Spring til indhold

266. Fælles høringssvar fra medarbejderne i VBAF

Økonomiudvalget, Udvalget for Klima, Miljø og Natur, Udvalget for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

Af Medarbejderne i VBAF

Medarbejderne I Vækst og Bæredygtighed (VBAF) har valgt at gå sammen om et høringssvar om besparelserne. Det er afsendt af TR, AMR og medarbejderrepræsentanter i med-udvalget. Afdelingerne i VBAF har kommet med input ift. de konkrete besparelsesforslag. Derfor forholder høringssvaret sig også til mange af besparelsesforslagene i VBAF – det gør høringssvaret langt, men vi håber I vil prioritere at læse det hele.
VBAF er ramt forholdsvis hårdt af besparelserne og den fordelingsnøgle der er politisk vedtaget. Måltallene for besparelserne i VBAF svarer til ca. 3,5 % VBAFs økonomi, mens det de besparelserne for hele kommunen svarer til en reduktion på ca. 1,5 % af kommunens samlede økonomi. I besparelsesforslagene er der lagt op til flere afskedigelser i VBAF end vi oplevede i 2016 da 311 stillinger blev nedlagt i hele kommunen.
Der er ingen nemme steder at finde besparelser – det bliver en meget svær øvelse at finde besparelser svarende til de opsatte måltal. Vi har også forståelse for at der kan være behov for besparelser i lyset af nogle store økonomiske udfordringer, og at der er behov for at kigge bredt, når der skal findes besparelser.
Når det er sagt er medarbejderne selvsagt bekymrede for de besparelser der er sendt i høring. Det gælder særligt de besparelser der medfører at vi skal sige farvel til kollegaer. Vi syntes selvfølgelig man skal gøre alt der muligt for at undgå afskedigelser.
Men medarbejderne er i lige så høj grad bekymrede for, hvad det gør ved organisationen og mulighederne for at løse vores kerneopgave. Vi oplever at der stilles større krav til organisationen og der er forventninger om en sammenhængende og ofte kompleks opgaveløsning. Samtidig er vi organisation, hvor der er indlejret at involvere borgere eller lokalområder, hvilket også kræver øgede ressourcer.
Derfor ser vi det også som en politisk opgave at fjerne opgaver når der fjernes ressourcer. Samtidig skal det accepteres længere ventetid på afgørelser og henvendelse fra borgere. Desværre kan vi konstatere, at der i flere af beskrivelserne af afskedigelser ikke er peget på at der fjernes opgaver når der fjernes en medarbejder. Dermed ”smører man bare leverpostejen lidt tyndere ud” og beder medarbejder om at løbe hurtigere.
Nedenfor er udarbejdet høringssvar til de konkrete besparelsesforslag af de enkelte medarbejdere/afdelinger.

Høringssvar vedr. Plan og Erhverv, Vækst og Bæredygtighed
Plan og erhverv er en af de afdelinger, der bliver relativt hårdt ramt af besparelserne. Afdelingen løfter opgaver der både er for borgere, virksomheder og politikere. Med de indstillede besparelsesforslag vurderes det, at der især vil ske en serviceforringelse på erhvervsområdet og en markant nedprioritering af sagsbehandling om miljøforhold og borgeres sundhed.
Den svære bundne opgave med at finde besparelser i kommunen anerkendes og der ses positivt på at besparelsesforslagene også findes på de områder hvor der er afsatte midler, men som endnu ikke er implementeret, som det blandt andet forholder sig i forslag vedr. lokal udvikling (PBL, VBAF 23; tilbagerulning af afsatte midler til lokaludvikling (budgetaftale 2022)). Derudover at midler findes hvor der allerede i dag er vakante stillinger, som i planteamet, hvor der i øjeblikket er én vakant stilling. Selvom en besparelse af denne stilling vil betyde at der udarbejdes færre lokalplaner, så vurderes det i planteamet, at det for organisationen som helhed er bedre at spare på vakante stillinger end at opsige medarbejdere i andre teams i afdelingen.
Der er udarbejdet konkrete høringssvar til følgende besparelsesforslag:
KMN, VBAF 19 - Reduktion af 1 årsværk på virksomhedsområde (myndighedsopgaver)
KMN, VBAF 37 - Bekæmpelse af måger og katte
ØKU, VBAF 16 - Reduktion af 1 årsværk (erhvervsområdet)
Høringssvar til besparelsesforslag KMN, VBAF 19
Virksomhedsteamet behandler udelukkende opgaver med afsæt i miljøbeskyttelsesloven, og derfor er alle opgaver der løses med til at sikre miljøet og borgernes sundhed og sikre at virksomhederne drives i overensstemmelse med miljølovgivningen.
Vi kan pege på én løsning, der betyder at besparelsen på 1 årsværk kan undgås. Samtidigt er der nogle bekymrende konsekvenser, såfremt besparelsen bliver vedtaget:
• Løsningen findes på opkrævning af den kommunale del af administrationsgebyret på affaldsområdet
Der ligger et ubrugt potentiale i at lade et årsværk til affaldsområdet være finansieret over affaldstaksterne. Administrationen er gebyrfinansieret, men i dag er det udelukkende Fors A/S’ andel af det administrative arbejde på affaldsområdet der opkræves hos borgerne. Kommunens opgaver svarer til 1 årsværk, og kommunen vil kunne opnå besparelsen uden afskedigelse ved at finansiere opgaven over affaldstaksterne, som andre kommuner.
Det betyder at de ressourcer, som kommunen bruger til at administrere affaldsområdet i form af udarbejdelse af affaldsplaner, regulativer, samarbejdet med Fors A/S, anvisninger af affald, tilsynsager m.m., skal opkræves over borgernes affaldstakster.
Dette har ikke fundet sted inden for de seneste år. Tidligere blev Holbæk Kommune tilført midler fra Fors A/S hvad der svarer til 1 årsværk.
Virksomhedsteamet opfordrer til at ovenstående løsning iværksættes med henblik på at undgå en besparelse på 1 årsværk i virksomhedsteamet.
Konsekvenser ved at vedtage besparelsen:
• Der vil fremover ikke være tilstrækkelige ressourcer til at håndtere og behandle lovpligtige opgaver på miljøområdet
• Miljøbeskyttelse og borgernes sundhed vil påvirkes i negativ retning
Når borgere og virksomheder henvender sig til virksomhedsteamet, er det ikke henvendelser/klager vi kan ignorere eller undlade at behandle, da det er en opgave, som Holbæk Kommune er lovmæssigt forpligtet til at levere og ikke bare er en service vi yder.
Det er henvendelser/klager om miljøforhold, som virksomhedsteamet SKAL vurdere, afgøre og holde tilsyn med, overholder de miljøkrav som er lovbefalede.
Virksomhedsteamets arbejdsområder er brede og omhandler flere aspekter indenfor miljøbeskyttelse, som f.eks. miljøtilsyn på virksomheder, rottebekæmpelse, olietanke, affaldsområdet, røg- og støjklager, spildevandstilladelser og miljøgodkendelser til virksomheder. Det gør området ekstra sårbart, da medarbejderne i teamet således ikke arbejder med det samme område, men har hver deres specialviden. Ved at reducere et årsværk i virksomhedsteamet vil vi i fremtiden ikke kunne agere lige så hurtigt og effektivt på borgernes klager over miljøforhold, og der vil være en bekymring for at forholdene kan eskalere, eller sagen ikke kan behandles med den faglighed og kompetence vi gerne vil tilbyde borgerne.
Høringssvar til besparelsesforslag KMN, VBAF 37
Når kommunen vil spare på mågebekæmpelsen, vil der blive udklækket flere måger i Holbæk by og havneområdet og det vil afstedkomme øgede gener fra mågerne over for bosiddende borgere, besøgende på havneområdet, cafeer/restaurationer og ved offentlige lokationer.
Mågerne skriger, de er aggressive i deres ynglesæson om sommeren og de sviner offentlige og private opholdsarealer til med deres ekskrementer.

Holbæk by og havneområde opnår hvert år en reduktion i mågebestanden på ca. 400-500 ved at mågeæg bliver sprøjtet med paraffinolie, så mågeæggene ikke udklækkes.
Denne reduktion opnås ved at kommunen koordinere en samlet indsats med private grundejere, hvor kommunen betaler for oliering af mågeæg på egne bygninger og private grundejere betaler for deres egne ejendomme. En del af disse grundejere, bl.a. Holbæk Hospital og Lokaltog har meldt ud, at de er med i dette samarbejde netop pga. kommunens eget engagement og indsatser på området.
Hvis kommunen sparer 50.000 kr. på mågebekæmpelsen vil det betyde, at synergieffekten ved at private grundejeres deltagelse i mågebekæmpelse forsvinde og dermed vil mågebestanden i Holbæk øges over en årrække til gene for byens borgere og besøgende.
Høringssvar til besparelsesforslag ØKU, VBAF 16
Set i det store kommunale regnskab er erhvervsområdet en niche med et relativt lille budget, men effekten og signalet i, at en kommune prioriterer erhvervsområdet, skal ikke undervurderes. Og det er også derfor, at Kommunalbestyrelsen har nedsat udvalget: Udvalget for Beskæftigelse, Uddannelse og ERHVERV, hvilket er en politisk prioritering i forhold til forrige Kommunalbestyrelse. Udvalget har til ansvar at koordinere indsatser, der fremmer erhvervsmæssige forhold – og dels sikre kontakt til og samarbejde med andre om erhvervsmæssige forhold. I konstitueringsaftalen er det præciseret, at man i denne periode bl.a. skal sikre erhvervsvejledning og – servicen, som kommunen tilbyder, er den rigtige, og at erhvervspolitikken hele tiden forfølges og effektueres. Begge dele begrundet med fokus på at skabe ’En erhvervsvenlig kommune’. Samtidig vedtog Kommunalbestyrelsen i november 2022, at erhvervspolitikken skal revideres, for at fastholde fokus på at udvikle erhvervsvenligheden - og sikre, at politikken rent faktisk adresserer de udfordringer det lokale erhvervsliv oplever nu.
Der er med andre ord sat en høj og ambitiøs barre for det kommunale erhvervsområde, men vedtages forslaget med en reduktion af 1 årsværk, betyder det:
1. Den kommunale erhvervsindsats reduceres dermed med 50%, da indsatsen nu råder over 2 årsværk. Det er en voldsom reduktion set i forhold til de ambitioner, som politisk er vedtaget med at gøre kommunen mere erhvervsvenlig.
2. I og med den kommunale erhvervsindsats er 2 årsværk, er indsatsen med vel berådet omhu planlagt sådan, at der ikke er overlap mellem de to årsværk. De 2 årsværk dækkes af to forskellige profiler med forskellige kompetencer og funktioner: det ene årsværk er den udfarende funktion, som er i tæt dialog med lokale virksomheder (høj som lav, stor som lille), hvad enten det drejer sig om nuværende eller kommende konkrete projekter. Det andet årsværk er på den strategiske/politiske bane i forhold til betjening af udvalget, kommunalbestyrelsen, direktionen, KL og tværkommunale erhvervsmæssige samarbejder: hvor kan vi lægge Holbæk-spor ud, som tænker længere frem end den enkelte virksomhed gør? Der er to 'selvstændige' årsværk, der arbejder med forskelligt sigte på den erhvervsmæssige bane, men som tilsammen udgør en solid base for at udvikle erhvervsområdet.
3. De to årsværk fungerer også som sparringspartnere og medspillere på at få rullet erhvervets behov og potentialer ud til kollegaer med myndighedsopgaver, politikere og ledelsen i kommunen. Det er igen en ’delt’ indsats, hvor det ene årsværk har indsigt og viden fra det lokale erhvervsliv, mens det andet årsværk bidrager med strategisk bidrag til den politiske bane.
Det er derfor vigtigt at pointere, at fordi organiseringen på erhvervsområdet er, at de to årsværk dækker hvert sit område under 'erhvervshatten', er muligheden for at sprede indsatsen lidt tyndere ud ikke reel. Der er fortsat brug for indsatsen på erhvervsområdet, for langt hovedparten af virksomhederne i kommunen drives af ejere, som bor i kommunen – og som skaber arbejdspladser til borgerne. Dermed bidrager erhvervslivet til at gøre kommunen attraktiv bosætningsmæssigt og er med til at skabe grundlag for velfærden for alle.

Høringssvar vedr. Team Asset/ejendomsadministrationen, Vækst og Bæredygtighed
Høringssvar til besparelsesforslag ØKU, VBAF 14
Det er vigtigt for os i Team Asset, ejendomsadministrationen, at belyse vigtigheden af de mangeartede opgaver vi varetager. Det vil medføre stor forringelse i kvaliteten af vores arbejde, hvis besparelsesforslaget om reduktion af et årsværk i ejendomsadministrationen godkendes.
I dag består teamet af 6 asset managers, som varetager den kommunale ejendomsportefølje, dvs. alle kommunens bygninger og arealer fordelt på alle kerneområder. Reduktion af en medarbejder, svarende til godt 17 % af teamet, vil helt grundlæggende betyde, at der er opgaver som bliver nedprioriteret eller som ikke længere kan varetages i vores team.
Som asset managers arbejder vi helhedsorienteret med de kommunale bygninger og arealer, bestående af børnehuse, skoler, plejecentre, biblioteker, sports- og idrætsanlæg, administrationsbygninger, grønne arealer, legepladser og parker m.v. Vi er indgangen til det samlede overblik over kommunens ejendomme, og vi spiller en vigtig rolle i udarbejdelsen af de prognoser og analyser, der danner grundlag for en optimal arealudnyttelse. Vi har en bred kontaktflade med de forskellige brugere af ejendommene, både interne institutioner og tilbud samt foreninger og borgere. Dialogen med brugerne giver os indblik i ejendommenes brug og stand og er vores bedste kilde til at optimere og vedligeholde kommunens bygninger og arealer. Derudover har vi et tæt internt samarbejde med projektledere, den øvrige administration og de medarbejder der drifter kommunens ejendomme. Vi er dermed indgang for mange henvendelser af både større og mindre karakter, og et centralt knudepunkt for opgaver vedr. kommunens ejendomme – mange også af politisk interesse.
De kerneopgaver der skal prioriteres imellem ved en reduktion af teamet, er beskrevet nedenfor.
• Varetager ejerskabet af de kommunale bygninger og arealer: Vi arbejder målrettet med at sikre en bæredygtig arealudnyttelse med fokus på multifunktionelle ejendomme, der understøtter brugernes kerneopgaver, og udvikler og styrker lokalområderne. Vi har det generelle overblik over ejendommene ift. anvendelse, stand, kapacitet, ønsker og behov til forandringer m.v.
• Kontraktstyring: Vi har den tætte dialog med brugerne af ejendommene og har ansvaret for indgåelse af aftaler vedrørende leje, benyttelse af kommunale lokaler og arealer, kolonihaver, forpagtning og lign.
• Køb/salg af fast ejendom: Afklaring af afledte konsekvenser ved køb og salg. Forhandling og diverse undersøgelser. Koordinering med eksterne aktører og interne afdelinger i Holbæk Kommune ift. køb og salg af ejendomme. Håndtering af borgerhenvendelser vedr. køb af kommunale arealer.
• Anlægs- og udviklingsprojekter: Teamet bidrager med viden ifm. udvikling af de kommunale ejendomme; herunder initierer dialog og samskabelse med brugere af de kommunale ejendomme, borgere og lokalområder samt skaber en bred forankring ved tidlig involvering af brugere, borgere og lokalområder.
• Kommunale legepladser: Vi står får facilitering og prioritering af anlægspuljen til vedligeholdelse af kommunale legepladser i tæt samarbejde med den udførende part, afdeling for Drift og Vedligehold. Herudover har vi dialog med brugere fra skoler og børnehuse om ønsker og behov til legepladser. Vi udarbejder desuden den årlig rapport til politisk niveau vedr. vedligeholdelse af de kommunale legepladser.
• Bindeled: Vi agerer kontaktperson og bindeled mellem kerneområder og Vækst og Bæredygtighed ift. diverse henvendelser vedrørende de kommunale ejendomme og arealer, herunder ønsker til forandringer og generelle spørgsmål.
• Dagsordenspunkter: Vi har årligt mellem 40-50 politiske dagsordenspunkter vedr. de kommunale bygninger og arealer.
• Spacemanagement (arealoptimering): Vi hjælper med at afsøge ledige lokaler, bygninger og arealer til foreninger, kommunale ansatte, flygtninge og brugere af kommunens faciliteter.
• Arbejdstilsynet: Vi faciliterer afgørelser fra Arbejdstilsynet vedrørende de kommunale bygninger og arealer (fysisk arbejdsmiljø) fx påbud om indeklima.
• Fælles-skaber: Teamet bidrager med 25% af en medarbejders tid som Fælles-skaber.
• Entreprenørgarantier: Vi har overblik over de mange entreprenørgarantier på kommunens anlægsprojekter.
• Diverse ad hoc-opgaver: Vi behandler bl.a. henvendelser fra politikere, borgere og kerneområder vedr. de kommunale bygninger og arealer.

Vi håber at Kommunalbestyrelsen kan se vigtigheden i de opgaver vi udfører og at vi kan bevare den stærke teamorganisering, som vi har i dag.

Høringssvar vedr. vejmyndighed, Vækst og Bæredygtighed
Høringssvar til besparelsesforslag ØKU, VBAF 14
Forslaget omhandler kort sagt om at afskedige 1 medarbejder fra Vejmyndigheden og 1 fra Ejendomsadministrationen.

Som det er beskrevet i forslaget, vil en reduktion i Holbæk Kommunes Vejmyndighed betyde længere sagsbehandling. Dette er rigtigt, men indeholder dog ikke alle de reelle yderligere konsekvenser.
Det skal derudover noteres at vejmyndigheden har været uden en direkte leder siden oktober, og der kan derfor sætte spørgsmålstegn ved, om dette forslag er gennemgået/vurderet af en der kender afdelingen.

En kollega fra Vejmyndighed går på pension til sommer, som derved vil føre til færre ressourcer, denne afskedigelse er udover forslaget. Forslaget ligger op til at afskedige 1 medarbejder yderligere fra Vejmyndigheden. Det lyder ikke helt til at der er taget højde for dette. Der kan sås tvivl om hvorvidt den ”dobbelte afsked” overhovedet er gennemtænkt.

Holbæk Kommune er endelig nået til et punkt, hvor vi både kan sagsbehandle borgerhenvendelser, men også planlægge trafikken for eksisterende trængsel m.m. men også planlægge for de fremtidige mulige konsekvenser for bl.a. den store byudvikling der kommer til kommunen. Dertil kommer også at vi er i gang med se på hvordan man får flere på cyklen end bilen, og derved hjælper på CO2 niveauet.

Vejnettet i Holbæk Kommune halter meget bagud. Det gør det fordi der ikke har været tænkt trafik ind i det store ønske om at udvikle byerne. Politikerne i Holbæk Kommune har desuden bedt om trængselsundersøgelser af Vejmyndigheden på flere indfaldsveje til Holbæk Kommune – Det er noget vi kan lave, fordi vi netop har ressourcerne til det nu.

Det er tydeligt at trafik er vigtigt for politikerne, men særdeles også borgerne. På stort set alle borgermøder er trafik et stort emne og en stor bekymring for borgerne. Dette skyldes at ALLE borgere befinder sig i trafikken på en eller anden måde – Fodgængere, cyklister, køretøjer, offentlig transport… ALLE befinder jeg i trafikken. Vejmyndigheden deltager på stort set alle borgermøder om fremtidige kommuneplaner/lokalplaner m.m., og der er altid spørgsmål angående trafik. Hvis man ønsker at Holbæk Kommune skal være en kommune hvor borgere og virksomheder ønsker at flytte til, skal man sikre at trafikken kan følge med udviklingen.

Hvis forslaget vælges, vil der være 1 af følgende valg der skal tages:

1. Vejmyndigheden skal prioritere den daglige sagsbehandling for borgerne (overkørselstilladelser, beskæringssager, særlig råden over vejareal, Parkeringsservice, m.m.), og derved nedprioritere at forbedre trafiksikkerheden og den nuværende og fremtidige trafik (vejprojekter for fremtidige lokalplaner, trængselsplet analyser, trafiksikkerhedsplaner, m.m.)
- Umiddelbart godt for den enkelte borger der har et mindre afgrænset trafikalt problem, dårligt for dem der færdes i trafikken på en eller anden måde, og har brug for fremkommelighed, tryghed og sikkerhed i trafikken.
2. Vejmyndigheden skal prioritere at forbedre trafiksikkerheden og den nuværende og fremtidige trafik (vejprojekter for fremtidige lokalplaner, trængselsplet analyser, trafiksikkerhedsplaner, m.m.), og derved nedprioritere den daglige sagsbehandling for borgerne (overkørselstilladelser, beskæringssager, særlig råden over vejareal rådgivning om parkering, m.m.)
- Godt for dem der færdes i trafikken på en eller anden måde, og har brug for fremkommelighed, tryghed og sikkerhed i trafikken, dårligt for den enkelte borger der har et trafikalt problem der skal håndteres her og nu.

Kommunerne står for 51% af omkostningerne ved uheld med personskade (1) – Dette inkluderer udgifter til genoptræning, indkomstoverførsler, omkostninger til sygehus, omkostning til pleje m.m.
Et eksempel fra Jylland viser at et uheld med personskade har estimerede omkostninger på godt 800.000kr (2) som hænger på kommunen.

Hvis man ønsker at sænke omkostninger ved trafikuheld, som gælder mange andre afdelinger i kommunen, er man nødt til at forebygge uheld. Ikke bare spare og håbe.

Dertil beskriver forslaget at der ved travlhed kan være nogle administrative konsekvenser i form af eksterne konsulenter – Jeg kan love jer travlhed ved afsked af 2 medarbejdere, og kan derfor forsikre om at der skal findes yderligere økonomiske midler frem til de eksterne konsulenter.

En yderligere konsekvens beskrevet i forslaget er ”central håndtering af vejjuridiske spørgsmål”. Første problem med dette er at den retter sig direkte til juristen i Vejmyndigheden, og der blev fremlagt at forslagene ikke var møntet på nogen. Næste problem er hvor meget Vejmyndighedens juriske arbejde hjælper mere end kun de omkringliggende afdelinger – Anlæg, Byggesag, Plan, Drift, Asset Management, m.fl. benytter sig af den vejjuridiske kompetence fra Vejmyndigheden.
Hvis konsekvensen bliver at Vejmyndigheden skal trække på jurakompetencer centralt, vurderes det at det vil skabe markant forlængelse af sagsgangen som resulterer i øgede ressource omkostninger og forringet servicekvalitet for borgerne, samt de nævnte afdelingen ikke kan benytte denne kompetence. Dertil forventes sekretariatet at nedskærer antallet af jurister, og derved forringe ovenstående problematik yderligere.
Generelt er der det strukturelle problem at der de seneste mange år næsten udelukkende er produceret private fælles veje i kommunen, hvilket giver uændret arbejde for driftsafdelingen men ikke for vej og trafik afd., idet vi er vejmyndighed for både kommunale veje og for private fælles veje. Idet grundejerforeningerne ofte ledes af alm. borgere uden særlig vejteknisk uddannelse belastes Vej og Trafik af mange sager, spørgsmål og vejledning til disse privatvejsområder, hvilket taler imod besparelser på antal ansatte i denne afdeling.


(1) Offentlige udgifter ved trafikulykker, COWI A/S, Trafikdage 2013
(2) Så meget koster et trafikoffer, Jyllands Posten, 2018



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund