Borgerrådgivning

Hvis du har brug for generel hjælp og rådgivning, skal du kontakte Borgerservice.
Borgerrådgiveren er ansat direkte af kommunalbestyrelsen og adskilt fra kommunens administration. Derfor kan borgerrådgiveren give dig en uvildig rådgivning i sager mellem dig og kommunen.
Borgerrådgiveren kan hjælpe dig med følgende opgaver:
- at forstå information, serviceniveau og afgørelser fra Holbæk Kommune
- at klage over kommunens sagsbehandling, personalets adfærd, og hvordan praktiske opgaver bliver udført
- at få rådgivning om dine juridiske rettigheder
- hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
- at genoprette dialogen imellem dig og Holbæk Kommune, hvis den er gået i hårdknude
- at finde og kontakte enheder og medarbejdere i Holbæk Kommune
- at deltage som observatør ved møder med kommunen, hvis det giver mening for at genetablere samarbejdet
Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe dig med følgende:
- klager over det faglige indhold i afgørelser, som kommunen har truffet
- klager som andre klageinstanser tager sig af
- sager der er afsluttet for mere end et år siden
- sager om medarbejdernes ansættelsesforhold i kommunen
- Klager over politiske beslutninger, f.eks. serviceniveau
Formålet med borgerrådgiveren
- styrke borgernes og de private erhvervsdrivendes retssikkerhed og sikre den service, de har krav på.
- hjælpe borgerne og de private erhvervsdrivende gennem det kommunale system og sikre, at de bliver hørt.
- gøre kommunen bedre til at betjene borgerne og de private erhvervsdrivende.
Bisidder
Røde Kors
Kontakt Kate Felby tlf.: 29 62 85 98, som formidler aftale med bisidder.
SIND – Landsforening for psykisk sundhed
Tlf. 70 23 27 50 eller mail: bisidder@sind.dk
(Bisiddere kan benyttes uden at være medlem)
Ældresagen
Tlf.: 53 83 71 05 ring tirsdage mellem kl. 10-15
(Bisiddere kan benyttes uden at være medlem)
Dansk Handicapforbund
(Benyttelse af bisiddere kræver medlemskab)
Tlf.: 39 29 35 55
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22, 1457 København K. Telefon: 33 13 25 12
Ombudsmanden behandler klager over forvaltningsmyndighedernes afgørelser og deres sagsbehandling samt behandling af borgerne.
Udlændingestyrelsen
Ryesgade 53, 2100 København Ø. Telefon: 35 36 66 00. www.nyidanmark.dk
Institut for Menneskerettigheder
Wilders Plads 8K, 1401 København K. Telefon: 32 69 88 88. Mail:info@humanrights.dk www.humanrights.dk www.menneskeret.dk
Styrelsen for Patientklager
Olof Palmes Allé 18 H, 8200 Aarhus N. Telefon: 72 33 05 00, dagligt 10-14 www.stpk.dk
Region Sjælland
Alleen 15, 4180 Sorø. Telefon: 70 15 50 00. Mail:regionsjaelland@regionsjaelland.dk
Patientvejledningen
giver rådgivning m.v. om rettigheder som patient i sundhedsvæsenet. Telefon: 70 15 50 01 Man – fre kl. 9-13
Familieretshuset
Nørregade 2, 4100 Ringsted. Telefon: 72 56 70 00
Vi er dataansvarlige - sådan kontakter du os
Holbæk Kommune er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har modtaget. Du finder vores kontaktoplysninger herunder:
Holbæk Kommune
Kanalstræde 2
4300 Holbæk
CVR-nr.: 29 18 94 47
Telefon: 72 36 36 36
E-mail: post@holb.dk
Spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger
Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger er du velkommen til at kontakte vores informationssikkerhedskoordinator på isikkerhed@holb.dk eller 72 36 43 77. Hvis du sender følsomme eller private oplysninger, skal du bruge din digitale postkasse på borger.dk.
Formålene med behandlingen af dine personoplysninger
Vi har indsamlet dine personoplysninger til:
• Borgerrådgivningens formål er at styrke dialogen mellem borgere eller virksomheder og Holbæk Kommune
• Bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed ved Holbæk Kommunes sagsbehandling og faktisk forvaltningsvirksomhed
• Rådgivning og vejledning i alle typer sager mellem borger og Holbæk Kommune
• Behandle klager ved borgers utilfredshed over Holbæk Kommunes sagsbehandling og personalets adfærd
• Gennemgå sager og afgørelser med og for borger
• Genoprette dialog og indgå i dialog med Holbæk Kommune på borgers vegne
• Deltage som observatør ved borgers møder med Holbæk Kommune
Retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
Lov om kommunernes styrelse § 65 stk.1 litra e.
Databeskyttelses forordningens art. 6 stk. 1 litra a, art. 6 stk. 1 litra e, art. 9 stk. 2 litra a, art. 9 stk. 2 litra g art 13 og 14.
Kategorier af personoplysninger
Vi behandler følgende kategorier af personoplysninger om dig:
Almindelige personoplysninger:
Navn
Adresse
Telefonnr.
e-mail
flere typer kan forekomme
Fortrolige personoplysninger:
CPR
Oplysninger om straffedomme og lovovertrædelser
Flere typer kan forekomme
Følsomme personoplysninger:
Race eller etnisk oprindelse
Politisk overbevisning
Religiøs overbevisning
Filosofisk overbevisning
Fagforeningsmæssigt tilhørsforhold
Helbredsoplysninger, herunder misbrug af medicin, narkotika, alkohol m.v.
En fysisk persons seksuelle forhold eller seksuelle orientering.
Modtagere af personoplysninger:
Borgerrådgivningen videregiver ikke dine personoplysninger til eksterne parter uden forudgående samtykke eller lovhjemmel.
Her stammer dine personoplysninger fra:
Dig selv
Opbevaring af personoplysningerne
Vi opbevarer dine personoplysninger i Holbæk Kommunes journalsystem.
Automatiske afgørelser
Automatiske afgørelser finder ikke sted.
Ret til at trække dit samtykke tilbage
Hvis du har givet samtykke til, at vi må indhente oplysninger om dig, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Det kan du gøre ved at kontakte borgerrådgivningen. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, påvirker det ikke lovligheden af vores behandling af dine personoplysninger op til, du har trukket dit samtykke tilbage. Vores behandling stopper først fra det øjeblik, hvor du trækker dit samtykke tilbage.
Ret til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning, indsigelse og
dataportabilitet
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder skal du kontakte os.
Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig, og en række yderligere informationer (indsigtsret).
Du har ret til at få forkerte oplysninger om dig selv rettet. Du har også ret til at få dine oplysninger suppleret med yderligere oplysninger, hvis dette vil gøre dine personoplysninger mere korrekte (ret til berigtigelse).
I særlige tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig før vores almindelige tidsfrister for sletning (ret til sletning).
Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser (ret til begrænsning af behandling).
Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger (ret til indsigelse).
Du har i visse tilfælde ret til at få dine personoplysninger i et almindeligt, struktureret, maskinlæsbart format og at få overført dem fra én dataansvarlig til en anden (dataportabilitet).
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Klage til Datatilsynet
Du har ret til at klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. Du finder Datatilsynets kontaktoplysninger på www.datatilsynet.dk.
Kontaktoplysninger til vores Databeskyttelsesrådgiver
Bech-Bruun Advokatpartnerselskab
Langelinie Allé 35
2100 København Ø
Telefonnummer – 72 27 30 02
E-mail - dpo.holbaek@bechbruun.com
Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger, skal du bruge den sikre beskedfunktion, når du sender til DPO’en: https://dpo.bechbruun.com/holbaek
Sidst opdateret
24.10.2023
Ansvarlig redaktør