Optagelse af samtaler og møder med kommunen skal oplyses på forhånd
Du har som udgangspunkt mulighed for at lave lyd- og videooptagelser af samtaler og møder med din sagsbehandler. Du skal dog altid huske at sige det inden, hvis du vil optage samtalen eller mødet.
Hvis du vil optage en samtale, kan det være, at sagsbehandleren gerne vil have en kollega med til samtalen, eller at sagsbehandleren også vil optage jeres møde.
En optagelse af en samtale eller møde med kommunen må alene anvendes til eget brug og må kun videregives til personer, der bistår dig i den konkrete sag som bliver optaget.
I nogle enkelte tilfælde vil dine muligheder for at lave optagelser være begrænsede. En sådan begrænsning skal altid være saglig begrundet, og medarbejderen skal kunne forklare dig, hvorfor du ikke må lave lyd- eller videooptagelser.
HUSK! Du må altid tage en bisidder med. Det vil ofte være en bedre løsning.
Kommunens medarbejdere er ikke forpligtet til at acceptere lyd- eller videooptagelse og har derfor ret til at afvise optagelser af samtaler og møder i kommunens regi. Kommunens medarbejdere har omvendt altid ret til at optage samtaler under fysiske samtaler og møder, i kraft af kommunens bemyndigelse til at afholde den konkrete samtale eller konkrete møde.
Ordningen træder i kraft den 1.oktober 2024 og evalueres senest medio 2025.