Spring til indhold

192. Høringssvar BUPL

Udvalget for Børn og Skole, Udvalget for Kultur og Fritid

Af Claus Clemmensen

HØRINGSSVAR PÅ BESPARELSER PÅ BUDGET 2023.
Høringssvaret omfatter LAER 1, LAER 2, LAER 4, LAER 7, LAER 10 samt KUFU 5, KUFU 7 og KUFU 11.
BUPL Midtsjælland ønsker på vegne af vores medlemmer ansat i Holbæk Kommune at afgive høringssvar til ovenstående i sparekataloget foreslåede besparelser.
Inden vi kommenterer de enkelte forslag på børne- og ungeområdet, undrer det os, at der ikke er medtaget et forslag om at nedlægge Stestrup skole, idet der ikke synes at være en realistisk mulighed for, meningsfuldt, pædagogisk og økonomisk at videreføre en skole med så få elever. Provenuet fra en nedlæggelse bør derfor indgå som en sparemulighed, inden man går videre i processen på børne- og ungeområdet.
I besparelseskataloget på Udvalget for Børn og Skoles område er mere end 60% af besparelserne målrettet pædagogerne og deres virke. Det forekommer uforståelig og voldsomt, i en tid med mistrivsel og fokus på børn og unges vilkår, ikke mindst under indtryk af, at en form for genopretning af området har været på vej under de sidste 5 år.

LAER 1. Rammebesparelse på dagtilbud
Over de sidste år er der sket gradvise skridt mod at opnå bare minimumsnormeringer i dagtilbuddene. Indregnet en negativ udvikling i pædagogdækningen fra ca. 60% til 50% og indregning af 85% af ledernes arbejdstid på gulvet, eksternt pædagogisk personale, ressourcepædagoger og den socioøkonomiske (skæv)del af personalenormeringen ser det ud til at man opnår minimumsnormering i lovens forstand.
Imidlertid har Holbæk en ekstrem høj inklusionsgrad, idet omkring 99% af alle børn rummes i dagtilbuddene. Det giver store udfordringer i pædagogernes arbejdsdag og store udfordringer for de ledere som skal få institutionerne til at fungere, ikke mindst at skabe et påkrævet inkluderende miljø med udvikling for alle børn og meningsfuld inklusion.
På nuværende tidspunkt er der ikke sammenhæng mellem ambitionerne om høj kvalitet, høj inklusionsrate og de ressourcer der stilles til rådighed, det viser sig bl.a. i rekrutteringsvanskeligheder til både pædagog og lederstillinger med heraf følgende lavere pædagogdækning, øget sygefravær, frustration og øget personaleomsætning – alt det man netop ikke har brug for.
At foreslå at en nedskæring kan klares i institutionerne ved at spare på vikardækningen og ikke på grundnormeringen. Vi skal bare konstatere, at institutionerne ikke har en vikarkonto, og at der allerede nu kun kan ansættes vikarer ved at tage af grundnormeringen til et internt vikarbudget, samt anvende de midler der genereres af sygedagpenge – hvilket langt fra dækker – og fra barselspuljen, som sikrer at ligestillingen bevares – ikke mindst set i lyset af at hovedparten af de ansatte er kvinder.

LAER 2. Reducere antallet af områdeledere fra 4 til 3 på dagtilbudsområdet
Forslaget går på en i øvrigt uspecificeret omlægning af områdestrukturen (for nu 4. gang) og er alene motiveret med en betragtning om antallet af børnehuse pr. område sammenlignet med Holbæk by Vi har i en længere årrække haft et relativt velfungerende områdesystem, dog med ledelsesmæssige udfordringer på nærledelsen ved et øget ledelsesspænd og opgaveportefølje i børnehusene.
Man kan ikke bare sammenligne på antallet af børnehuse for at skabe en meningsfuld struktur. Holbæk by har geografisk sammenhæng og to skoler at samarbejde med. Anderledes vil det se ud for de to resterende områder, som vil skulle dække mange lokalsamfund og mange skoler som samarbejdspartnere. Samtidig vil en strukturændring påvirke hverdagen i alle berørte børnehuse, lige fra nye bestyrelser, pædagogisk praksis, samarbejdspartnere, rutiner o.m.a.. Det vil skubbe yderligere til frustrationer, fastholdelse, og ikke mindst til den hverdag der er børnenes. Også nærledelsen vil være udfordret, og det vil yderlige stramme behovet for genindførelse af souschefer eller lederaspirant stillinger i børnehusene. Og er det så den sidste ændring af strukturen?

LAER 4 Børnespecialcenter Lukkeuger i fritidstilbud
Dette forslag er udtryk for en serviceforringelse for familierne med børn i de berørte ordninger men i overensstemmelse med det servicetilbud der gives i kommunens øvrige dag- og fritidstilbud. Vi kan være bekymrede for om den personalemæssige besparelse er for stor i forhold til hvordan ressourcen nu er tilrettelagt i de omhandlede ferieperioder,

LAER 7. Reducering af pædagogernes deltagelse i undervisningen.
Det er dybt bekymrende at se dette forslag. Det er nu 3. gang på 6 år der lægges op til besparelse på pædagogerne i undervisningen. Først fra 14 til 12 timer i indskoling og på mellemtrin, så fra 12 til 6 timer på mellemtrin og nu en gang til.
Det er nok det dårligste besparelsesforslag man kan forestille sig. Kæmpe inklusionsudfordringer, trivselsproblemer, frihedsforsøg, vidtrækkende ambitioner med den Inkluderende folkeskole og Fremtidens specialundervisning – alt sammen noget der skriger på flere pædagoger. Hertil KL’s opfordringer til at styrke de pædagogiske fritidsmiljøer og trivselsindsatsen, senest udtrykt ved det nyligt af KL afholdte børnetopmøde.
Læg hertil store konsekvenser for driften af de mindre SFO’er, med en forudsat stillingsstruktur med små deltidsstillinger, som vil få konsekvenser for både fastholdelse og rekruttering af pædagoger. Forslaget om job opfyldning for skolepædagoger er helt urealistisk, for behovet falder tidsmæssigt sammen, og vil medføre dobbelt forberedelsestid. Det har før, uden held, været forsøgt i Område Skovvejen.
Forslaget bliver ikke mindre uforståeligt af, at kommunen i tildelingsmodellen til skolerne bevilliger 75% af den understøttende undervisning som lærertimer og 25% som pædagogtimer selv om 50/50 indgår som forudsætning fra indenrigsministeriet og KL.

LAER 10 Nedlæggelse af klub/fritidstilbud (Budgetaftale 2023)
Stor var glæden over budgetbeslutningen med 0,3 mio. kr. til fritids- og klubtilbud i Gislinge, Kildebjerg, Tuse & Udby, samt ST. Merløse & Stestrup. Bevillingen skal nok ses understøttet med udmeldingen fra Undervisningsministeriet 5. oktober 2022, hvor regeringen afsatte en pulje til løft af fritidspædagogikken i områder med høj andel af sårbare og udsatte børn, hvor Holbæk Kommunes andel i 2022 var 1.387.000 kr. og i forbindelse med den kommende finanslov forventes at blive 3.822,400,-. Erfaringerne fra Kildebjerg, som havde taget et initiativ tidligere, er entydigt positive – bedre trivsel, fællesskab, mindre skolevægring, bedre uddannelsesperspektiver og en bedre fælles identitetsfølelse i lokalsamfundet.
Det er perspektivløst at fjerne denne vigtige bevilling.

KUFU 5
Igen en besparelse der rammer især udsatte og sårbare børn og unge. Det opsøgende og understøttende arbejde blandt børn og unge er så påkrævet i det ofte hårde og ensomme liv mange unge lever, og hvor hjælp og relationer på det rigtige sted og tid gør en uvurderlig forskel for deres adfærd og udvikling. At forslaget også berører rigtig mange på deres ansættelsesgrad taler yderligere imod det.

KUFU 7
Cirkus kæphøj er et helt unikt pædagogisk tilbud. Forslaget er en klassisk standardforringelse – flere børn og unge pr. medarbejder, mindre tid til den enkelte og mere forældrebetaling i kommunekassen.

KUFU 11
Dette spareforslag vil på sigt medvirke til at udsulte de gode aktivitetstilbud, der danner rammen for gode og sunde udtryks- og aktivitetsformer, som tilbydes de unge i Holbæk.

BUPL vil stærkt appellere til, at de voldsomme sparetiltag på børn og unges – og dermed også pædagogernes vilkår, genovervejes.
Med faldende energipriser og en eventuel – om end ubehagelig – lukning af en for lille skole, burde der være muligheder for revurdering.

For BUPL Midtsjælland

Sanne Mikkelsen Claus Clemmensen
FTR Faglig konsulent

 

 



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund