Spring til indhold

195. Høringssvar fra Staben i Social Indsats og Udvikling

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole, Socialudvalget, Udvalget for Beskæftigelse, Uddannelse og Erhverv, Udvalget for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

Af Christina Hvalsø Hansen

Staben i Social Indsats og Udvikling anerkender behovet for at finde store besparelser for at skabe budget i balance. Kataloget over forslag til besparelser viser dog, at der ikke kan spares så store beløb, uden at kommunens indsats overfor borgerne og medarbejdernes arbejdsvilkår forringes betydeligt. Vi frygter, at gennemførelse af spareforslagene på flere måder vil koste dyrt på den lange bane. Det vil få både menneskelige, økonomiske og rekrutteringsmæssige konsekvenser.

I det følgende gives Stabens høringssvar under tre overskrifter, som ligger os særligt på hjerte:

• Socialudvalgets område
• Samarbejdet med civilsamfundet
• Værktøjer til opgaveløsning og personalemæssige besparelser

BESPARELSER PÅ SOCIALUDVALGETS OMRÅDE
Besparelser på forebyggende indsatser kan blive meget dyre. Vi anbefaler at friholde børn, unge og de allersvageste borgere!

Vi ser med stor bekymring på en række forslag om at nedlægge eller reducere en lang række vigtige forebyggende indsatser og indsatser for de socialt mest udsatte borgere. Hvis disse besparelser gennemføres, er der stor risiko for en ond cirkel, hvor flere sårbare og udsatte borgere på et senere tidspunkt får brug for mere hjælp, fordi vi ikke hjælper dem, inden problemerne vokser sig store. Disse besparelser vil få store – måske endda uoprettelige – menneskelige konsekvenser. Og det bliver uden tvivl dyrere på den længere bane.

Dette gælder bl.a. følgende forslag til besparelser på forebyggende indsatser på Socialudvalgets område:

• SIOU40-02 Opsigelse af samarbejdsaftale med Home-Start
• SIOU40-08 Nedlæggelse af tilbud til børn og unge med overvægt
• SIOU40-09 Nedlæggelse af tilbud til børn og unge med spiseforstyrrelse og selvskade
• SIOU40-11 Nedlæggelse af gruppeforløb til børn med rusmiddelproblematikker i familien
• SIOU40-13 Nedlæggelse af socialrådgiver- og psykologfunktionen i En God Start
• SIOU40-14 Reduktion af skolesundhedsplejens besøg i 5. klasse
• SIOU40-15 Nedlæggelse af støttekontaktpersonordning ift. ungeboliger
• SIOU40-16 Nedlæggelse af støttekontaktperson til Apotekerhaven
• SIOU40-17 Nedlæggelse af fællesstøtte til Slotshaven
• SIOU40-21 Nedlukning af Kig Ind
• SIOU40-22 Nedlukning af Samværstilbud Jyderup
• SIOU40-23 Nedlukning af Banehuset Jyderup
• SIOU40-25 Reduktion i det opsøgende arbejde for de mest socialt udsatte borgere

Disse besparelser skal ses i sammenhæng med forslag til besparelser på andre kerneområder, som også rammer børn, unge og udsatte borgere, bl.a. forslag om at spare på UngHolbæks Gadeteams og Fritidsvejledning, færre pædagoger på skolerne, nedlæggelse af klub-/fritidstilbud, nedlæggelse af kulturformidler, nedlæggelse af Elevtjenesten mv. Det virker alt i alt meget voldsomt. Hvis disse besparelser gennemføres, vil hele socialområdet have behov for at få svar på spørgsmål som:

• Hvordan skal Holbæk Kommune indfri Kommunalbestyrelsens ambitioner om forebyggelse på det specialiserede område, jf. Kommunalbestyrelsens arbejdsprogram?
• Hvordan skal Holbæk Kommune indfri regeringens ambitioner om bedre psykiatri, hvor et af de højst prioriterede områder er ”opbygning af let tilgængelige tilbud i kommunerne til børn og unge i psykisk mistrivsel og med symptomer på psykisk lidelse?

Vi håber, at Kommunalbestyrelsen samlet set vil træffe en principiel beslutning om i videst mulige omfang at friholde børn, unge og de allersvageste borgere for besparelser. Det kan få alt for store menneskelige og økonomiske konsekvenser at gennemføre de fremlagte forslag.

BESPARELSER PÅ SAMARBEJDET MED CIVILSAMFUNDET
I Kommunalbestyrelsens ’Politik for børn, unge og voksne med særlige behov’ er borgernes deltagelse i fællesskaber samt partnerskaber og socialt medansvar vigtige elementer. Når der i fremtiden bliver flere borgere med særlige behov uden flere ressourcer til rådighed for indsatsen, så er det til borgernes bedste, at der findes ikke-kommunale, rummelige og inkluderende fællesskaber, hvor borgerne kan få hjælp og støtte og blive en del af et fællesskab.

Det er baggrunden for, at vi i SIOU har ambitioner om at udvikle samarbejdet med frivillige og civilsamfundet i øvrigt, hvilket kan vise sig vanskeligt, hvis der skæres i de midler, som er med til at opretholde de nuværende frivillige tilbud:

• SIOU40-02 Opsigelse af samarbejdsaftale med Home-Start
• SIOU40-24 Nedlukning af personalestøtte til IF Ryttergården
• SIOU40-28A+B Reduktion af §18 midler
• SIOU-Ø04 Nedlæggelse af pulje i Handicapråd

Derudover har vi kommentarer til følgende forslag:

• SIOU-Ø03A+B Nedlæggelse af Udsatterådet

Udsatterådet spiller en stor rolle som bindeled til de frivillige sociale foreninger i Holbæk Kommune, og rådet er allerede en værdifuld samarbejds- og sparringspartner for os på socialområdet. Konkret er vi for eksempel ved af afdække muligheden for at få gratis adgang til platformen Socialkompasset.dk, som kan give borgere, sagsbehandlere og andre et nemt overblik over relevante tilbud om aktiviteter og støtte for udsatte borgere specifikt i Holbæk Kommune – både de frivillige og de kommunale tilbud. Tiltaget vil naturligvis blive forelagt Socialudvalget, når vi er lidt længere i processen. For at få gratis adgang til Socialkompasset.dk er det et krav, at vi som kommune samarbejder med civilsamfundet om implementering og drift af siden. Det er vanskeligt at leve op til det krav, hvis vi ikke kan benytte Udsatterådet som samarbejdspartner.

Vi oplever, at Udsatterådet i høj grad bidrager med stærk faglighed og stor viden om borgerne til såvel politikere og administration omkring forhold for de mest udsatte borgere. Kompetent viden og en aktiv og konstruktiv samarbejdspartner vil mangle, hvis Udsatterådet nedlægges.

• KUFU-Tvær1 Nedlæggelse af Fælles-skaberne

Fælles-skaberne spiller en vigtig rolle i samarbejdet mellem Holbæk Kommune og kommunens lokalområder. Derudover har Fælles-skaberne en anden vigtig funktion, som desværre ikke er beskrevet i det materiale, der er sendt i høring – nemlig arbejdet med at styrke samarbejdet med civilsamfund og frivillige indenfor Fælles-skabernes respektive kerneområder. Hvis funktionen Fælles-skaberne nedlægges, vil ressourcerne til at understøtte og udvikle samarbejdet med civilsamfundet forsvinde og med dem kompetencer og viden opbygget over årene siden kommunesammenlægningen.

For Social Indsats og Udvikling vil det betyde, at det bliver særdeles vanskeligt at leve op til målene i Kommunalbestyrelsens ’Politik for børn, unge og voksen med særlige behov’, hvor deltagelse i fællesskaber, partnerskaber og socialt medansvar er eksplicitte fokusområder.

BESPARELSER PÅ PERSONALE OG VÆRKTØJER TIL OPGAVELØSNING
På tværs af Holbæk Kommune er der fremlagt besparelsesforslag for ca. 62,5 mio. kr. i 2023. Langt de fleste forslag retter sig direkte mod borgerne og medfører en væsentlig reduktion i indsatser og serviceniveau. Det gør ondt i hjertet at se, og man forstår, at det kan føles mindre hårdt at spare på ’administration’.

Det er dog vigtigt at huske på, at besparelser på ’administration’ også har konsekvenser – både menneskelige, kvalitetsmæssige, rekrutteringsmæssige mm. Mange af forslagene vedrørende personalereduktioner og indebærer, at kolleger vil miste deres job og indtægtsgrundlag. Det er langt fra alle forslag, der kan realiseres med vakante stillinger og nedsat tid. Dertil kommer prioriteringsdagsordenen: Administrationen kan ikke nå samme mængde opgaver med mærkbart færre hænder.

Faglig kvalitet, effektivisering og retfærdighed
En række forslag medfører forringelse af arbejdsvilkårene for ledere og medarbejdere:

• DIR 1 Reduktion af direktionens budget
• AUBO-03 Reduktion af personaleudgifter
• LAER 1 Besparelse på uddannelse og møder
• LAER 12 Besparelse på uddannelse og kompetenceudvikling
• SIOU-Ø05 Reduktion i forplejning og i abonnementer

I SIOU-Ø05 indgår blandt andet besparelser på faglige abonnementer (Karnov, Aktindsigtshåndbogen, Altinget Social), mødeforplejning og licensomkostninger vedr. integration af NetBlanket med DUBU. Med dette besparelsesforslag vil vigtige værktøjer til kvalitetsmæssig løsning af opgaverne forsvinde, og tidsforbruget i opgaveløsningen vil stige, fordi viden skal opsøges på anden vis. Tilbagerulning af NetBlanket-integrationen er et godt eksempel. Løsningen blev i sin tid indført for at spare tid (og dermed penge), og en tilbagerulning vil medføre et øget tidsforbrug for sagsbehandlerne – uden at der tilføres tilsvarende ressourcer.

Vi bemærker, at kun kerneområderne LAER, AUBO og SIOU har fremsat forslag om reduktioner vedr. faglige værktøjer, forplejning og kompetenceudvikling mv. Det underbygger den oplevelse af ulige vilkår i forskellige afdelinger og på forskellige matrikler, som allerede i dag fylder hos mange medarbejdere.

Vi mener, at der skal være lige arbejdsvilkår for samme funktioner på tværs af kommunen, f.eks. bør juristerne i de forskellige kerneområder have adgang til samme grundlæggende digitale videnssamlinger. Det er også vores opfattelse, at det bør være muligt at fastlægge et ensartet niveau for kompetenceudviklingsressourcer og ressourcer til personalearrangementer på tværs af organisationen, så adgang til faglig viden og kompetenceudvikling mv. sikres i alle områder trods en generelt mindre økonomisk ramme.

Vi anbefaler, at:
• der i forlængelse af besparelsesprocessen sker en forventningsafstemning mellem politisk niveau og administrationen om et realistisk ambitionsniveau for opgaveløsningen fremadrettet
• der laves en ensartet prioritering af midler til rådighed for faglige værktøjer, kompetenceudvikling og øvrige personalemidler på tværs af alle kerneområder, så personalepolitikkens udsagn om retfærdighed og høj faglighed efterleves i højere grad, end det er indtrykket i dag

KONSEKVENSER FOR FASTHOLDELSE OG REKRUTTERING
Holbæk Kommunes personalepolitik skal sikre, at Holbæk Kommune forbliver et godt sted at være ansat. Den skal være med til at ”tiltrække og fastholde medarbejdere med stærke faglige kompetencer og de rette menneskelige egenskaber. For kompetente og engagerede medarbejdere er afgørende for, at vi også fremover kan løse vores kerneopgaver.”

Med de foreslåede besparelser på ’administration’ f.eks. på personalereduktion, faglige værktøjer til opgaveløsningen, kompetenceudvikling, mødeforplejning, lukning af kantiner og p-afgifter forudser vi, at det bliver sværere at tiltrække og fastholde de ønskede medarbejdere.

Med venlig hilsen
Staben i Social Indsats og Udvikling
Personalemøde med MED-status
Leder: Lise Kemp, tlf. 72 36 80 85
Jernbanevej 6
4300 Holbæk



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund