Spring til indhold

267. MED høringssvar fra Tølløse Skole

Udvalget for Børn og Skole

Af Tølløse Skole, Med-udvalg

Høringssvar Tølløse Skole

Hermed sendes et samlet høringssvar for Tølløse Skole via MED

Vi har med afsæt i LAER 07 følgende kommentarer til forslaget om besparelser på området.

I arbejdspladsens MED-udvalg har der været drøftet følgende og ytret dermed følgende bekymringer på nedenstående:

Hvis timetallet for pædagoger på skoleområdet nedsættes, kan det have alvorlige konsekvenser for rekruttering. Ingen ønsker at være på en arbejdsplads, hvor det ikke er muligt at få en fuld arbejdstid. Hvis besparelserne besluttes i et stort omfang, vil det direkte have indflydelse på skolens arbejdsmiljø, psykologiske tryghed og pres/stress.

Bemandingsplanen for SFO'en skal fortsat være med det nødvendige personale, så SFO'en om eftermiddagen fungerer tilfredsstillende. En reduktion af ansættelses timer må derfor ske via opsigelse/varsling om nedgang i ansættelsesgrad. Det vil betyde, at vi ikke kan tilbyde fuldtidsstillinger (30-37 timer ugentligt) hvilket vil betyde kontra-opsigelser fra medarbejdere, større vanskeligheder med at rekruttere, da få uddannede pædagoger vil bruge deres uddannelse på en deltidsansættelse.


Der er en stigende opgave omkring at skabe trivsel, læring og undervisningsmiljø for alle elever, det vil være stærkt under et yderligere pres, hvis ikke der er mulighed for at skabe en hverdag med indsats med flere voksne, trivselssamtaler, tid til den enkelte elev, hvor der er behov, at skabe mulighed for at lave fagligt arbejde over hele dagen forringes. De elever som har et stort behov for hjælp i hverdagen (8-16) frygtes tabt og som en konsekvens af det, skal der findes andre løsninger, som vil være dyrere for såvel den enkelte skole som kommunen, særligt på den lange bane. At kunne arbejde forebyggende ift. ovenstående fratages med en nedprioritering i tid.


Vi anerkender det vilkår, at det kan være nødvendigt at kigge på den samlede mængde af ressourcer på området - dog kræver det, set fra vores side, en yderligere granskning af konsekvenser for såvel skolen som sfo’erne. Det er ikke uden konsekvenser at skære ned på antallet af pædagoger, at kunne skabe trygge overgange mellem børnehave og skole, mellem de enkelte trin, at kunne have en tryg skolestart mindskes. Ligeledes vil den faglige dimension af det fælles arbejde forringes.

For at eleverne skal have de bedste betingelser for at skabe et succesfuldt liv og kunne tage en ungdomsuddannelse efter endt grundskoleforløb, vil det være et stort opmærksomhedspunkt for alle, at konsekvenserne og forringelsen af serviceniveauet har direkte indflydelse på det faglige niveau og dermed på de betingelser, som eleverne bliver sendt afsted med.

Muligheden for at etablere professionelle, tværfaglige arbejdsfællesskaber mellem pædagoger og lærere, bliver reduceret. Det er evidensbaseret, at et godt og stærkt samarbejde, giver bedre trivsel og læring for børnene.


Der er et ønske om at have en inkluderende folkeskole i Holbæk Kommune og derudfra er det problemfyldt at pædagogtimer muligvis sættes ned. For at kunne lykkes med det givne opgave vil det, efter vores vurdering tværtimod kræve flere timer/resurser.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund