Borgerrådgivning

Hvis du har brug for generel hjælp og rådgivning, skal du kontakte Borgerservice.
Borgerrådgiveren er ansat direkte af kommunalbestyrelsen og adskilt fra kommunens administration. Derfor kan borgerrådgiveren give dig en uvildig rådgivning i sager mellem dig og kommunen.
Borgerrådgiveren kan hjælpe dig med følgende opgaver:
- at forstå information, serviceniveau og afgørelser fra Holbæk Kommune
- at klage over kommunens sagsbehandling, personalets adfærd, og hvordan praktiske opgaver bliver udført
- at få rådgivning om dine juridiske rettigheder
- hvordan du klager over kommunens afgørelser, og hvem der kan behandle din klage
- at genoprette dialogen imellem dig og Holbæk Kommune, hvis den er gået i hårdknude
- at finde og kontakte enheder og medarbejdere i Holbæk Kommune
- at deltage som observatør ved møder med kommunen, hvis det giver mening for at genetablere samarbejder
Borgerrådgiveren kan ikke hjælpe dig med følgende:
- klager over det faglige indhold i afgørelser, som kommunen har truffet
- klager som andre klageinstanser tager sig af
- forældede sager, der er afsluttet for mere end et år siden
- problemstillinger, der ikke vedrører Holbæk Kommune.
- sager om medarbejdernes ansættelsesforhold i kommunen
- Klager over politiske beslutninger, f.eks. serviceniveau
Formålet med borgerrådgiveren
- styrke borgernes og de private erhvervsdrivendes retssikkerhed og sikre den service, de har krav på.
- hjælpe borgerne og de private erhvervsdrivende gennem det kommunale system og sikre, at de bliver hørt.
- gøre kommunen bedre til at betjene borgerne og de private erhvervsdrivende.
Bisidder
Røde Kors
Kontakt Kate Felby tlf.: 29 62 85 98, som formidler aftale med bisidder.
SIND – Landsforening for psykisk sundhed
Tlf. 70 23 27 50 eller mail: bisidder@sind.dk
(Bisiddere kan benyttes uden at være medlem)
Ældresagen
Tlf.: 53 83 71 05 ring tirsdage mellem kl. 10-15
(Bisiddere kan benyttes uden at være medlem)
Dansk Handicapforbund
(Benyttelse af bisiddere kræver medlemskab)
Tlf.: 39 29 35 55
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22, 1457 København K. Telefon: 33 13 25 12
Ombudsmanden behandler klager over forvaltningsmyndighedernes afgørelser og deres sagsbehandling samt behandling af borgerne.
Udlændingestyrelsen
Ryesgade 53, 2100 København Ø. Telefon: 35 36 66 00. www.nyidanmark.dk
Institut for Menneskerettigheder
Wilders Plads 8K, 1401 København K. Telefon: 32 69 88 88. Mail:info@humanrights.dk www.humanrights.dk www.menneskeret.dk
Styrelsen for Patientklager
Olof Palmes Allé 18 H, 8200 Aarhus N. Telefon: 72 33 05 00, dagligt 10-14 www.stpk.dk
Region Sjælland
Alleen 15, 4180 Sorø. Telefon: 70 15 50 00. Mail:regionsjaelland@regionsjaelland.dk
Patientvejledningen
giver rådgivning m.v. om rettigheder som patient i sundhedsvæsenet. Telefon: 70 15 50 01 Man – fre kl. 9-13
Familieretshuset
Nørregade 2, 4100 Ringsted. Telefon: 72 56 70 00
- Borgerrådgiverens beretning 2016.pdf
- Datamateriale 2016.pdf
- Årsberetning 2017
- Bilag til beretning 2017
- Handleplan opfølgning Beretning 2017
- Ældresagens høringssvar - Beretning 2017
- Borgerrådgiverens beretning 2018.pdf
- Handleplaner m.m. Beretning 2018.pdf
- Datamateriale 2018.pdf
- Borgerrådgiverens beretning 2019.pdf
- Brugerundersøgelse-2019.pdf
- Datamateriale 2019.pdf
- Administrationens bemærkninger til Borgerrådgiverens beretning 2019.pdf
- Borgerrådgiverens Beretning 2020 Kommunalbestyrelse
- Borgerrådgiverens beretning: Oktober 2021-marts 2022
- Borgerrådgiveren Folder Sept 2022
- Borgerrådgiveren Folder Sept 2022 (002)
Sidst opdateret
09.02.2023
Ansvarlig redaktør