Opdatering af Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg
Den yderste del af Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg er den eneste jernbanestrækning øst for Store Bælt med kun en afgang i timen. Der er ganske vist nogle myldretidstog mod København om morgenen og mod Kalundborg om eftermiddagen, som giver halvtimesdrift i nogle timer mandag til fredag for Holbæk, Mørkøv, Jyderup, Kalundborg Øst og Kalundborg.
Men Regstrup, Knabstrup og Svebølle har kun betjening een gang i timen, ligesom Kalundborg Øst med de mange arbejdspladser har halvtimesdrift i myldretiden i den modsatte retning af behovet. Jeg har udarbejdet en køreplan for haltimesdrift for alle strækningens stationer i dagtimerne mandag til fredag.
Eventuelt kunne man lade hvert andet Holbæktog fortsætte til Kalundborg - en løsning der benyttes på flere af S-togsstrækningerne.
Når strækningen på sigt bliver opgraderet fra 120km/t til 160 km/t, eldrift og dobbeltspor kunne det være en mulighed at oprette et nyt standsningssted mellem Holbæk og Regstrup i nærheden af Tuse. Det vil give en god kollektiv trafikbetjening for de mange nye indbyggere i Tuse.
Sidst opdateret
27.04.2023
Ansvarlig redaktør