Spring til indhold

258. Høringssvar fra Jyderup Skole; MED og SB

Udvalget for Børn og Skole, Socialudvalget

Af RIkke Søndergaard

Vi vil som en start anfægte den tidsramme, der er givet til at sende et høringssvar. Det er samtidig hen over en ferie for de fleste medarbejdere, hvilket har gjort muligheden for at formulere et høringssvar vanskelig.


Ad. LAER 7 Reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen

Vi mener, at denne besparelse vil få følgende konsekvenser:

• Manglende trivsel for både elever og medarbejdere. Pædagogernes arbejdsmiljø vil blive kraftigt forringet. En besparelse ift pædagogers deltagelse i skolen vil sende et signal til denne medarbejdergruppe om, at deres rolle ind i skolen ikke er vigtig. Dette er ikke befordrende for en oplevelse af egne kompetencer. Det vil som en følge af færre timer og ringere kvalitet også påvirke elevernes trivsel. Netop pædagogerne arbejder ofte med elevtrivsel som en del af deres rolle i undervisningen.

• Segregering af elever. Det er givet, at vi vil opleve det meget vanskeligt at gennemføre en ønsket inklusion af de udfordrede og sårbare elever, som vi med flere pædagoger i undervisningen kan hjælpe til at opleve sig inkluderet i det almene samtidig med, at vi skal forsøge at få flere elever flyttet fra specialområdet til normal skolegang. Denne inklusionsopgave er netop en af pædagogernes kompetencer – også i opgaven med at skabe en bro til fritidsdelen efter skole. Åbenlyst vil der blive mindre tid per elev.

• Manglende rekruttering af medarbejdere og færre elever i fritidsdelen. Vi er overbevist om, at en reduktion af medarbejdere vil skabe dårligere kvalitet i fritidstilbuddet, da vi vil være nødt til at bruge unge uuddannede medarbejdere for at få timerne til at gå op med både morgen-sfo og aftenåbning i sfo. Det er ikke muligt at få færre medarbejdere med flere timer til at dække åbningstiden, hvis pædagogerne ikke skal bruge det hidtidige antal timer i skoletiden. Dette vil selvfølgelig føre til, at forældre udmelder deres børn fra fritidstilbuddene, som ellers i Jyderup har en meget stor tilslutning. I værste tilfælde vil et overordnet forringet tilbud i folkeskolen føre til, at forældre vælger lokale privat/friskoler.
Vi tænker, at det er kommunens opgave at tage et socialt ansvar for, at alle får samme muligheder.

• Skolens tiltag i forbindelse med Frihedsforsøg i Holbæk Kommune, hvor der på Jyderup Skole blandt andet anvendes flere voksne i undervisningen – herunder i indskolingen og på mellemtrinnet med pædagoger til fx projektdage på tværs af fag og årgange - kan blive vanskeligt at gennemføre.

• Sammenhængskraften mellem skole og fritidstilbud, som er skabt gennem mange år forsvinder, og derved en helhedstilgang til børn, hvor livsduelighed går hånd i hånd med læring. En helhedstænkning som har været en del af kommunes vision Holbæk i Fællesskab om at danne fællesskaber for alle.

Ad LAER 12 Besparelse på uddannelse og kompetenceudvikling

I mange år har kompetenceudviklingen været minimal for både lærere og pædagoger. Det giver en mærkbar forringelse af medarbejdernes kompetencer med en yderligere besparelse her samtidig med et ønske fra fagcenterets side om at arbejde databaseret. Der er stadig fokus på, at skolerne skal rumme flere udfordrede elever gennem øget inklusion. Det kræver uddannelse og kompetenceudvikling at skabe gode undervisningsmiljøer for de elever, der har det sværest.
Mener man med denne besparelse, at medarbejderne ikke længere har behov for at dygtiggøre sig?

Ad SIOU40-07 Nedlæggelse af tilbuddet "mægling ved skilsmisse" + SIOU40-08 Nedlæggelse af tilbud til børn og unge med overvægt + SIOU40-09 Nedlæggelse af tilbud til børn og unge med spiseforstyrrelse og selvskade

Vi er bekymrede for at denne besparelse vil skabe en overordnet mistrivsel for de elever på vores skole og fritidstilbud, som har de vanskeligste forhold i deres hverdag. Dette vil påvirke deres skolegang og deres mulighed for at deltage i de fællesskaber som skabes både i skole og fritidsdel.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund