Spring til indhold

295. Høringssvar fra MED udvalget Ugerløse, Stestrup og Merløse skoler

Økonomiudvalget, Udvalget for Børn og Skole, Socialudvalget, Udvalget for Plan, Bolig og Lokal Udvikling

Af Rene Bojsen

Høringssvar vedr. besparelsesforslag - MED udvalget Ugerløse, St. Merløse
og Stestrup

LAER 5
Bekymring for at man hjemtager børn fra andre specialpædagogiske tilbud udenfor
kommunen. Vores bekymring er, om man bare placerer børn tilfældigt, der er vel en årsag til
at de var placeret i andet tilbud. Kan vi varetage denne opgave i egne allerede eksisterende
tilbud? Især med henblik på de kommende besparelser.

LAER 6
Vi anerkender at der er gode tanker i at samle befordringen centralt, så det hele er styret fra et
samlet sted. Det vil give bedre muligheder for at forhandle om priser og samtidig lette de
enkelte institutioner fra en stor arbejdsbyrde.

LAER 7
I disse tider hvor der er rigtig meget fremme omkring MISTRIVSEL og undersøgelser viser
at mistrivslen blandt børn i folkeskolen er stor, giver det ingen mening at nednormere på
pædagogernes tid i skolen, hverken i indskolingen og mellemtrinnet. At være 2 personaler
(lærer og pædagog) i en klasse på samme tid giver bedre muligheder for at arbejde individuelt
med børnene og støtte bedre op om børn med særlige behov samt det enkelte barns og
klassens trivsel.
Vi er dybt bekymrede for og meget enige i de påpegede konsekvenser. Inklusionsopgaven
vanskeliggøres væsentligt og arbejder i modsat retning af den inkluderende folkeskole og
Fremtidens specialundervisning, hvor flere børn skal være en del af fællesskabet og kunne
rummes i de almene klasser.

Det handler om folkeskolens udvikling, ikke afvikling. Når der nednormeres i den faglige
ansættelse, går det ud over tiden for det enkelte barn og børnefællesskaberne, pædagogens og
lærerens arbejdsmiljø - at kunne levere et arbejde i forhold til de forventninger omkring
kerneopgaven. Dette gælder ikke mindst i SFO/SFO 2 og skolen. Det udfordrer
tværfagligheden og de professionelle læringsfællesskaber.
Ved nednormeringer bliver det svært at fastholde en form for inklusion, da der simpelthen
ikke vil være tid til forberedelsen samt tiden med børnene. Tiden til børnene vil være perifer.
Mellemformer forventes mere og mere, men de kræver tid, ressourcer og tæt samarbejde
mellem faggrupper. Dette har vi svært ved at se er muligt med yderligere besparelser af denne
karakter.

Når der tales om heltidsstillinger - 37 timer - og en mulighed for at pædagogerne kan arbejde
i børnehaverne samtidig med arbejdet i SFO/SFO 2 og skole, vil pædagogerne blive udfordret
på de mange arenaer på samme tid, hvilket betyder en udfordring i pædagogernes
arbejdsmiljø. Her skal vi huske på at der skæres i pædagogernes normering. Så hvis de timer
der er tilbage til at dække en dag i SFO/SFO2 også skal indbefatte timer i børnehaven, er der
en stabilitet i SFO/SFO2 som bliver sårbar.
I forvejen er SFO/SFO2 udfordret ved at have rekrutteringsproblemer - det er svært at få
uddannet personale i ledige stillinger. Det bliver ikke nemmere ved at vi “udsulter”
normeringerne og samtidig forventer at arbejdsopgaven skal brede sig over flere arenaer.

LAER 10
Støtte til de unge i lokalmiljøerne er meget vigtigt for at spare penge på den lange bane. Vi
skal være med til at undgå og nedsætte uhensigtsmæssig adfærd og kriminalitet.
Der skal støttes op om lokalmiljøerne og få det gode ungeliv til at blomstre. Dette handler om
social ansvarlighed og de unges muligheder for en god fremtid.

Når der nu netop er opbygget et klubtilbud i område Kildebjerg, som har vist sig at have en
overordentlig positiv effekt på de unges positive sociale relationer og at netop disse relationer
faktisk har fået nogle af de unge til at være fastholdt i skolen eller direkte er tilbagevendt til
skolen, synes det ganske uforståeligt, at man vælger at fjerne det tilbud igen. Derudover giver
det en skævvridning i kommunen, at nogle af de små samfund ikke har
ungdomsklub-muligheder, når andre har.

LAER 12
Der er stort behov for kompetenceudvikling i kommunen. I mange år har det ikke været
muligt at få kompetenceudvikling. Vi mener at mellemformer og inklusion i den grad kalder
på kompetenceudvikling.

LAER 14
Hvis man vælger at skære på det administrative område, vil det have konsekvenser for den
pædagogiske udvikling som i forvejen er presset. Skoleledere og pædagogiske ledere vil
have flere opgaver, de selv skal løse, hvilket giver mindre tid til det pædagogiske arbejde.
Derudover vil det også drysse nedad til personalet på gulvet, som ville skulle løse flere
administrative opgaver. Hvis der bliver skåret yderligere, vil det ramme den tid, der skulle gå
til kerneopgaven - BØRNENE.

SIOU 40-01
Det er vigtigt at bevare den gode kontakt til de to-kulturelle familier, som indimellem har
ekstra behov for ekstra hjælp, for at begå sig på lige fod med de danske familier. Dette er
også med til at sikre lige muligheder for alle unge.

SIOU 40-07, 40-08, 40-09, 40-10, 40-11 og 40-14 Sundhed for børn og unge
Mægling ved skilsmisse, tilbud til børn og unge med overvægt, tilbud til børn og unge med
spiseforstyrrelse og selvskade, deltagelse i gruppetilbud til børn af forældre med psykisk
sygdom, gruppeforløb til børn med rusmiddelproblematikker i familien og
skolesundhedsplejens besøg i 5. klasse er alle forebyggende tiltag, som har til formål at
hjælpe børn, unge og deres familier, hvis de af de nævnte årsager har behov for råd og
vejledning. Det vil således have store menneskelige konsekvenser for de berørte, ligesom der
må påregnes øgede økonomiske udgifter på sigt, når problematikkerne ikke håndteres i
opløbet.

AHLI 6-B1
I Merløse fik vi for nogle år siden i forbindelse med arealoptimeringen, flyttet aktivcentret op
på skolens matrikel.
Vi er godt på vej i samarbejdet mellem børn og ældre. En eventuel lukning af
aktivitetscenteret i St. Merløse vil være et stort tab for alle elever og medarbejdere på St.
Merløse skole. Vores lokaler er forbundne, og vi har stor gavn af samarbejdet med de ældre i
centeret. Ældre tilknyttet aktivitetscenteret hjælper til på skolen i undervisningen, og følger
elever til og fra kor i deres fritid.
Det at aktivitetscenteret er placeret så tæt på skolen, øger det gode samarbejde mellem skole
og ældre i området. De ældre bidrager på flere måder f.eks. i et strikke valghold på skolen,
hvor håndværk og traditioner føres videre til næste generation. Eleverne er meget nysgerrige
på aktivitetscenteret, og de nyder at tale med de ældre samt besøge dem derovre.

KOFU Tvær 1
Nedlæggelse af fællesskaberne vil skade lokaldemokratiet og koblingen mellem
lokalområderne og kommunen. Det er en bekymrende udvikling, da de små samfund i
forvejen lider under manglende investering i udvikling af yderområderne i kommunen.
Herudover vil det også få en effekt for vores område, der har en "fællesskaber". Det betyder
at alle “Fællesskaberens” timer kommer tilbage til vores skole. Det drejer sig om 18,5 timer
ekstra udover de spareforslag, der allerede ligger i pædagogtimerne under LAER 7.

På vegne af MED- udvalget Ugerløse St. Merløse og Stestrup.



Feedback

Sidst opdateret

30.08.2023

Ansvarlig redaktør

Jonas Hosbjerg Nordlund