Bæredygtige skoler og børnehuse

Børn skal trives og blive dygtige - også selvom børnetallet falder, og pengene bliver færre. Det arbejdede omstillingsgruppen "Økonomisk og fagligt bæredygtige skoler og børnehuse" med.

Omstillingsgruppen skulle komme med forslag til en ny struktur med færre skoleafdelinger og børnehuse.

En ny struktur skal bidrage til, at skolerne og børnehusene har en faglig bæredygtighed, der gør, at kommunen kan leve op til målet om øget trivsel og læring for alle børn og unge – samtidig med, at der bliver færre penge at gøre det for.

Se hvad Vilas' mor mener er vigtigt i børnehuset:

Omstillingsgruppen drøftede dilemmaerne ved sammenlægning af skoler og børnehuse. Spørgsmålene var:

• Hvad er vigtigt, når skoleafdelinger og børnehuse skal lægges sammen?

• Hvilke muligheder er der i forhold til den faglige bæredygtighed, når flere børn og medarbejdere samles i større skoleafdelinger og børnehuse?

• Hvad sker der i lokalområdet, hvis der ikke længere er et børnehus eller en skoleafdeling?

Omstillingsgruppens arbejde skulle kvalificere den beslutning, som byrådet i sidste ende skal træffe om færre skoleafdelinger og færre børnehuse.

Læs slutdokumentet for "Økonomisk og fagligt bæredygtige skoler og børnehuse" samt "Større og bedre udskolingsmiljøer"



Feedback

Sidst opdateret

22.09.2017

Ansvarlig redaktør

Vivi Guldhammer