Spring til indhold

191. Høringssvar MEDudvalget Absalon og Orø skoler

Udvalget for Børn og Skole

Af Jesper Nielsen

Generelt til de samlede forslag indenfor vores område

De største besparelser foreslås lagt på de områder, hvor resurserne gør størst gavn – nemlig den direkte kontakt med eleverne. Det drejer sig om såvel det almene som det specielle område og særligt de indsatser, som er med til understøtte arbejdet med børn og elevers udvikling rammes hårdt. Skolens økonomi er i forvejen stærkt udfordret, bla. fordi udgifterne på specialområdet er umulige at styre. Hvis forslagene gennemføres vil det kunne mærkes af alle – såvel elever som forældre og personale.

Hertil skal tilføjes, at det ligeledes vil påvirke det frihedsforsøg som vi er godt i gang med på andet år. Vi er allerede i en situation, hvor de frihedsforsøg-tiltag vi har iværksat efter al sandsynlighed skal justeres i en mindre hensigtsmæssig retning med afsæt i den nuværende økonomiske situation. De vedlagte spareforslag vil give os færre muligheder i så henseende.

Nedenfor er vores kommentarer til enkelte af forslagene, som har direkte betydning for vores skole

LAER 1 - Rammebesparelser på dagtilbud

De besparelser der foreslås her vil give en varig kvalitetsforringelse, hvilket igen vil kunne mærkes når børnene starter på vores skole.

LAER 7 – Reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen

Forslaget medfører en væsentlig forringelse af de muligheder der ligger i inklusionsarbejdet og en væsentlig forringelse af pædagogernes arbejdsforhold, hvilket kan øge de udfordringer vi har med rekruttering og fastholdelse.

På vores skole, hvor en af udfordringerne bla. er at arbejde for at sikre alle elever tilstrækkelige udviklingsmuligheder både fagligt og trivselsmæssigt, vil dette forslag modarbejde/reducere vores muligheder – især når vi i forvejen har høje klassekvotienter og et elevgrundlag med behov for hjælp og støtte. Der er behov for flere lærer- og pædagogtimer i klasserne og ikke færre, hvis vi skal inkludere og løfte flere elever. Vi opfordrer til, at dette forslag ikke gennemføres.

LAER 11 - Reduktion i fagcenter for Læring og trivsel

MEDudvalget har som sådan ikke kommentarer til dette forslag, men finder det vigtigt at så mange resurser som muligt anvendes så tæt på eleverne som muligt, hvorfor det giver god mening at se på hvordan resurserne i fagcenteret anvendes, når vi nu skal ud og finde besparelser.

LAER 12 – Besparelse på uddannelse og kompetenceudvikling

Beløbet der skal findes her er lavt, men det skyldes måske snarere at der i forvejen er skåret så meget på dette område, at det i realiteten berører ganske få. Dog vil forslaget kunne vanskeliggøre uddannelse af vores faglige vejledere på skolen.


SIOU40-01 – Nedlæggelse af kulturformidler

På (især) Absalonskolen, oplever vi, at kulturformidleren udfører et betydningsfuldt, positivt og udbytterigt arbejde i forhold til vores elever og deres familier. Kulturformidlerens arbejde er derfor meget værdifuldt i forhold til at rådgive og støtte vores tokulturelle unge og deres forældre, ligesom denne medvirker til, at modarbejde at de unge havner i radikaliserede grupperinger. En nedlæggelse af funktionen vil derfor kunne medføre såvel menneskelige som økonomiske omkostninger i forhold til målgruppen i formidlerens arbejde – et arbejde der, hvis det stopper, kan blive væsentligt dyrere at starte op igen.

På MEDudvalgets vegne, næstformand Jesper Nielsen



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund