, som vi i det følgende stiller os kritiske overfor, er at det lige præcis er den forebyggende indsats, som alle steder står til at blive ofret med såvel alvorlige her-og-nu-konsekvenser som udsigt til omfattende langtidskonsekvenser.

Forslag LAER 07 – Reduktion af pædagogernes deltagelse i undervisningen
I en almen folkeskole, hvor den primære udfordring igennem en årrække har været at sikre alle elever tilstrækkelige udviklingsmuligheder både fagligt og trivselsmæssigt er dette forslag simpelthen det værste, man kan forestille sig. Der har nu i to år foregået et arbejde med ”Fremtidens Specialundervisning”, hvor det erklærede politiske mål er, at der skal kunne rummes flere elever i den almene folkeskole i stedet for at et stort – og stigende – antal elever henvises til specialiserede tilbud. Vi i Holbæk Lærerkreds er gået helhjertet ind i dette arbejde, fordi vi deler grundopfattelsen, men vi har hele vejen igennem påpeget behovet for, at almentilbuddet styrkes i forhold til antal ansatte og deres kompetencer, hvis det skal kunne lykkes at vende udviklingen. Når der med forslaget lægges op til at reducere pædagogernes deltagelse i undervisningen med 2 lektioner ugentligt pr. klasse i indskolingen og på mellemtrinnet, så hænger intentioner og virkelighed simpelthen ikke sammen. Der er behov for flere lærer- og pædagogtimer i klasserne og ikke færre, hvis målet er, at almenskolen skal kunne rumme flere elever end i dag! Som der så rigtigt står i kommentarerne til de borgerelaterede konsekvenser af forslaget: ” Færre to-voksen-lektioner betyder, at inklusionsopgaven vanskeliggøres væsentligt og arbejder i modsat retning af den Inkluderende folkeskole og Fremtidens specialundervisning (ny model 2021), hvor flere børn skal være en del af fællesskabet.” Vi håber og tror, at det er så indlysende, hvilke negative og selvmodsigende konsekvenser forslagets realisering vil få for både elever og lærere/pædagoger, at forslaget tages af bordet. I modsat fald vil vi kraftigt overveje vores videre deltagelse i arbejdet med at udvikle ”Fremtidens Specialundervisning.”

Forslag LAER 10 – Nedlæggelse af klub/fritidstilbud
Dette forslag er et brud med tankegangen om betydningen af, hvor vigtigt det er for børn og unge at have mulighed for at indgå i et meningsfuldt fællesskab i deres lokalområde i fritiden. Den nystartede fritidsklub i Mørkøv er et glimrende eksempel på den meget positive effekt, som klubben har for børn og unge i lokalområdet. Som det nævnes i kommentarerne til forslaget, har det bl.a. betydet, at elever med skolevægring nu er begyndt at komme i skole igen – altså både en menneskelig og økonomisk gevinst. Det vil således være et stort tab for de fire berørte lokalområders børn og unge, hvis forslaget gennemføres.

LAER 12 – Besparelse på uddannelse og kompetenceudvikling
Lærernes kompetenceudviklingsmuligheder har gennem en lang årrække været økonomisk kraftigt nedprioriteret. Det har den naturlige konsekvens, at en lang række lærere mangler de nødvendige kompetencer til tilstrækkelig kvalificeret at tage hånd om de mangeartede udfordringer, som eleverne har. Ligeledes er lærernes kompetenceudvikling indenfor de fag, de underviser i ikke blevet prioriteret i en årrække. Når der med forslaget lægges op til en yderligere begrænsning på et i forvejen meget udfordret område, vil det have negative konsekvenser i forhold til at kunne fastholde og rekruttere kvalificerede lærere.

AUBO 02 – Personalereduktion i Uddannelsesvejledningen
Det er et udtrykt politisk ønske, at flere unge skal gennemføre en ungdomsuddannelse. I den sammenhæng står uddannelsesvejledningen helt centralt, fordi de unges viden om egne muligheder og uddannelsestilbuddenes krav og muligheder er helt afgørende for, at der foretages de bedste valg. I kommentarerne til forslaget er der gjort fint rede for, at en reduktion i antallet af vejledere vil svække muligheden for at flest mulige unge gennemfører en ungdomsuddannelse. Desuden vil forslaget medføre en væsentlig øget arbejdsbyrde for de tilbageværende vejledere med de deraf følgende arbejdsmiljøudfordringer.

SIOU 40-01 Nedlæggelse af kulturformidler (står under Udvalget for Børn og Skole)
Kulturformidleren udfører et meget værdifuldt arbejde i forhold til at rådgive og støtte tokulturelle unge og deres forældre samt forhindre, at de unge havner i radikaliserede grupperinger. En nedlæggelse af funktionen vil derfor have store menneskelige omkostninger i forhold til målgruppen af tokulturelle og fremadrettet kan der forudses økonomiske konsekvenser, når de tokulturelle på denne måde risikerer at havne i situationer, der kunne have været undgået.

SIOU 40-07, 40-08, 40-09, 40-10, 40-11 og 40-14 Sundhed for børn og unge
Mægling ved skilsmisse, tilbud til børn og unge med overvægt, tilbud til børn og unge med spiseforstyrrelse og selvskade, deltagelse i gruppetilbud til børn af forældre med psykisk sygdom, gruppeforløb til børn med rusmiddelproblematikker i familien og skolesundhedsplejens besøg i 5. klasse er alle forebyggende tiltag, som har til formål at hjælpe børn, unge og deres familier, hvis de af de nævnte årsager har behov for råd og vejledning. Det vil således have store menneskelige konsekvenser for de berørte, ligesom der må påregnes øgede økonomiske udgifter på sigt, hvis problematikkerne ikke håndteres i opløbet.

På vegne af Holbæk Lærerkreds,
Hans Junker, formand



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund