Spring til indhold

198. Høringssvar fra MED-Organisationsservice

Økonomiudvalget, Socialudvalget, Udvalget for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

Af Jakub Christensen M

MED-Organisationsservice har den 20-02-2023 drøftet forslaget til besparelser med økonomisk effekt for budget 2023-27, sådan som de er sendt i høring 09-02-2023.

Organisationsservice har bidraget med et besparelsesforslag som omfatter bl.a. nedlæggelse af to stillinger. Som beskrevet under konsekvenser ved besparelsesforslag ORGS-3, så vil mindre udviklingskapacitet især kunne resultere i, at Organisationsservice i mindre grad vil kunne understøtte organisationen i digitalisering, effektive indkøb samt udvikling af organisation, arbejdsmiljø og kompetencer. Derudover vil vi påpege, at Organisationsservice samlet set ikke er vokset i antallet af medarbejdere, i takt med at flere medarbejdere er kommet til organisationen siden 2017 og dermed er der også kommet flere serviceopgaver til, som Organisationsservice skal løse.

Hvad angår besparelsesforslaget VBAF 14 (Reduktion af 2 årsværk (Mobilitet og Ejendomme)) er vi tvivlende om, hvad der er planen på længere sigt, da dette ikke fremgår af beskrivelsen af besparelsesforslaget. En reduktion med 2 årsværk vil som beskrevet, medføre længere sagsbehandlingstider og anvendelse af eksterne konsulenter. Forslaget tager imidlertid ikke stilling til, hvor meget hurtigere de tilbagevendende ressourcer skal arbejde og i hvor lang tid. Derudover savnes en cost-benefit analyse ift. brugen af konsulentydelser, dvs. en vurdering af, om ekstern konsulent bistand som værktøj kan betale sig eller ej ift. den forventede sagspukkel. Der ses således samlet at være betydelig usikkerhed om økonomien i forslaget.

Hvad angår besparelsesforslaget VBAF 24, er vi bekymrede for, hvorledes ophør af kantinedrift på Jernbanevej og Kanalstræde vil påvirke arbejdsmiljøet, herunder mulighederne for at rekruttere og fastholde medarbejdere. Vi ser således ikke besparelsen som hensigtsmæssig ift. at gøre vores arbejdsplads attraktiv for nye medarbejdere, ligesom en kantinelukning peger i den forkerte retning i forhold til at sikre en arbejdsplads med social kapital, godt samarbejde og fælles viden på tværs af medarbejdergrupper. Desuden fremgår det ikke af besparelsesforslaget, hvad der som minimum tænkes stillet til rådighed for medarbejderne fremover, i form af f.eks. håndtering af kaffeautomater, service, bestik m.m. Endelig er vi tvivlende omkring den positive effekt for omkringliggende fødevarevirksomheder, som forslaget angiver. Det vil efter vores mening være uhensigtsmæssigt og tidskrævende for medarbejderne at skulle ud af huset og hente frokost, og flere vil formentligt prioritere spisning af madpakke ved tastaturet eller yderligere hjemmearbejde, hvilket vil samlet set påvirke samarbejde, videndeling og det sociale samvær på arbejdspladsen i negativ retning.

Af besparelsesforslaget VBAF 28 ”Reduktion af kommunal bygningsmasse” fremgår en flytning af nuværende administrative arbejdspladser i stueetagen på det gamle rådhus til Jernbanevej og Kanalstræde, og udleje kontorlokalerne i stueetagen ud (ca. 250 m2). Vi kan ikke læse ud fra forslaget, hvor mange med-arbejdere det drejer sig om og hvor de præcist påtænkes at flytte til. Dvs. vi er i tvivl om konsekvenserne for eksisterende arbejdsmiljø, hvor justering af temperatur, fugtighed og støjgener i forvejen udfordrer. Endelig står det uklart, om der overhovedet er plads til de ekstra afdelinger på Kanalstræde og Jernbanevej.

Hvad angår besparelsesforslaget VBAF 35 ”Reduktion af serviceniveau for vinduespolering på kommunale bygninger” er vi i tvivl om det realistiske i forslaget. Det gælder særligt den del af forslaget, der indebærer aldrig at vaske vinduer udvendigt. Besparelsesforslaget kan ligeledes have konsekvenser for arbejdsmiljøet samt rekruttering og fastholdelse af medarbejdere, da forslaget bidrager til at gøre Holbæk Kommune til en mindre attraktiv arbejdsplads udadtil.

Endelig, hvad angår besparelsesforslaget SIOU-40-01 ”Reduktion i udbetalingen af tabt arbejdsfortjeneste SEL §42 og generel øget kontrolarbejde”.
Forslaget går på en investering i 2 projektmedarbejdere 30 timer ugentligt i et år - sidste halvår af 2023 og første halvår af 2024.
Det er efter vores opfattelse problematisk, at der ikke følges løbende op på disse sager. Det bør ske som en del af den daglige drift. Hvis ikke det sker, kan der opstå meget betydelige restancer til kommunen. I praksis foregår efterregulering ved at Lønafdelingen regulerer ”bruttobeløbet vedrørende tabt arbejdsfortjeneste i eIndkomst. Dette betyder, at kommunen får et tilbagebetalingskrav på borgeren, hvilket tillige betyder, at borgeren automatisk får udbetalt den skattemæssige værdi af kravet. Men det betyder ikke nødvendigvis, at borgeren bruger den tilbagebetalte skat som en del af afviklingen overfor kommunen. Hvis der ikke betales, ender restancen i Opkrævningsafdelingen, og da der kan være tale om betydelige beløb, må man forvente, at der kan opstå tab for kommunen. Jo længere tid der går med at få rettet disse sager op, jo større arbejde i Lønafdelingen, da tilbagereguleringen af for meget udbetalt tabt arbejdsfortjeneste er meget besværligt og skal ske måned for måned i eIndkomst via Løn-afdelingen. Og jo længere tid der går jo mere arbejde for Opkrævningsafdelingen og jo større risiko for tab. Den tidshorisont for genopretning, som forslaget lægger op til, synes derfor meget lang.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund