Spring til indhold

En mobilitetsplan skal OGSÅ tilgodese byerne uden for Holbæk

Lokalforum Regstrup
28.03.2023

Høringssvar til mobilitetsplanen 2030 Fra lokalforum Regstrup

Det er altid interessant når kommunen laver planer og strategier for at udvikle hele kommunen og det ønskes at ramme alle områder bredt. De enkelte områder i kommunen, har vidt forskellige behov for udvikling. Det gør sig også gældende i mobilitetsplanen.

Vi ser i høj grad mobilitetsplanen som et vigtigt redskab for kommunen, til planlægning, videreudvikling og fornyelse af infrastrukturen og transportmulighederne for borgerne i kommunen. Samtidig underbygger den nødvendigheden og vigtigheden i at nedbringe co2 udslippet i kommunen. Flere af aspekterne kan dog ikke udmøntes alene via mobilitetsplanen men gennem kommuneplanen når den færdiggøres.

I mobilitetsplanen er der en overvægt af fokus på trafikløsninger i Holbæk by. Konkret nævnes Indfaldsvejene til Holbæk by, samt at effektivisere forbindelserne af cykelstierne i Holbæk by.


Det der også kan læses ud af mobilitetsplanen er, at der skal etableres bedre offentlige trafikforbindelser til og fra Holbæk, for at aflaste vejene med trafik fra de omkringliggende byer, men det er også vigtigt at have for øje, hvordan infrastrukturer i de mindre byer er og skal planlægges.


Vi har forståelse for, at der pga. større befolkningstæthed og mere trafik i selve Holbæk by, bliver nævnt flere direkte tiltag i Holbæk by, men i lokalforum Regstrup ser vi frem til at kommunen gør brug af mobilitetsplanen til også at udvikle vores område.


Det er under udarbejdelse i Regstrup, at lukke flere veje omkring skolen samt en forlængelse af Ringvejen. Begge dele har stor betydning for mobiliteten i lokalområdet. Ved forlængelsen af Ringvejen får mobilitetsplanen stor betydning. Det taler ind i det nævnte på s.18 og 19, at I forbindelse med lokalplaner og helhedsplaner, hvor det vurderes relevant, skal der udarbejdes en analyse af afledt trafik udenfor selve lokalplanområdet og indsatser til håndtering af dette. Det skal modvirke at udvikling af boliger og erhvervsområder skaber trængsel, og sikre at vi bruger kapaciteten på den eksisterende infrastruktur.


Det betyder, det er vigtigt at Ringvejen planlægges så den ikke opfordrer til yderligere trafik gennem vores lokalområde fra andre byer, fordi det er nemt at tage bilen ad ”smutRingvejen” mod Holbæk. Der skal laves hastighedssænkende trafikjusteringer og gøre vejen så lidt attraktiv for unødig biltrafik, samt umulig for lastbiler. Hvis ikke Ringvejen bliver trafikreguleret, vil det også få store konsekvenser for Søstrup, som allerede er hårdt påvirket af den meget trafik, der kører til Holbæk gennem Regstrup og Søstrup.


Desuden er det virkelig vigtigt at der anlægges cykelsti langs Ringvejen så de nyanlagte boliger hænger sammen med resten af lokalområdet og det gør det sikkert og let, at cykle til skolen samt resten af byen, via den nye vej. Samtidig skal trafikregulering på Hovedgaden også tænkes med ind i en helhedsløsning.


Ligesom fuldendt cykelstiforbindelse til Holbæk er med til at opfylde mobilitetsplanen, hvor det jo ønskes at flere tager cykler til skole, sport og indkøbsmuligheder.


I lokalforum Regstrup glæder det os, at det via mobilitetsplanen ønskes at føre cykelstiplanen ud i livet og derved optimere cykelstier i de mindre byer, hvor færdsel på cykel bestemt også er farligt. Vigtigheden i at forbinde de byer der ligger tæt på Holbæk med cykelstier og sikre veje burde også nævnes.


I lokalforum Regstrup ser vi positivt på, at mobilitetsplanen taler ind i , at fastholde og udvikle indkøbsmuligheder og sports/fritidsaktiviteter i lokalsamfundene eller så tæt på beboelse som muligt, så befolkningen skal transportere sig kortest muligt eller det skal være muligt med velfungerende offentlig transport eller cykelstier, så brugen af biler mindskes.


På side 18 kan vi se, at mobilitetsplanen også har fokus på forlængelse af motorvejen mod Kalundborg.


Det glæder os at denne strækning er med i planen, for en gennemtænkt tilkobling til motorvejen er et vigtigt emne for også vores lokalområde. Det glæder os at Holbæk Kommune har valgt at samarbejde med Vejdirektoratet om at få gennemført de bedste løsninger med færrest trafikale gener og som håndterer den afledte trafik og fortsat giver effektiv trafikafvikling.


I forhold til nyt erhvervsområde ved motorvejens til og afkørsel ved Sdr. Jernløse, så håber vi der ved hjælp af mobilitetsplanen, bliver taget højde for den øgede trafikmængde i form af tung lastbiltrafik samt den øgede CO2 udledning det vil medføre i kommunen, hvis der tillades opførelse af erhverv der kræver meget lastbiltrafik og tillader erhverv op til miljøklasse 6.


I planen ønskes det også, at Holbæk station skal gøres mere tryg at færdes på, for at flere borgere benytter den offentlige trafik. Vi ønsker tilført i mobilitetsplanen, at det skal føles trygt at færdes på ALLE stationer i kommunen. Det kan gøres ved øget belysning på stationerne, kameraovervågning, mulighed for at tilkalde hjælp via alarmsystem eller lign. Overvågning vil også medvirke til, at det vil være mere trygt og sikkert, at stille sin cykel eller bil ved stationen.


I Lokalforum Regstrup, ser vi positivt på, at der i mobilitetsplanen er fokus på, at den offentlige transport skal effektiviseres i de lokalområderne uden for Holbæk by, så det bliver hurtigere og lettere for borgerne, at komme rundt i kommunen. Dog har det, ifølge planen, stadig lange udsiger. I vores område, er bl.a. Sdr. Jernløses borgere, ekstra påvirket af de ringe busforbindelser der er til stationen og dermed Holbæk.

Med venlig Hilsen Lokalforum Regstrup



Feedback

Sidst opdateret

04.05.2023

Ansvarlig redaktør

Runa Cecilie Lund Sørensen